smart_kitchen.png

آشپزخانه هوشمند چیست

به طور خلاصه، یک آشپزخانه هوشمند از فناوری‌های نوین، برای لذت بردنِ بیشتر از محیط آشپزخانه (یکی از شلوغ‌ترین اتاق‌های خانه) استفاده می‌کند. آشپزخانه مرکز خانه شماست. جای تعجب نیست که اکثر برندهای پیشرو، در چند سال اخیر اهتمام زیادی برای استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت در محصولات خانگی به‌خصوص محصولات آشپزخانه، کرده‌اند.

خانه‌ هوشمند

آشپزخانه هوشمند چیست یا همان آشپزخانه متصل به اینترنت چه‌کار می‌کند؟ 

به طور خلاصه، یک آشپزخانه هوشمند از فناوری‌های نوین، برای لذت بردنِ بیشتر از محیط آشپزخانه (یکی از شلوغ‌ترین اتاق‌های خانه) استفاده می‌کند. آشپزخانه مرکز خانه شماست. جای تعجب نیست که اکثر برندهای پیشرو، در چند سال اخیر اهتمام زیادی برای استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت در محصولات خانگی به‌خصوص محصولات آشپزخانه، کرده‌اند.

نمونه‌هایی از دستگاه‌ها و سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا که می‌توان در یک آشپزخانه هوشمند داشت: 

  • شیرِ آب هوشمند
  • لوازم خانگی هوشمند (کتری، فر، مایکروفر، قهوه‌ساز و...)
  • روشنایی هوشمند (چراغ و کلید)
  • پرده هوشمند
  • سیستم صوتی و تصویری (اسپیکر‌های هوشمند)
  • سنسورهای دود و گاز
  • سنسور رطوبت یا نشتی (برای شناسایی نشتی ماشین لباسشویی)
  • سنسور در و پنجره

تفاوت بین یک آشپزخانه هوشمند و معمولی در هماهنگی کاملِ سیستم‌های مختلف خانه هوشمند (روشنایی، پرده‌ها، سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع و لوازم‌خانگی) است. یک آشپزخانه هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده که همیشه "آماده" است.

تعدادی از محبوب‌‌ترین تجربه‌هایی که با فشار دادن یک دکمه، یک فرمان صوتی یا انجام عملیات خودکار برنامه‌ریزی شده را در یک آشپزخانه مدرن ببینیم:


 

بفرمایید شام ​​

آشپزی

تجربه شما با پخش موزیک همراه با آشپزی آغاز می‌شود. استفاده از طیف نوری سرد (اما نه خیلی سرد) در خردکردن مواد غذایی و پخت‌وپز تمرکز شمارا افزایش می‌دهد. با استفاده از پرده‌های هوشمند حریم خصوصی‌تان حفظ می‌شود. شیرآلات شما بدون لمس چیزی و بر اساس فرمان صوتی یا حرکات دست شما، عمل می‌کند. پس برای خود یک لیوان دم‌نوش درست کنید و از پختن شام لذت ببرید، آشپزخانه هوشمند هوای شما را دارد و برای آرامش شما هر کاری می‌کند. 

دور هم جمع‌شدن برای صرف غذا

زمانی که شام آماده است، همه سر میز جمع می‌شوند، به‌صورت خودکار، میزان روشنایی چراغ­ها کم می­شود و نور با دمای گرم و آرامش‌بخش ایجاد می‌شود. ما دمای 2250 کلوین راپیشنهاد می­کنیم، زیرا محیطی گرم را انتقال می­دهد که شما معمولاً در رستوران‌های سطح بالا تجربه می­کنید. برای موسیقی، معمولاً ما یک آهنگ آرامش‌بخش یا یک "پلی لیست شام" از اسپاتیفای را پخش می­کنیم، البته با میزان صدای کم و بدون مزاحمت که شما بتوانید به‌راحتی با افراد خانواده مکالمه کنید. پرده‌ها نیز بسته می‌مانند تا با اطمینان این مهمانی در حریم خصوصی برگزار شود.

یکی از نکات مهم در این آشپزخانه‌ی هوشمند این است که باعث شود گوشی همراه خود را کنار بگذارید!

در تمام طول روز به‌قدر کافی با گوشی‌های خود وقت می‌گذرانیم، زمان آشپزی بهتر است گوشی را کنار گذاشته تا کمی آرام باشیم، ما نیاز داریم که فناوری برای ما کار کند و مفید باشد. آشپزی، فرصتی برای قطع ارتباط با دنیای مجازی می‌باشد. نگران نباشید کنترلرهای آشپزخانه هوشمند این امکان را به شما می‌دهد تا سناریوهای برنامه‌ریزی‌شده، فرمان‌های صوتی، یا به‌طور خودکار بر اساس برنامه‌های زمانی خاص، آشپزخانه‌تان را کنترل کنید. نتیجه نهایی این است که این فناوری از دردسرهای شما کم می‌کند و میزان لذت و رضایت شما را هنگام استفاده از آشپزخانه به حداکثر می‌رساند.

صبح‌به‌خیر - وقت صبحانه است!

پرده‌ها به طور خودکار بالا می‌روند و از شما دعوت می‌کنند تا اولین فنجان چای یا قهوه‌تان را دم کنید. می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که قهوه‌تان به طور خودکار با کتری یا ماگ هوشمند آماده شود. نور محیط بر اساس نیازمندی و زمان‌بندی شما تنظیم می‌شود. اسپیکر هوشمند شما برایتان اخبار یا موزیک موردعلاقه‌تان را پخش می‌کند.

دستیار آنلاین والدین

برای مثال، فرض کنید با بچه‌هایتان برای پیاده‌روی بیرون می‌روید. پسرتان به شما اشاره می‌کند که مطمئن نیست درب تراس را کاملاً بسته است، یک نگاه سریع به اپلیکیشن این امکان را به شما می‌دهد که از بسته بودن تمام درب‌ها و پنجره‌ها مطمئن شوید. کمی بعدتر بچه‌ها گرسنه می‌شوند و هوس آن مرغ‌سوخاری‌های باقیمانده از دیشب را می‌کنند. البته شما به آنها می‌گویید به‌شرط اینکه کنار غذایشان بروکلی هم باشد! پس شما "فر" را به کمک اپ روی تلفن همراه خود روشن می‌کنید تا گرم شود. وقتی به خانه رسیدید، مرغ‌ها را در داخل فر آماده قرارمی دهید و تنها بعد از 15 دقیقه غذا آماده است و شما هم در زمان پخت و پزتان صرفه‌جویی کرده‌اید. امروزه با وجود والدین پرمشغله، 15 دقیقه صرفه‌جویی آن هم چند بار در هفته، ارزشمند است. 

اینها چند نمونه از کاربردهای تجربی در یک آشپزخانه هوشمند بود که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از زمان سپری شده در آشپزخانه‌تان به شکلی آرامش‌بخش لذت ببرید.

مطالب مرتبط

هر اتاق در خانه شما هدف و عملکرد متفاوتی دارد و همین امر در مورد فناوری خانه هوشمند (فناوری متناسب با هر اتاق) نیز صدق می‌کند. هر کدام از سیستم‌های هوشمند هدف و عملکرد خاصی دارند. حتی اگر از یک حسگر حرکتی در چند اتاق‌ استفاده کنید، نحوه عملکرد آن حسگر در سیستم خانه هوشمند شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

چند سال پیش، داشتن یک سیستم یکپارچه خانه هوشمند مانند یک رویای محال محسوب می‌شد، اما الکسا همه چیز را تغییر داده است. به لطف افزایش سازگاری با انواع دستگاه‌های خانه هوشمند، Alexa و Amazon Echo هم‌اکنون یک سیستم کنترل مرکزی ایده‌آل برای خانه هوشمند شما هستند. جایی که قبلا ترکیبی متفاوت و متنوع از دستگاه‌ها و برندها بود، حالا Amazon Echo همه اینها را با هم یکپارچه کرده است. راه اندازی یک خانه هوشمند توسط الکسا واقعاً ساده است. البته برخی از دستگاه‌ها هستند که باید بیشتر مورد نظر قرار بگیرند، اما از دیدگاه الکسا، روند کار بسیار ساده است. در این مطلب ما شما را برای راه‌اندزی خانه هوشمندتان راهنمایی خواهیم کرد. اینکه چه تجهیزاتی بخرید و چگونه خانه هوشمند خود را به بهترین شکل راه اندازی کنید.

در قسمت اول در مورد خانه‌ها و اجتماعات هوشمندتر و ایمن‌تر، تکنولوژی‌های هوشمند و سبز، خدمات نوین حمل و نقل و کاربرد علم داده در آنها صحبت کردیم، اکنون در این بخش (قسمت دوم) به برخی دیگر از کاربردهای هوشمندسازی و علم داده در زندگی شهری خواهیم پرداخت.

درحالی‌که خانه‌های هوشمند پتانسیل زیادی برای غنی‌سازی زندگی خانگی انسان‌ها دارند، یک روایت هوشمند دیگری نیز وجود دارد که قرار است جامعه را در سطح عمیق‌تری تغییر دهد. زیرا اکنون ما فناوری‌های ایجاد جوامع "فرا مرتبط" ، فوق‌العاده پایدار و کم مصرف را داریم و همه اینها بدون به‌خطر انداختن باورها و ارزش‌های مشترک ما انسان‌ها ممکن شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 حدود 7 میلیارد نفر در مناطق شهری زندگی کنند، پس اکنون زمان آن است که با روشی هوشمندانه درباره آینده زندگی شهری فکر کنیم.