اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

اینترنت اشیا IoT

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیلرد شی به اینترنت متصل خواهد بود. همانطور که استخدام نیروهای جدید و کاهش هزینه‌ها به تغییراتی در زیرساخت شرکت‌های بزرگ می‌انجامد، هجوم دستگاه‌های IoT تقاضاهای جدیدی را ایجاد می‌کند که منجر به ایجاد چالش‌های متعدد می‌گردد. با این حال ، باید در نظر داشت که هر چالشی منجر به نوآوری و خلاقیت در کسب و کار و در نهایت ادغام بهتر سیستم‌های IoT می‌شود.

رشد رایانش لبه (Edge Computing)

دستگاه‌های IoT داده‌های زیادی را تولید می‌کنند که نیاز به پردازش سریع دارند تا بتوانند خدمات را بدون کوچکترین تاخیری ارائه دهند. با وجود میلیون‌ها دستگاه هوشمند و متصل در سراسر جهان، ساده‌ترین راه برای توزیع اطلاعات یکپارچه، محاسبات داده‌ها در انتهای هر گره‌ی خروجی است که به آن رایانش لبه می‌گویند. به‌طور مثال یک ماشین هوشمند در نیویورک نمی‌تواند برای پاسخ یک سرور در کالیفرنیا منتظر بماند چرا که 200 میلی ثانیه تأخیر می‌تواند منجر به مرگ سرنشینان خودروی هوشمند شود. راه‌حلی که می‌توان ارائه داد این است که یک مرکز داده نزدیک به ماشین در نیویورک وجود داشته باشد تا محاسبات بلافاصله انجام شوند.

در این راستا ، پروتکل‌های حمل و نقل و استانداردهای موجود برای پشتیبانی از ارتباطات IoT مانند LoRa، Zigbee و بلوتوث وجود دارد که هر کدام برای اپلیکیشن‌های مختلف با نیازهای متفاوت مانند فاصله‌های دور یا نزدیک و فضای باز متناسب است. 

نامگذاری دستگاه یک ضرورت حیاتی در اینترنت اشیا به شمار می‌رود چرا که دستگاه‌های IoT باید بتوانند خود را شناسایی کنند در غیر این صورت اطلاعاتی که آن‌ها را جمع آوری و انتقال می‌دهند هیچ ارزشی نخواهد داشت. علاوه بر این سیستم‌های کنترل کننده‌ای که داده‌ها یا دستورات را به دستگاه‌های هوشمند ارسال می‌کنند باید بتوانند هر دستگاه را به صورت جداگانه شناسایی نمایند. به طور خلاصه، هر دستگاه IoTدر اینترنت به یک شناسه‌ی منحصر به فرد نیاز دارد.

استانداردهای نامگذاری و قراردادهای مختلفی در این زمینه وجود دارند اما یک سیستم واحد برای حمایت و پشتیبانی از آن‌ها وجود ندارد. مشکل دیگر عدم استانداردسازی در نامگداری IoT است. یک سرویس استاندارد نامگذاری می‌تواند به تسریع نوآوری در اینترنت اشیا کمک کند که باعث کاهش هزینه و همکاری قابل اعتماد می‌شود. 
در این راستا DNS یک انتخاب هوشمندانه به نظر می‌رسد چرا که از اتحادیه‌ی نامگذاری پیروی کرده که بسیار مشابه با استانداردهای نامگذاری مورد استفاده در IoT است و تا حدی امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

امنیت اینترنت اشیا موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت چرا که بعضی از دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند سیستم‌های بهداشتی، سیستم‌های کنترل صنعتی و وسایل نقلیه‌ی خودران عملکردهای بسیار حساسی را انجام می‌دهند.

DNS مکانیزم‌های احراز هویت را تائید کرده و با جلوگیری از اتصال سرورهای مخرب به دستگاه‌های IoT به حفظ امنیت این دستگاه‌ها کمک می‌کند. بسیاری از دستگاه‌های IoT بدون توجه به نگرانی‌های حفظ امنیت سایبری توسعه یافته و مستقر شده‌اند. خوشبختانه پروتکل‌های معتبری مانند DNS وجود دارند که می‌توانند منجر به نوآوری در حوزه‌ی امنیت سایبری و ایجاد ارتباطات استاندارد شوند.

با ورود گسترده و فراگیر دستگاه‌های IoT به بازار مصرف، فشار مضاعفی به لحاظ ترافیک و دسترسی بر اینترنت جهانی وارد خواهد آمد. این امر مستلزم تلاش قابل توجهی برای ساماندهی و ارتقاء استانداردهای فعلی است. بنابراین باید اطمینان حاصل گردد که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، استانداردها و شیوه‌های امنیتی شبکه، پاسخگوی نیازمندی‌های متناسب با نوآوری IoT خواهد بود.

مطالب مرتبط

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

تأثیر فناوری رایانش لبه در اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل است، در حال حاضر طیف گسترده‌ای از ذینفعان در حال مطالعه‌ی دقیق چگونگی توزیع زیربنای محاسباتی و شبکه‌های رایانش لبه (edge computing) که به‌وسیله‌ی سرویس‌های رایانش ابری (cloud computing) فعال می‌شوند، هستند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های تکنولوژی Z-Wave و Zigbee و کاربرد آن‌ها در هوشمند سازی

Z-Wave و Zigbee هر دو تکنولوژی‌های بی‌سیم با توپولوژی مش توان پایین هستند که برای انتقال مقادیر کوچک داده‌ها از فاصله کوتاه تا متوسط، طراحی ‌شده‌اند. بااین‌حال بین این دو تکنولوژی تفاوت‌هایی وجود دارد.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

8 ویژگی اساسی یک راهکار  اینترنت اشیا (IoT)

از دیرباز، عدد 8 در فرهنگ چینی به عنوان نماد خوش شانسی بیان شده است و علت این مسئله نحوه تلفظ آن در زبان چینی می‌باشد که مشابه با چگونگی بیان کلمه موفقیت و ثروت می‌باشد. در حالی که تعداد زیادی از اعداد دیگر نیز وجود دارد که شانس می‌آورند، ولی هماهنگ با مطلب ما، 8 مورد هستند که بسیار اهمیت دارند، البته اگر شما خواهان موفقیت خلاقانه در صنعت اینترنت اشیا هستید.

مشتریان رایانش ابری (Cloud Computing) باید از ارائه‌ی اقدامات امنیتی مناسب برای جلوگیری از تهدیدات ، اطمینان کامل داشته باشند. آن‌ها به این تضمین نیاز دارند تا بتوانند تصمیمات مناسبی برای کسب و کار خود اتخاذ نمایند. یکی از اولین نشانه‌های این نیاز، وجود تعداد بالای درخواست محاسبات است. رایانش ابری دارای پتانسل قابل توجهی برای بهبود امنیت و انعطاف پذیری در رفع مشکلات است.

افزایش محبوبیت به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیا ، فرصت‌های زیادی برای بهره برداری افراد از موقعیت به وجود آمده ، فراهم می‌آورد. در واقع ، IoT مانند اقیانوسی از کلان داده‌هاست که می‌تواند به شهرها برای پیش بینی‌های دقیق ، ارائه‌ی خدمات پزشکی به هنگام، biochips و تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات کمک کند و همین امر بر روند درآمدزایی در حوزه‌های مختلف تاثیرات چشمگیری داشته است.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،