خدمات اینترنت اشیا به سالمندان

اینترنت اشیا در خدمت سالمندان

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

اینترنت اشیا IoT

پرسشی که این روزها برای بسیاری از کارشناسان مطرح است، چگونگی افزایش امید به زندگی برای شهروندان سالخورده می‌باشد. آمار بانک جهانی نشان دهنده‌ی افزایش مداوم تعداد افراد بالای 65 سال از سال 1960 است. لازم به ذکر است که این روند بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی و جغرافیایی ادامه می‌یابد.

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

کاهش آسیب‌های ناشی از عدم تعادل سالمندان هنگام راه رفتن

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که حداقل 300،000 نفر سالمند در هر سال به دلیل شکستگی‌های لگن بستری می‌شوند و 95 درصد از این آسیب‌ها به علت افتادن و عدم توانایی در ایجاد تعادل فرد اتفاق می‌افتد.

با این حال، محققان ، یک وسیله پوشیدنی هوشمند مجهز به شتاب‌سنج ایجاد کردند که الگوهای راه رفتن و عدم تعادل را اندازه‌گیری کرده است. دانشمندان اطلاعات مربوط به شتاب سنج هوشمند را با اطلاعات مربوط به تاریخ زمین خوردن فرد سالمند ترکیب کردند و متوجه شدند شتاب‌سنج احتمال سقوط را پیش‌بینی کرده است.

ضعف عضلانی و بینایی ضعیف هر دو احتمال زمین خوردن افراد مسن را بیشتر می‌کنند. اما محققانی که دستگاه IoT مراقبت‌های بهداشتی را برای پیش‌بینی عدم تعادل سالمندان طراحی کرده‌اند، آینده‌ای را در نظر می‌گیرند که افراد برنامه‌های گوشی هوشمند را برای رفع خطرات افتادن و انتقال اطلاعات به پزشکانی که می‌توانند اقدامات پیشگیرانه انجام دهند، ارائه می‌دهند.

ارتقا سیستم درمانی

افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، نگرانی بزرگی در میان مسائل اقتصادی مرتبط با سالمندان است. علاوه بر افزایش مراجعه به بیمارستان، بسیاری از افراد مسن نیاز به کمک‌های بهداشتی در خانه برای رسیدگی به مواردی مانند تزریق دارو دارند.

اینترنت اشیا می‌تواند برای حل این مشکل در مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. در گزارش Berg Insight استفاده از دستگاه‌های IoT برای تزریق دارو در سراسر اروپا مورد بررسی قرار گرفت. پیش‌بینی حاکی از آن است که تا سال 2022، 2.2 میلیون دستگاه هوشمند در این قاره استفاده خواهد شد. این افزایش قابل ملاحظه‌ای است، به خصوص با توجه به این که در سال 2016 فقط 138 هزارعدد از چنین لوازم جانبی وجود داشت. علاوه بر این، IoT می‌تواند میلیاردها دلار درآمد جدید برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کند.

به‌کارگیری چنین فناوری‌هایی می‌تواند هزینه‌های مراجعه به مراکز درمانی برای تزریق داروها را کاهش داده و یا از بین ببرد و علاوه بر این منجر به بهبود کیفیت سلامت افراد سالمند گردد.

اینترنت اشیا می‌تواند زندگی مستقل سالمندان را تسهیل کند

دستگاه‌های خانگی هوشمند می‌توانند به سالمندان کمک کنند که به طور مستقل زندگی نمایند در صورتی که در شرایط قدیمی‌تر آن‌ها مجبور بودند به خانه‌ی سالمندان بروند. به عنوان مثال، بلندگوهای هوشمند با چراغ یا ترموستات ارتباط برقرار می‌کنند تا افراد بدون ترک جای خود جنبه‌های مختلف منزل خود را کنترل نمایند. سنسورهای IoT برای دوش یا شیرهای آب، دمای آب را کنترل می‌کنند و اگر جریان بیش از حد گرم شود، می‌تواند خطرات احتمالی را کاهش دهد.

یک کارمند شرکت IBM یک بارکد هوشمند را اختراع کرده است که هنگام اسکن کردن با یک گوشی هوشمند، اطلاعات را به یک اجاق هوشمند ارسال می‌کند و به طور خودکار دستگاه را برای آشپزی مواد اسکن شده در دمای مناسب و زمان مناسب آماده می‌کند. این نوع فناوری می‌تواند برای افرادی که دچار کم بینی شده‌اند ایده‌آل باشد.

مبارزه با انزوا در سالمندان

با گذر زمان و افزایش سن ، برقراری ارتباط دشوارتر می‌شود که ادامه‌ی چنین روندی باعث تنهایی، افسردگی و میل به مرگ در افراد سالخورده می‌گردد. برخی از برنامه‌های هدفمند IoT می‌تواند از پیشرفت این روند جلوگیری کند.

دستگاه‌های IoT با استفاده از دستورات صوتی به افراد برای ارتباط با عزیزانشان کمک می‌کند. دستگاه‌های دیگر مسیر حرکت، زمان ملاقات یا ورزش را به کاربر اطلاع رسانی می‌کنند.

با اینکه ارتقا کیفیت زندگی افراد مسن دارای جنبه‌های متنوع و هزینه برداری است، با این حال به نظر می‌رسد تکنولوژی اینترنت اشیا تا چند سال آینده پاسخگوی تمامی نیازهای سالمندان باشد.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

8 رویکرود که در آن به کمک IoT صنعت گردشگری متحول خواهد شد

گردشگری یکی از بزرگترین صنعت‌هایی است که در سطح بالایی از رقابت قرار دارد و مشتریان همیشه از آن خلاقیت و مقرون به صرفه بودن هزینه را انتظار دارند. برای این کسب و کار به توجه به فشار بالای رقابت و تقاضا برای خدمات بهتر در کنار هزینه‌های پایین، اولین راهکار IoT می‌باشد.

اینترنت اشیا می تواند دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم را به جهانی با اتومبیل های خودران، صنایع با کارایی بیشتر و شهرهای هوشمند تبدیل کند. در این بین استفاده از تکنولوژی IoT در کشاورزی می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.