راهکارهای اینترنت اشیا برای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض

راهکارهای اینترنت اشیا برای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض

به گفته اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد گونه‌های حیوانی در معرض خطر انقراض در سراسر جهان از حدود 10،000 در سال 2000 به بیش از 25،000 در سال 2018 افزایش یافته است. شبکه‌های شکارچیان سازمان یافته، به گسترش این روند کمک می‌کنند. با این حال می‌توان در تعدادی از پروژه‌های حفاظت از حیات وحش که راهکارهای نوآورانه IoT را برای مقابله مستقیم با تعداد روزافزون از بین رفتن حیوانات مطرح کرده‌اند، تغییراتی مشاهده کرد.

اینترنت اشیا IoT

به گفته اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد گونه‌های حیوانی در معرض خطر انقراض در سراسر جهان از حدود 10،000 در سال 2000 به بیش از 25،000 در سال 2018 افزایش یافته است. شبکه‌های شکارچیان سازمان یافته، به گسترش این روند کمک می‌کنند. با این حال می‌توان در تعدادی از پروژه‌های حفاظت از حیات وحش که راهکارهای نوآورانه IoT را برای مقابله مستقیم با تعداد روزافزون از بین رفتن حیوانات مطرح کرده‌اند، تغییراتی مشاهده کرد.

کمک به نگهداری از گله‌ی حیوانات

در طی پنج سال گذشته، کرگدن‌های آفریقایی توسط شکارچیان به طور متوسط سه بار در روز کشته شده‌اند، که ادامه‌ی این روند تا سال 2025 می‌تواند به معنای انقراض آن‌ها باشد. شاخ‌های کرگدن به علت خواص دارویی با قیمتی بیشتر طلا یا الماس در بازار سیاه به فروش می‌رسند.
Welgevonden یک شرکت خصوصی در آفریقای جنوبی است که زمین‌های نگهداری از حیوانات آن تقریباً 90،000 هکتار وسعت دارد و دارای یکی از بزرگترین جمعیت کرگدن‌ها در آفریقا به منظور جلوگیری از شکار آن‌ها است. Welgevonden با دانشگاه واگنینگن و آی بی ام برای ایجاد یک راهکار IoT که تمرکز خود را بر ردیابی کرگدن‌ها و نظارت بر حیوانات گله‌ای نظیر گورخرها و آهوهای بومی آفریقا متمرکز می‌کند، همکاری می‌کند.

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه واگنینگن، حیوانات الگوهای مختلف حرکت را در پاسخ به نوع تهدیدی که با آن مواجه هستند، نشان می‌دهند. به عنوان مثال، حیوانات به عنوان یک گله به سمت یک شکارچی طبیعی مانند شیر می‌روند، اما هنگامی که با یک تفنگ انسان مواجه می‌شوند، تمایل به پراکندگی دارند.

این تغییرات رفتاری را می‌توان با قرار دادن حلقه‌های مجهز به سنسور دور گردن حیوانات تشخیص داد که اطلاعات مربوط به موقعیت، جهت و سرعت متوسط آنها را جمع‌آوری می‌کند. این حلقه‌ها از تکنولوژی LoRa استفاده می‌کنند و اطلاعات را به اینترنت اشیاء IBM می‌فرستند و در نهایت این اطلاعات برای شناسایی حیوانات در معرض آشفتگی ذخیره می‌شوند.

بنابراین، این سنسورها می‌توانند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کنند که شانس محیطبان را برای دستگیری شکارچیان قبل از شکار کرگدن‌ها افزایش می‌دهند. ماهیت پیش‌بینی این رویکرد، باعث می‌شود تا محیطبان‌ها فعالانه عمل کنند و این باعث می‌شود که آنها بسیار مؤثرتر از راهکارهای IoT معمولی باشند که به طور مستقیم گونه‌های در معرض خطر را دنبال می‌کنند.

حفاظت از محیط

اگرچه راهکار Welgevonden بسیار مؤثر است، اما وابستگی آن به اتصال به ابر در سراسر مناطق گسترده‌ای از زمین و تقریباً در برخی از مناطق در آفریقا غیر ممکن است. حفاظت هوشمند یک راهکار جایگزین IoT است که گونه‌های در معرض خطر را از طریق ردیابی افرادی که از محیط اطراف نگهداری خصوصی حیوانات عبور می‌کنند، به جای خود حیوانات محافظت می‌کند.

سیستم امنیتی حفاظت شده متصل در آفریقای جنوبی واقع شده است و از یک شبکه " منطقه حفاظت شده" (RAN) استفاده می‌کند که به برج‌های مخابراتی ثابت متکی است که تمام قسمت‌های موجود را پوشش می‌دهند. سیستم‌های شبکه‌ای از راه دور هر فردی را که با اسکنرهای بیومتریک و دوربین‌ها ورود و خروج می‌کند، ردیابی می‌کنند.

در اطراف محیط، شبکه دوربین‌های حرارتی و سنسورهای صوتی نقاط مرزی را تشخیص می‌دهند. همه این داده‌ها به یک سیستم تجزیه و تحلیل وارد می‌شوند که الگوهای فعالیت را تشخیص می‌دهند و به صورت به هنگام تیم محیط‌بان را برای جلوگیری از مزاحمان آگاه می‌کنند.

نجات گونه‌های کمیاب

Dugongs پستانداران دریایی هستند که معمولاً به عنوان گاوهای دریایی شناخته می‌شوند که در سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می‌شوند. آنها توسط اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) به عنوان یک گونه آسیب پذیر رو به انقراض، که عمدتاً به دلیل شکار غیرقانونی رخ داده است، فهرست شده‌اند. این گونه‌های مهم اکولوژیکی اغلب در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند و حیوانات خجالتی هستند، و به همین دلیل مطالعه روی الگوی رفتاری آن‌ها هزینه بر و چالش بر انگیز است.

برای حفاظت از حیوانات در حال انقراض، شبکه هوشمند زمین (SEN) با همکاری حفاظت از محیط‌زیست (C3)، پروژه citizen science را راه‌اندازی کرده است که ماهیگیران محلی در فیلیپین را قادر به نظارت و پیگیری dugongs می‌سازد. ماهیگیران با استفاده از اپلیکیشن توسعه یافته توسط SEN می‌توانند از dugongs ها عکس بگیرند و سپس این تصاویر را به پایگاه داده مرکزی میزبانی شده در ابر ارسال کنند.

داده‌های جمع‌آوری شده برای بررسی میزان دقیق جمعیت dugong و به دست آوردن بینش در مورد الگوهای مهاجرت و ایجاد یک طرح آگاهانه برای حفاظت از گونه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، این پروژه حفاظت یکی از اولین اقداماتی است که از فناوری‌های گوشی هوشمند استفاده می‌کند و اگر ثابت شود موفقیت آمیز است، می‌تواند برنامه‌های مهمی برای نظارت بر گونه‌های خطرناک که در نقاط دور افتاده جهان با منابع محدود زندگی می‌کنند داشته باشد.

درحالی‌که این سه پروژه هنوز در مراحل اولیه خود هستند، هر یک رویکرد منحصر به فردی را برای حفاظت از حیوانات ارائه می‌دهند و توانایی برنامه‌های کاربردی IoT در حفاظت از گونه‌های در معرض خطر را نشان می‌دهند. در آینده، این ابتکارات می‌تواند تلاش‌های خود را برای مبارزه با شکار در سراسر جهان گسترش دهد.

مطالب مرتبط

کاربردهای اینترنت اشیا صنعتی و صنعت تدارکات و پشتیبانی

اینترنت اشیا صنعتی در بخش‌های مختلف فناوری از صنعت تدارکات جمله نقش کلیدی دارد. به همین منظور، در ادامه برخی از نکات تاثیرگذار در پذیرش IIoT در تدارکات بررسی می‌شوند. توجه به این نکته که تعامل این دو تکنولوژی منجر به کاهش کمبود غذا در سطح جهانی می‌گردد، حائز اهمیت است.

کشاورزی هوشمند، آینده صنعت کشاورزی (قسمت اول)

کشاورزی هوشمند یک مفهوم در حال ظهور در سال‌های اخیر است که به مدیریت مزارع با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرن برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات همراه با بهینه‌سازی نیروی انسانی اشاره دارد.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی

کشاورزی در آستانه یک تغییر بزرگ قرار دارد. اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) کشاورزان را قادر می‌سازد تا مدیریت کارامدی بر محصولات کشاورزی و دام‌ها داشته باشند. تجهیزات خودران کشاورزی، سیستم‌های پایش احشام، و راهکارهای دقیق کشاورزی، کشاورزان را توانمند می‌سازد تا جهان رو به رشد را تغذیه و محیط‌زیست ناپایدار خود را کنترل کنند.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و در مدیریت هوشمند دفع زباله

برنامه‌های کاربردی مدیریت پسماند شهروندان مبتنی بر IoT، شیوه‌های مدیریت زباله‌ها در شهرها را پایدارتر می‌کنند. بهینه‌سازی مسیرهای جمع‌آوری زباله بر اساس میزان ‌پرشدن سطل های زباله که توسط سنسورها اندازه‌گیری می‌شود، یکی از این کاربردهای کاملاً تأثیرگذار است.