اهداف اینترنت اشیا در سال 2019 چیست؟

اهداف اینترنت اشیا در سال 2019 چیست؟ (قسمت اول)

اینترنت اشیا فعالیت خود را به عنوان یک تکنولوژی نو ظهور در سال 2019 شروع کرده است اما اهمیت آن توسط عموم مردم هنوز به طور کامل درک نشده است.

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا فعالیت خود را به عنوان یک تکنولوژی نو ظهور در سال 2019 شروع کرده است اما اهمیت آن توسط عموم مردم هنوز به طور کامل درک نشده است. در ادامه، نظریه بیش از 120 کارشناس صنفی در مورد 5G، شهرهای هوشمند، امنیت سایبری، رایانش لبه و ابر ، واقعیت افزوده (AR)، دموکراتیزه سازی و حکومتداری هوشمند مطرح می‌شود.

مخابرات

با تمام هیجاناتی که گسترش شبکه‌های 5G در پی داشت مزایای واقعی استقرار کامل این شبکه تا چند سال دیگر مشخص نمی‌شود. اگرچه مصرف کنندگان نمی‌توانند مزایای  5Gرا به طور کامل متوجه شوند، اما واضح است که این شبکه با ارائه‌ی سرعت بالاتر و زمان تأخیر کمتر نسبت به دیگر شبکه‌ها تجربیات AR، VR، خانه هوشمند و هر منطقه دیگر که در آن یادگیری ماشین تأثیر می‌گذارد، را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اتصال 5G در جوامع مجهز به پردازش تکنولوژی بسیار عالی خواهد بود، اما این دستگاه‌ها هنوز هم باید با شبکه LTE سازگار باشند. بسیاری فکر می‌کنند که می‌توان فعالیت شرکت‌های غیر مخابراتی مثل گوگل، آمازون، اپل را در این صنعت در سال 2019 مشاهده کرد.

بینش صنعتی

تمام صنایع همچنان به بررسی اینکه چگونه صنعت می‌تواند به خطوط تولید پایین خود کمک کنند و موارد استفاده جدید از تکنولوژی‌ها در این راستا ادامه خواهند داد. یک منطقه که به خوبی از فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR) بهره‌مند است، قادر به ارائه‌ی خدمات در همان حوزه است. پیدا کردن مهندسان باتجربه سخت است و تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند در سال به تعداد زیادی از مناطق راه دور مراجعه کنند. AR با استفاده از شبکه‌ی 5G و سرعت بالای ارائه‌ی داده‌ها، AR مهندسان را قادر می‌سازد تا از راه دور بر ایستگاه‌های صنعتی نظارت داشته باشند و این امر به آنها اجازه خواهد داد که کمتر بر تجربه و شهود تکیه کنند. مهندسان متعهد قادر خواهند بود تا در زمان کمتری با دسترسی به همان اطلاعات بی‌نظیر ارائه شده توسط برنامه‌های AR و 5G کار کنند. 

در سال 2019، گسترش بیشتر شبکه‌های 5G را شاهد خواهیم بود که به طور مستقیم باعث ظهور موارد استفاده جدید و جالب برای فناوری‌های مربوط به صنعت 4.0 - AR/VR، اتومبیل‌های خودران، AI/ML و IoT می‌شود. تمام این فناوری‌ها به دسترسی بیشتر به تکنولوژی 5G بستگی دارد، که به خوبی برای پشتیبانی از نیازهای متنوع، اما خواستی مانند IoT و AR/VR مناسب است. 5G قابلیت‌های محاسبات لبه را افزایش می‌دهد که به ویژه برای فناوری‌های خاص مانند ماشین‌های خودران حیاتی است که در آن محاسبات باید سریعاً انجام شود تا زمان تأخیر در تصمیم‌گیری کاهش یابد. لیست فناوری‌های در حال ظهور که درصورتی‌که 5G در نهایت در سال 2019 در دسترس قرار گیرد، طولانی است. علاوه بر موارد قبل مورد بحث، دیگر تکنولوژی‌ها شامل روبات‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، امنیت عمومی / اورژانس و خدمات دولتی است. 

در این راستا اپراتورهای مخابراتی تکامل خواهند یافت. در سال 2018، اپراتورهای مخابراتی دسترسی اساسی به نیازهای شبکه را ارائه دادند. در سال آینده، ما شاهد هستیم که بسیاری از آنها به سطح بعدی حرکت می‌کنند و به شرکت‌ها امکان مدیریت زمینه‌های دستگاه‌های هوشمند خود را می‌دهند و نه فقط اتصال این دستگاه‌ها، بلکه تمام چرخه زندگی خود را مدیریت می‌کنند.

اگرچه گفته شده شبکه‌ی 5G در سال 2019 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید اما آنچه که ما شاهد آن هستیم، می‌تواند به عنوان یک مدل هیبریدی 4G تعریف شود. بااین‌حال، با شبکه‌های ثابت فعلی، 5G هنوز ضروری نیست.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

نسل بعدی ابزارهای برنامه نویسی اینترنت اشیا (قسمت دوم)

در مطلب گذشته دو فاز از چارچوبی که برای توسعه‌دهندگان صنایع و چگونگی استفاده از ابزارها و پلتفرم ارائه می‌گردد مورد بررسی قرار گرفت، در این مطلب به فاز سوم این چهارچوب می‌پردازیم.

مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.

جدیدترین پیشرفت‌های اینترنت اشیا

اخیراً FCC از افتتاح رادیو پهن باند CBRS) 3.5) گیگاهرتزی برای استفاده تجاری شهروندان خبر داده است. پیش‌ازاین، باند 3.5 گیگاهرتزی به حوزه اعضای وزارت دفاع امریکا یعنی سیستم‌های رادار دریایی ایالات‌متحده، اختصاص داشته است.

اینترنت اشیا یکی از روندهای مهم تکنولوژی در چند سال اخیر و همینطور سال‌های آینده خواهد بود و در حال حاضر یکی از مطرح‌ترین تکنولوژی‌هایی است که شرکت‌های بزرگ برای پروژه‌های مرتبط با آن، سرمایه گذاری میلیاردی کرده‌اند. IoT تا به حال تغییرات زیادی در راستای نزدیک شدن به سبک زندگی انسان‌ها کرده است. در ادامه شش روند کلیدی اینترنت اشیا که پیش‌بینی شده است در سال 2019 بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه خواهند بود، بررسی می‌شوند.

نگرانی‌های امنیتی اینترنت اشیا و راهکارهایی برای آنها

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها ، تا سال 2023 تعداد دستگاه‌های هوشمند به 20 میلیارد خواهد رسید. در واقع این افزایش حجم، به یک چالش رو به رشد برای ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل شده است که برای حفظ امنیت شبکه خود، و همچنین برای شرکت‌ها و مؤسسات و زیرساخت‌های حیاتی و مدیریت دستگاه‌ها تلاش می‌کنند.

چشم‌انداز و پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا (اینفوگرافی)

اینترنت اشیا یک واژه عمومی یا اصطلاح چتری برای بسیاری از اشیایی است که به اینترنت متصل می‌گردند. IoT به زودی آینده جهان و ‌سبک ‌زندگی ما را دچار تغییر‌ و تحولاتی خواهد نمود. در اینفوگرافی زیر برخی از پیش‌بینی‌های مربوط به آینده و چشم انداز اینترنت اشیا (IoT) که در سال‌های نه چندان دور آینده شاهد آن خواهیم بود، آمده است

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.