اتومبیل‌های خودران و تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا و اتومبیل‌های خودران

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند.

اینترنت اشیا IoT

 
بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند. در حال حاضر طیف متنوعی از اتومبیل‌های نیمه خودران موجود می‌باشند که در این بین می‌توان به تجهیز برخی از اتومبیل‌ها به  سیستم‌هایی نظی  پارک کردن خودکار اشاره نمود.

شرکت‌های متعددی در این حوزه فعال شده‌اند که در این بین دو شرکت Tesla و گوگل، جایگاه برتری دارند. Tesla هم اکنون شروع به فروش محصولات و راهکارهای خود در این حوزه نموده است و گوگل برنامه‌هایی در رابطه با بهره‌برداری از خط تولید انبوه این اتومبیل‌ها تا سال 2020 را دارد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که در حدود 90 درصد تصادفات و سوانح جاده‌ای ناشی از خطاهای انسانی و اشتباه رانندگان بوده است. بنابراین در صورت جایگزینی رانندگان با یک سیستم هوشمند، می‌توان ایمنی حمل و نقل را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به‌طور خلاصه می‌توان با این تکنولوژی به موارد زیر دست یافت:

  1. اتومبیل‌های خودران از ایمنی بیشتری برخوردارند، زیرا از عواملی مانند خستگی، بیماری، هیجان، احساسات و عصبانیت که نحوه‌ی رانندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تأثیرپذیر نیستند.
  2. سیستم خودران می‌تواند با اسکن محیط اطراف در زوایا و جهات متعدد، اشراف بیشتری به اطراف خودرو داشته باشد.
  3. کاهش سوانح جاده‌ای باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی مثل هزینه‌های اورژانس، هزینه‌های درمانی و بیمارستانی و یا هزینه‌های بیمه‌ای می‌گردند.

عملکرد اتومبیل‌های خودران چگونه است؟

اتومبیل‌های خودران از مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های مختلف، شکل می‌گیرند. سه تکنولوژی بنیادین به‌کار رفته در این خودروها، عبارتند از:

حسگرهای IoT:

لازمه‌ی تحقق تکنولوژی اتومبیل خودران، داشتن مجموعه‌ای از حسگرهای مختلف است که بتواند اطلاعات جامع و کاملی نسبت به خودرو و محیط اطراف آن، جمع‌آوری کنند. در حال حاضر حسگرهایی مثل حسگرهای مونیتورینگ نقاط کور، حسگرهای هشدار احتمال برخورد از جلو، دوربین‌ها، رادارها و حسگرهای اولتراسونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموعه این حسگرها امکان مسیریابی، هدایت یا ناوبری خودرو را میسر می‌سازد.

اتصالات و ارتباطات IoT:

اتومبیل‌های خودران به‌طور گسترده‌ای از رایانش ابری (cloud computing) استفاده می‌کنند آن‌ها برای پردازش اطلاعات ترافیکی، آب و هوایی، نقشه‌ها و شرایط جاده‌ای از پردازش‌های ابری در فضای شبکه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. این امر اشراف کامل‌تری نسبت به شرایط و محیط پیرامون فراهم می‌آورد و تصمیم‌گیری‌های مؤثرتری را امکان‌پذیر می‌سازد.

الگوریتم‌های نرم‌افزاری:

داده‌های جمع‌آوری شده نیاز به پردازش جهت استخراج اطلاعات مفید و تصمیم‌گیری‌های مؤثر دارند و این امر با الگوریتم‌های هوشمند و نرم‌افزارهای مناسب، صورت می‌گیرد.

واقعیت این است که فناوری اتومبیل‌های خودران تا سال 2020 در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت. این فناوری می‌تواند تمام زندگی ما را تغییر دهد، چه در صورتی که ما یک ماشین خودران داشته باشیم یا نه. جامعه ما قطعاً می‌تواند از وسایل نقلیه مستقل بهره‌مند و در زمینه‌هایی مانند رانندگی برای افراد مسن مفید واقع شود. ما می‌توانیم امیدوار باشیم که به زودی امنیت رانندگی در جاده‌ها با اتومبیل‌های خودران تضمین گردد.

مطالب مرتبط

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.