اهمیت اینترنت اشیا در آینده‌ی تله مدیسین (قسمت اول)

اهمیت اینترنت اشیا در آینده‌ی تله مدیسین (قسمت اول)

اخیراً Telemedicine به روشی محبوب و فراگیر برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تبدیل شده است. در این راستا روش‌های مختلفی وجود دارد که IoT تله مدیسین را تقویت می‌کند و به افراد مراقبت‌های درمانی با کیفیت ارائه می‌دهد که به‌طور بالقوه بهتر از بسیاری از روش‌های درمانی شخصی است.

اخیراً Telemedicine به روشی محبوب و فراگیر برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تبدیل شده است. در این راستا روش‌های مختلفی وجود دارد که IoT تله مدیسین را تقویت می‌کند و به افراد مراقبت‌های درمانی با کیفیت ارائه می‌دهد که به‌طور بالقوه بهتر از بسیاری از روش‌های درمانی شخصی است.

کمک به سالمندان در محل سکونت

بسیاری از افراد مسن تمایل دارند که به راحتی در خانه‌هایشان از امکانات پزشکی کمک بگیرند. بدین ترتیب IoT و telemedicine نیز احتمالاً نقش مهمی در توانمندسازی سالمندان برای گذران زندگی خواهند داشت. بسیاری از وسایل خانگی دارای سنسورهایی هستند که برای افراد سالخورده تهیه می‌شوند و باعث می‌شوند که افراد مسن با مشکلات کمتری مواجه باشند. برای مثال، بلندگوهای هوشمند فعال صدا، به افراد اجازه می‌دهند که تنظیمات ترموستات را با صدای خود فعال کنند. کاربران همچنین می‌توانند همه چیز را از طریق دستگاه‌های تجارت الکترونیک فعال با سخنرانی (مانند Alexa) سفارش دهند.این دستگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند از رفتن به فروشگاه جلوگیری کنند.

با توجه به قابلیت‌های تله مدیسین، خدمات تحویل مواد دارویی می‌تواند مطابقت دارویی در میان افراد سالخورده و سایر گروه‌های جمعیتی را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال Pillsy، یک نوع داروی هوشمند است که به یک اپلیکیشن متصل می‌شود. این برنامه به مردم یادآوری می‌کند که داروهای خود را مصرف کنند، در صورت مصرف بیش‌ازحد دوز تجویز شده هشدار دهد و اگر بیمار قرص‌های تجویز شده را مصرف نکند، برنامه به اعضای خانواده‌ی بیمار دراین‌باره اطلاع می‌دهد.

در سال 2017، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) دستگاه ردیابی دارو را برای اولین بار برای افرادی که Abilify ، دارویی که برای سلامت روان مانند اختلال دوقطبی و افسردگی تجویزمی شود، را خریداری کردند. این قرص‌ها دارای سنسورهایی است که با لباس‌های مخصوصی که بیمار می‌پوشد فعال می‌شوند. بدین ترتیب افراد و مراقبان آنها می‌توانند زمان مصرف دارو را پیگیری کنند.

همچنین پزشکان نباید تصور کنند که مناسب بودن یا ایده‌آل نشان دادن دستگاه‌های IoT به بیماران بزرگسال ایده‌ی مناسبی نیست. یک مطالعه موردی در مورد افراد سالمند مبتلا به بیماری و استفاده از تله مدیسین در زمان بازدید از اتاق اورژانس نشان داد که شرکت‌کنندگان معمولاً مایل به استفاده از تله مدیسین و از تجربیاتشان راضی بودند.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

تحلیل احساسات و عوطف در اپلیکیشن‎های اینترنت اشیا (قسمت اول)

فرصت‌های جدید هوش مصنوعی به نفوذ در رفتار کاربران تکنولوژی منجر می‌شود. برنامه نویسان وب اکنون می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند و برنامه‌های تأثیرگذاری برای دستگاه‌های IoT طراحی نمایند.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در بهداشت و درمان(قسمت اول)

پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا در سال‌های اخیر چشمگیر و باورنکردنی بوده است. اتصالات هوشمند را می‌توان در همه‌جا از مزارع تا تولید بطری آب مشاهده نمود. علاوه بر اینترنت اشیا، شاهد افزایش بخش‌های خاص صنعت مانند IIoT (اینترنت صنعتی اشیا) یا IoMT (اینترنت پزشکی) نیز هستیم.

تأثیر اینترنت اشیا در تناسب اندام و ورزش (قسمت اول)

تجهیزات ورزشی فعال IoT و برنامه‌های کاربردی تناسب اندام روی گوشی‌های هوشمند دیگر موارد جدیدی نیستند. سالن‌های ورزشی و تناسب اندام در حال پیشبرد تمرین‌های گروهی با برنامه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی شده توسط IoT هستند و همچنین ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی و ساعت نیز بازار را در بر گرفته‌اند. در واقع، تحقیقات اخیر از IDC پیش‌بینی کرده است که بازار وسایل پوشیدنی هوشمند ورزشی در سراسر جهان تا پایان سال به حدود 125 میلیون واحد خواهد رسید.

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.