تجارت الکترونیک در دنیای اینترنت اشیا - قسمت اول

تجارت الکترونیک در دنیای اینترنت اشیا - قسمت اول

تجارت الکترونیک، بی‌تردید، به‌زودی بزرگترین بخش اقتصاد جهانی خواهد شد. در حال حاضر فروشندگان اینترنتی از قدرت داده‌های بزرگ (Big Data) برای پیش بینی رفتار مشتری و پیشنهاد محصولات به مشتریان، استفاده می‌کنند ولی سوال اساسی این است که اینترنت اشیا چه زمانی وارد این بازی خواهد شد؟

اینترنت اشیا IoT

در حال حاضر فروشندگان اینترنتی از قدرت داده‌های بزرگ (Big Data) برای پیش بینی رفتار مشتری و پیشنهاد محصولات به مشتریان، استفاده می‌کنند ولی سوال اساسی این است که اینترنت اشیا چه زمانی وارد این بازی خواهد شد؟

تجارت الکترونیک، بی‌تردید، به‌زودی بزرگترین بخش اقتصاد جهانی خواهد شد. سه فروشنده اینترنتی بزرگ دنیا در سال 2017، تقریباً یکصد میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. بر اساس آمار، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021، درآمد فروش اینترنتی به حدود 5000 میلیارد دلار خواهد رسید.

فروش جهانی تجارت الکترونیک از سال 2014 تا 2021 (واحد میلیارد دلار)

صنعت خرید در حال تغییر است، بیایید روراست باشیم، این صنعت در حال حاضر هم عوض شده است. صاحبان این مشاغل باید برای بدست آوردن وفاداری مشتریان خود به سختی رقابت کنند، درست مانند روش‌های سنتی فروش که طی 100 سال اخیر در حال انجام دادن این کار بوده‌اند. 

دوران دستگاه‌های به هم مرتبط

اینترنت اشیا (IoT)، جدیدترین اتفاق عصر تکنولوژی می‌باشد، به گونه‌ای که در همه جا در حال وقوع است. اینترنت اشیا شامل تمام وسایل روزمره اطراف ماست که به اینترنت متصل هستند. این دستگاه‌ها مقادیر زیادی از داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند و ما به صورت روزانه از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم: گوشی‌های هوشمند، دستیارهای صوتی مانند سیری و الکسا، تلویزیون‌های هوشمند و برای بعضی از ما حتی یخچال‌های هوشمند. این دستگاه‌ها مزیت‌های بی‌شماری را وارد زندگی ما می‌کنند، بااین‌حال فرصت‌های تجاری بسیاری نیز برای صنایع مختلف هستند، به خصوص تجارت اینترنتی.

فروشگاه‌های اینترنتی در مقایسه یا مغازه‌های سنتی، مزیت ارتباط رو در رو با مشتریان را ندارند، ولی دستگاه‌های متصل به اینترنت امکان شناخت مشتریان را به صورت مفید و دقیق برای آن‌ها فراهم می‌کند. بر اساس ادعای تیم ECOMMERCE DEVELOPMENT ، استراتژی برنده دنیای فروش اینترنتی در عصر حاضر ترکیب اینترنت اشیا و داده‌های بزرگ (IoT+Big Data) می‌باشد. ورود دستگاه‌های هوشمند به صنعت تجارت الکترونیک، با استفاده از بینش هوشمند یا Intelligent insight باعث همکاری بیشتر مشتریان و در نتیجه پیشرفت چشمگیر این صنعت شده است.

سه حوزه‌ای که اینترنت اشیا در حال تغییر صنعت تجارت اینترنتی می‌باشد:

  1. حوزه زیرساخت

تاکنون، و با فاصله بسیار زیاد صنایع مختلف بیشترین تأثیر را از اینترنت اشیا داشته‌اند. دستگاه‌های متصل به اینترنت، فرآیندهای زنجیره تأمین را از مدیریت موجودی تا تحویل محصول به شدت بهبود داده‌اند. سیستم شناسایی با امواج رادیویی یا RFID، و سنسورهای مختلف، حتی برای کوچکترین فرآیندها قابل دسترس هستند و این مسئله کمک شایانی به ساده‌سازی کل مسیر تولید تا تحویل محصول به مشتری کرده است. این فناوری امکان مدیریت موجودی در لحظه یا Real-time ، را به ما می‌دهد که منجر به کاهش چشمگیر استفاده از نیروی انسانی و درعین‌حال بالاتر بودن دقت اطلاعات می‌شود.

مدیریت موجودی با استفاده از سیستم شناسایی با امواج رادیویی یا RFID، کنترل وضعیت موجودی محصول را برای شرکت‌ها بسیار آسان‌تر می‌کند و این مسئله به کارگران انبار نیز در یافتن محصولات، هر زمان که لازم باشد کمک می‌کند. برای فروشگاه‌های اینترنتی، این روش زمان بازاریابی را کوتاهتر می‌کند و به طور مؤثری از کسری ناگهانی محصولات جلوگیری می‌کند. تگ‌ها و قفسه‌های هوشمند وقتی که نیاز به سفارش مجدد محصولی که مشتری خریداری کرده است می‌باشد، به شدت خطای انسانی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مشکلات و خطاهای کمتر در مدیریت انبار به معنای دسترسی به زمان بیشتر جهت تمرکز روی جنبه‌های دیگر تجارت می‌باشد.

به علاوه برای مدیریت آسانتر موجودی و انبار، این فناوری به فروشندگان و مشتریان امکان رصد محصولات را می‌دهد. یک زنجیره تأمین کارا و فارغ از خطا، نیاز حیاتی هر صنعت فروش اینترنتی می‌باشد. اینترنت اشیا تضمین می‌دهد که هر دو گروه (فروشندگان و مشتریان)، تخمین دقیقی از زمان دریافت محصول را داشته باشند و از گم شدن محصول طی این فرآیند جلوگیری می‌کند.

در حالیکه رهگیری لحظه‌ای محصولات، چند وقتی است که در دسترس می‌باشد، تکنولوژی جمع‌آوری داده‌های بزرگ برای بهبود زنجیره تأمین و مسیریابی محصول در حال رشد می‌باشد.

ادامه دارد...