اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در حوزه آموزش زبان‌های خارجی

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در حوزه آموزش زبان‌های خارجی

تحقیقات نشان می‌دهد که شبیه‌سازی‌های مبتنی بر IoT باعث بهبود مهارت شنیدن، خواندن و صحبت کردن دانش آموزان در زبان‌های خارجی می‌شود، زیرا سیستم IoT می‌تواند تجربه‌ هیجان‌انگیزی را از طریق استفاده از اجسام متصل، ایجاد کند.

اینترنت اشیا IoT

برای درک چگونگی عملکرد برنامه‌های IoT در یادگیری زبان، در ادامه بر روی یک مطالعه هیجان‌انگیز در این رابطه که توسط تیمی از محققان از والنسیا اسپانیا انجام شد، متمرکز می‌شویم. این تیم تحقیقاتی، فرض کردند که یک سیستم از اشیاء متصل و رابط هوشمند، توانایی‌های دانش آموزان اسپانیایی را برای یادگیری زبان انگلیسی بهبود می‌بخشد. برای تست فرضیه‌ی خود، آنها یک محیط یادگیری شبیه سازی شده با یک سیستم IoT کاملاً یکپارچه با فناوری بلوتوث را ایجاد کردند و در پایان دریافتند که شبیه‌سازی IoT، در واقع، باعث بهبود مهارت شنوایی، خواندن و صحبت کردن دانش آموزان در زبان‌های خارجی می‌شود، اما چگونه؟

استفاده از سخت‌افزارهای IoT در شبیه‌سازی یاد گیری زبان‌های خارجی به معلمان کمک می‌کند تا فرایند یادگیری دانش آموزان را تسهیل کرده و به صورت به هنگام به دانش آموزان کمک کنند و از فرایند یادگیری مستقیم و کمک به دانش آموزان بر اساس نیازهایشان اطمینان حاصل نمایند.

علاوه بر این، سیستم‌های IoT می‌توانند به طور پیوسته اشکالات دانش آموزان را به صورت فردی افزایش یا کاهش دهند، و این باعث می‌شود که سطح یادگیری دانش آموزان نسبت به یکدیگر تفاوت چشم‌گیری نداشته باشد. فاصله‌ی بین عملکرد دانش آموزان، به توجه و زمان لازم برای یادگیری مهارت‌های زبانی نیاز دارد. بدون بهره‌برداری از تکنولوژی، معلمان قادر به کنترل متناوب دانش آموزان به صورت فردی نیستند، چرا که جمعیت کلاس بیشتر از زمان پاسخگویی به نیازهای تک تک دانش آموزان است. با استفاده از IoT، این مشکل به راحتی بر طرف می‌شود.

شبیه‌سازی آموزش IoT پیشرفته بسیار جذاب است. بااین‌حال، در مورد دریافت زبان خارجی، مزایای دیگری نیز وجود دارد.

یک سیستم IoT امکان ایجاد تجربه‌های یادگیری زبان در محیط‌های غیر درسی را در کلاس‌های درس فراهم می‌کند. یکی از دلایلی که تجربه فراگیری زبان از طریق برنامه‌های IoT مؤثر واقع شده این است که باعث ایجاد فرصت‌هایی برای دریافت بازخورد به هنگام از زبان مادری می‌شود.

به عنوان مثال تصور کنید که به مادرید سفر کرده و شروع به تمرین صحبت کردن به زبان اسپانیایی با بومیان می‌کنید. وقتی چیزی را درست میگویید، بومیان منطقه می‌توانند یک نشانه ظریف مانند لبخند ارائه دهند تا به شما نشان دهند که شما را درک کرده‌اند. به طور مشابه یادگیری زبان با استفاده از اینترنت اشیا ، گوش دادن، تکرار و برقراری ارتباط در یک محیط شبیه سازی شده‌ی خارجی را در قالب یک تجربه جذاب قرار می‌دهد و سیستم IoT می‌تواند این تجربه را از طریق استفاده از اشیا متصل تقلید کند.

در آزمایش فوق، تیم تحقیقاتی یک شبیه‌سازی ایجاد کرند که در آن دانش آموزان اسپانیایی ابتدا به یک ایستگاه "فروشگاه مواد غذایی" در کلاس درس می‌رفتند و بخشی از مواد غذایی را به زبان انگلیسی بر اساس دستورالعمل‌هایی که بعداً با همنوعانشان در آشپزخانه مجازی نیاز داشتند، خریداری کردند. برچسب‌های ارتباط نزدیک (NFC) برای موارد مختلف مواد غذایی متصل شده‌اند تا آنها را به شبکه بلوتوثی که در اتاق نصب شده است وصل کنند. هنگامی که آنها در "فروشگاه مواد غذایی" وارد شدند، دانش آموزان مجبور بودند یک لیست از اقلام مواد غذایی را بخوانند و با کارمند فروشگاه تماس بگیرند تا اقلام مشخصی را درخواست کنند. زمانی که کارکنان فروشگاه مواد غذایی مورد درخواست خود را به آنها دادند، دانش آموزان این اشیا را با یک اسکنر بلوتوث اسکن کردند و سپس با استفاده از شبیه‌سازی فعال IoT بازخورد به هنگام را دریافت نمودند.

بدین ترتیب دانش آموزان در یک وضعیت مشابه با زندگی واقعی قرار گرفتند و متوجه شدند که انتخاب خواروبارشان اثرات "واقعی" که کارکنان مواد غذایی آنها را درک کنند دارد یا نه. در این شبیه‌سازی، دانش‌آموزانی که این روند را در سطح بسیار بالایی انجام دادند (به‌عنوان‌مثال همه انتخاب‌های صحیح را از فهرست مواد غذایی انجام داده بودند)، با چالش‌های بیشتر در شبیه‌سازی (آشپزخانه) مواجه شدند؛ زیرا شبیه‌سازی IoT عملکرد آنها را تغییر و به سطح بالاتری انتقال داده است. به همین ترتیب، دانش‌آموزانی که مشکلاتی را در ارتباط با نکات دریافت شده یا انتخاب مواد فهرست مواد غذایی داشتند دوباره همان مرحله‌ی قبل را باید تکرار می‌کردند.

به صورت همزمان، این سیستم فرصتی برای معلم پیش می‌آورد تا در کلاس درس راه برود و عملکرد دانش آموزان را ارزیابی نماید. البته، در هر شبیه‌سازی، معلمان می‌توانند این کار را انجام دهند. تفاوت با شبیه‌سازی مبتنی بر IoT این است که دانش آموزان به طور همزمان توسط سیستم یکپارچه IoT هدایت و نظارت می‌شوند.

بنابراین، شبیه‌سازی IoT به نظارت بر دانش آموزان، تسهیل یادگیری، و معلمان برای بحث‌های فردی با دانش‌آموزان بیشتر، کمک می‌کند. اما بهترین بخش شبیه‌سازی توسط IoT کمک به جمع‌آوری داده‌ها در مورد دانش‌آموزان است.

سیستم‌های IoT و شبیه‌سازی‌های مربوطه این نوع، یادگیری جذاب و سرگرم کننده برای معلمان و دانش آموزان را به طور یکسان گسترش می‌دهد. این یک فرصت هیجان‌انگیز در حوزه آموزش و پرورش است و IoT بخش مهمی از تحولی است که دنیای ما در حال مشاهده آن است.

مطالب مرتبط

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و در مدیریت هوشمند دفع زباله

برنامه‌های کاربردی مدیریت پسماند شهروندان مبتنی بر IoT، شیوه‌های مدیریت زباله‌ها در شهرها را پایدارتر می‌کنند. بهینه‌سازی مسیرهای جمع‌آوری زباله بر اساس میزان ‌پرشدن سطل های زباله که توسط سنسورها اندازه‌گیری می‌شود، یکی از این کاربردهای کاملاً تأثیرگذار است.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی

کشاورزی در آستانه یک تغییر بزرگ قرار دارد. اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) کشاورزان را قادر می‌سازد تا مدیریت کارامدی بر محصولات کشاورزی و دام‌ها داشته باشند. تجهیزات خودران کشاورزی، سیستم‌های پایش احشام، و راهکارهای دقیق کشاورزی، کشاورزان را توانمند می‌سازد تا جهان رو به رشد را تغذیه و محیط‌زیست ناپایدار خود را کنترل کنند.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت ایمنی

در بسیاری از مناطق در سراسر جهان ساختمان‌های جدید مسکونی به سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک مجهز هستند. تأثیرگذاری آن‌ها در ایمنی ساختمان‌ها انکار ناپذیر است، اما مطالعات متعدد حاکی از آن است که اثربخشی سیستم‌های اطفاء حریق بین 70 تا 93 درصد متغیر است. گرچه این رقم قابل‌ملاحظه است اما نشان دهنده‌ی ایمنی بالای این سیستم ها نیست.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و صنعت خودرو

پیشرفت در صنعت خودرو، به خلاقیت و ابتکار بستگی دارد. در واقع ماشین‌ها روند تکاملی استفاده‌ی بشر از اسب بود و ما از آن مفهوم اولیه تاکنون با تعریف مجدد و توسعه‌های جدید در طول این مسیر استفاده نموده‌ایم. در هر دو سطح تجاری و مصرفی، برنامه‌های IoT فرصت‌های کاملاً جدیدی برای وسایل نقلیه را فراهم می‌کنند. در ادامه به بررسی ردیابی وسایل نقلیه و خودروهای هوشمند می‌پردازیم.