5 روش که توسط آن IIoT باعث انقلاب در صنایع نفت و گاز خواهد شد

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) و 5 روشی که باعث انقلاب در صنایع نفت و گاز خواهد شد

اینترنت اشیا برای صنایع (IIoT or Industry 4.0)، آینده صنعت نفت و گاز می‌باشد. در حالیکه اینترنت اشیا (IoT) شامل شبکه‌ای از دستگاه‌ها، سنسورها و نرم‌افزارها، تغییرات محسوسی را در زندگی روزمره مصرف کنندگان به همراه می‌آورد، ولی این صنعت خاص از این کاروان عقب مانده است.

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا برای صنایع (IIoT or Industry 4.0)، آینده صنعت نفت و گاز می‌باشد. در حالیکه اینترنت اشیا (IoT) شامل شبکه‌ای از دستگاه‌ها، سنسورها و نرم‌افزارها، تغییرات محسوسی را در زندگی روزمره مصرف کنندگان به همراه می‌آورد، ولی این صنعت خاص از این کاروان عقب مانده است. امروز صنایع نفت و گاز با چالشهای بزرگی مواجه شده‌اند، که عمدتاً به دلیل استفاده از روشهای قدیمی و ناکارآمد شرکت‌ها در زمینه حفظ دارایی و جمع‌آوری داده‌ها، می‌باشد.

در ادامه به 5 روشی که IIoT باعث انقلاب در صنایع نفت و گاز خواهد شد، اشاره می‌شود:

1-    بهبود بهره‌وری عملیات

طبق گفته Rigzone از سایتهای معتبر در زمینه نفت و انرژی، صنعت نفت و گاز در چند سال آینده با خساراتی مواجه خواهد شد، زیرا کارگران زاده شده در دوران Baby Boomer شروع به بازنشستگی می‌کنند و بنابراین افراد متخصص کمتری برای پر کردن زمینه پست‌های خالی وجود خواهد داشت. تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و کنترل صنایع از راه دور کمک خواهد کرد که شرکت‌ها مدیریت دارایی‌های خود را بهتر انجام دهند و از یافته‌های خود برای بهینه‌سازی تولید، به صورت کاراتر استفاده کنند. بهره‌گیری از قابلیت‌های IIoT می‌تواند زمان صرف شده جهت عیب‌یابی را از روزها به دقیقه کاهش دهد، و در نتیجه زمان بیشتری برای سایر جنبه‌های عملیاتی کسب‌وکار، قابل دسترسی می‌باشد.

2-    درآمد

این صنعت تأثیر عمده‌ای بر تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان دارد: بر اساس یک پژوهش از موسسه Oxford Economics, ، بکارگیری فناوری‌های IIoT در سراسر جهان می‌تواند تولید ناخالص داخلی را به میزان 0.8 درصد یا 816 میلیارد دلار، در دهه آینده افزایش دهد.

با کم شدن قیمت جهانی نفت ، طبیعی است که حاشیه سود این صنایع کاهش می‌یابد و شرکت‌های نفت و گاز باید از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه بجای کاهش بدون فکر در سایر هزینه‌های خود استفاده کنند. بنابراین دستاوردهای مالی این کاهش هزینه و صرفه‌جویی در زمان، بسیار ارزشمند خواهد بود و همچنین باعث رقابتی‌تر شدن این صنایع نیز می‌گردد.

3-    داده‌های آنی Real-Time Data

مفهوم داده‌های بزرگ برای صنعت نفت و گاز چندان جدید نیست، و به صورت خاص، داده‌ها برای موفقیت این صنعت بسیار حیاتی نیز می‌باشند. کارایی و دقت در صنعت نفت و گاز در مقایسه با تقریباً تمام صنایع دیگر، بسیار با ارزشتر می‌باشد.
پیشرفت‌های هرچند کوچک در بهره‌وری می‌تواند تفاوت‌های قابل‌توجه اقتصادی را ایجاد کند. سود صنعت نفت و گاز وابسته به در اختیار داشتن سریع و دقیق داده‌ها، در فرآیندهای تولید می‌باشد. با IIoT، تولید نفت را می‌توان به صورت لحظه‌ای و آنی و از طریق سنسورهای جاسازی شده و اتوماسیون مناسب سیستم‌های ارتباطی داده‌ها، در کنترل داشت. با این فناوری، شرکت‌ها قادر به جمع‌آوری اطلاعات از دارایی‌هایشان در هر نقطه می‌باشند و در نتیجه امکان تصمیم‌گیری آگاهانه برای آنها فراهم می‌گردد.

به‌عنوان‌مثال، شرکت‌ها می‌توانند پس از مقایسه داده‌های حفاری با داده‌های تولید شده از چاه‌های مجاور، استراتژی‌های حفاری خود را تعدیل کنند. طبق گفته وب‌سایت Bain & Company، این سطح از دید و پایش حفره‌ها و چاه‌ها، می‌تواند به شرکتهای نفت و گاز کمک کند تا تولید خود را 6 تا 8 درصد افزایش دهند. علاوه بر این، مهاجرت به سیستم تولید داده‌ها از طریق رایانش ابری به شرکتها امکان گسترش مبادلات تجاری احتمالی را در سراسر زنجیره تأمین خواهد داد.

مسئله حیاتی در اینجا این است که شرکت‌ها نیاز به یک پلتفرم خوش ساخت IIoT دارند تا به آنها کمک کند حجم گسترده‌ای از داده‌ها را به اطلاعات مفید تبدیل کنند. یک مزیت بزرگ برای شرکت‌های نفت و گاز، توانایی تجهیزات کنترل کننده‌ی پمپ‌ها می‌باشد که با استفاده از فناوری اینترنت اشیا و خدمات نوین وب‌سرویس، تحول بزرگی را شاهد خواهند بود.

4-    کاهش ریسک ایمنی

ایمنی شاید بزرگترین دغدغه صنعت، در فرآیندهای داخلی و خارجی تولید می‌باشد. IIoT می‌تواند با شناسایی مسائل بالقوه قبل از تبدیل شدن به مشکلات واقعی یا خطرات ایمنی، احتمال بروز خطر را کاهش دهد. عیب‌یابی از راه دور به معنی اجرای کارآمد و منظم تنظیمات در ترمینال‌های نفتی می‌باشد. راه‌اندازی سیستم یکپارچه IIoT همچنین به‌مثابه کاهش سفر و جلوگیری از برو خطرات احتمالی برای کارکنان می‌باشد.

5-    اثرات زیست محیطی

در ادامه‌ی مزیتهای راه‌اندازی IIoT همچون، افزایش بهره‌وری، کاهش ریسک ایمنی و کاهش سفر، وجود فناوری IIoT می‌تواند به طور قابل توجهی، تأثیرات زیست محیطی صنعت نفت و گاز را کاهش دهد. مصرف انرژی کمتر، اجتناب از نشت نفت و سایر حوادث و انتشار کربن کمتر در هوا، دلایلی بسیار کافی برای توجه این صنایع، به فناوری IIoT می‌باشد. همچنین IIoT امکان نظارت شفافتر در استفاده از انرژی و منابع را نیز فراهم می‌کند.

یکپارچه سازی دستگاه‌های متصل در صنایع نفت و گاز تقریباً در تمامی مراحل زنجیره تأمین –از تولید تا مصرف- بسیار تاثیرگذار می‌باشد. این یک فرصت برای تغییری سریع در صنعتی کهنه و قدیمی، و صد البته تنها راه این صنایع برای حضور در بازار رقابتی امروز می‌باشد.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا، گردشگری و فرصت‌های پیشرو

صنعت گردشگری با وجودی که همواره به دنبال آخرین نوآوری‌ها است با این وجود به نظر می‌رسد از تکنولوژی اینترنت اشیا و فرصت‌های مرتبط به آن غافل مانده است.

فناوری‌های جدید روشنایی LED نه تنها راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف انرژی می‌باشد، بلکه یک فرصت برای شهرداری‌ها جهت دستیابی به کنترل بیشتر و هوشمندسازی روشنایی در شهرها را فراهم می‌آورد.

این روزها اینترنت اشیا تقریباً در همه‌ی جوانب زندگی ما نقش پررنگی دارد و اگرچه اصطلاح نسبتاً جدیدی است اما مفهوم این تکنولوژی در طی دهه‌های گذشته فراگیر بوده است. بااین‌وجود، تعریف کامل از اینترنت اشیا شامل جهانی فراتر از صفحات چند رسانه‌ای است که دنیای فیزیکی را به صورت به‌هنگام با اینترنت ادغام می‌کنند.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،