راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در روان‌درمانی (قسمت اول)

راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در روان‌درمانی (قسمت اول)

تکنولوژی IoT می‌تواند متخصصان را در جهت بهبود وضعیت سلامت بیماران خود که با مشکلات روحی روانی رو به رو هستند، تکمیل کند. Chatbot ممکن است اولین چیزی باشد که باعث می‌شود کاربر متوجه شود که زمان آن است که به دنبال کمک بیشتر باشد.

تکنولوژی IoT می‌تواند متخصصان را در جهت بهبود وضعیت سلامت بیماران خود که با مشکلات روحی روانی رو به رو هستند، تکمیل کند. Chatbot ممکن است اولین چیزی باشد که باعث می‌شود کاربر متوجه شود که زمان آن است که به دنبال کمک بیشتر باشد.

دستگاه‌های هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) پیشرفت‌هایی در کاهش چالش‌هایی که افراد با مشکلات روحی روانی دارند، ایجاد کرده‌اند. در ادامه به بررسی چهار راهکار مرتبط با این موضوع می‌پردازیم.

1.    برطرف نمودن ترس از شروع درمان

باوجودی که این موضوع همیشه در بحث سلامت روان مطرح بوده است، اما هنوز قسمت عمده‌ی نگرانی متخصصین به شمار می‌رود. بیشتر مردم از مواجه‌شدن با حقیقت می‌ترسند. در اغلب موارد افراد مشکلات خود را به دوستان خود مطرح می‌کنند و یا در بهترین حالت از کمک یک متخصص بهره می‌گیرند.

Chatbots AI به مردم این امکان را می‌دهد که در هر ساعتی از شبانه‌روز مشکلات خود را در زمینه‌های روحی برطرف نمایند. برخی از چت روم‌ها با رونوشت‌هایی از مشاورین آموزش داده می‌شوند و باعث می‌شوند که رباتها بتوانند سؤالات مختلف حتی در مورد مسائل حساسی مانند خودکشی را پوشش دهند.

برنامه‌های کاربردی نظیر این رایگان هستند و یا هزینه اشتراک ماهانه اندکی دارند و بدین ترتیب می‌توانند به افراد با درآمد پایین کمک کنند. از طرفی افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، ممکن است در پیدا کردن کمک‌های بهداشت روانی با مشکلاتی روبرو باشند. گاهی افراد ممکن است احساس کنند قادر به ترک منزل نیستند. Chatbots فضای خالی را که فاصله یا ترس از مراجعه به روان‌درمانگر می‌تواند ایجاد کند را پر می‌کند.

2.    مشاوره بدون استفاده از کامپیوتر یا تلفن

اینترنت می‌تواند یک منبع فوق العاده مفید برای دریافت کمک‌های بهداشت روانی باشد. بااین‌حال، به خاطر چیزهایی مانند کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، آنچه که مردم هنگام دسترسی به محتوای آنلاین از طریق دستگاه‌های با صفحه نمایش می‌بینند، می‌تواند حال آنها را بدتر کند.

Skill به افراد اجازه می‌دهد تا با برخی از مشکلات سلامت روان خود را با یک سخنران هوشمند آمازون یا گوگل در میان بگذارند. این برنامه Mindscape نامیده می‌شود و بازار انگلستان را هدف قرار داده است. روند درمان در این برنامه از طریق تمرینات تنفسی شروع می‌شود؛ سپس صحبت در مورد موضوعاتی که باعث ناراحتی روحی آنها می‌شود مطرح می‌گردد.

Mindscape موضوعات مختلف را از جمله خواب، پول و کار را برای کاربران دسته‌بندی کرده است تا آن‌ها بتوانند به ‌راحتی مشکل مورد نظر خود را انتخاب نمایند. آنها سپس مشاوره‌ی هدفمند در مورد چگونگی غلبه بر آنچه که آنها را ناراحت می‌کند، دریافت می‌کنند. علاوه بر این، طراحی این برنامه به گونه ایست که می‌توان موضوعات جدید نیز به آن اضافه کرد.

سازندگان Skill به دنبال جایگزینی برای متخصصین بهداشت روانی نیستند، بلکه معتقدند که می‌توانند به افراد کمک کند تا با استرس روزمره کنار بیایند و همچنین به کسانی که می‌خواهند اضطراب خود را کاهش دهند کمک کند.
اطلاعاتی که افراد در اختیار این اپلیکیشن‌ها می‌گذارند باید در امنیت کامل باشد و از این رو طراحان باید توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی افراد در این نوع برنامه‌ها داشته باشند.

قسمت دوم

مطالب مرتبط

تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.

هوش مصنوعی جایگزین چه شغل‌هایی خواهد شد؟

از زمان پیدایش تکنولوژی هوش مصنوعی و فراگیر شدن آن، همواره مردم نگران جایگزین شدن ربات‌ها به جای انسان‌ها بوده‌اند. به نظر می‌رسد این یک موضوع مشترک در فیلم‌های علمی تخیلی است که یک روز، ربات‌ها به جای انسان‌ها قرار خواهند گرفت اما آیا این تخیل جای خود را به واقعیت خواهد داد؟

مزایای یکپارچگی دو تکنولوژی رایانش ابری و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک میدان وسیع است و شامل انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی است. هیچ راهکار مناسبی برای همه‌ی چالش‌های موجود وجود ندارد. بنابراین شرکت‌های IoT باید تصمیم خود را مبنی بر اینکه آیا ابر برای آنها مناسب است، اتخاذ کنند.

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.