راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

اینترنت اشیا IoT

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

با بررسی چشم‌انداز فعلی IoT، چهار چالش بزرگ که تکنولوژی IoT در آینده با آن مواجه و نیازمند غلبه بر آن است مدیریت انرژی، اتصال، سخت افزار و ادغام دستگاه ها می باشند.

مدیریت انرژی: چالش تحقیقاتی اینترنت اشیا

تولید سنسورهای کم‌مصرف و کنترل‌کننده‌ها تأثیر به سزایی در رشد IoT داشته‌اند، اما باید تحقیقات بیشتری در رابطه با ارائه‌ی راهکارهای بهتر برای پرداختن به بودجه‌های مورد نیاز انرژی انجام شود. عمر باتری به‌طور خاص می‌تواند یک هزینه بزرگ، به‌ویژه در دستگاه‌های IoT غیر مصرف‌کننده، به دلیل هزینه‌های مرتبط با تغییر باتری و یا استفاده از دستگاه‌های خارج از خدمت برای شارژ باتری باشد.

برای مثال، هزینه‌ی نگهداری یک سیستم ردیابی بیمه که هر سه ماه یک‌بار برای هر دارایی بارگیری می‌شود، نسبتا گران است.

یکی از راه‌های غلبه بر این چالش IoT، استفاده از یک سیستم ردیابی مانند AirFinder است که با استفاده از بلوتوث کم انرژی (BLE) عمر باتری را طولانی‌تر از آنچه با سایر سیستم‌های ردیابی امکان‌پذیر است، افزایش می‌دهد. بااین‌حال، برای کمک به رشد سریع IoT، ارائه‌ی راهکارهای بیشتری لازم است.

چالش‌های ارتباطی اینترنت اشیا

به‌منظور داشتن "اینترنت اشیا"، اشیا باید بتوانند به سرور متصل شوند که بتواند اطلاعات را دریافت و پردازش کنند. تکنولوژی IoT، به‌طور عمده، به‌صورت بی‌سیم عمل می‌کند. ساده‌ترین راه ایجاد ارتباط اینترنت اشیا استفاده از WiFi است که به‌خوبی پاسخگوی نیاز مصرف مشتری می‌باشد اما در رابطه با مصارف تجاری، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد زیرا هر دستگاه باید با اعتبار WiFi خود به سیستم متصل شود. علاوه بر این، بسیاری از بخش‌های فناوری اطلاعات به دلیل وجود نگرانی‌های امنیتی، امکان‌ ارتباط با دستگاه‌های شخص ثالث در شبکه‌های خود را مقدور نمی کنند.

انتخاب رایج دیگر در این راستا استفاده از شبکه‌های سلولی است اما نکته‌ی منفی، هزینه‌ی تکراری ماهانه‌ی آن برای استفاده از داده‌هاست که بسته به میزان داده‌های مورداستفاده، تعداد دستگاه‌های متصل شده و شرایط قرارداد ارائه‌دهنده متفاوت است.

Symphony Link Labs اساساً یک سیستم موازی مانند WiFi را برای اتصال دستگاه‌ها درحالی‌که آن‌ها را از شبکه کامپیوتری WiFi موجود جدا می‌سازد، ایجاد می‌کند. این مسئله چالش‌های امنیتی و حریم خصوصی IoT را با جداسازی شبکه کامپیوتری کسب ‌و کار از دستگاه‌های شخص ثالث، برطرف می‌نماید.

تکنولوژی بلوتوث که به‌طور گسترده‌ای برای اتصالات بی‌سیم دستگاه‌های مصرف‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد، در برنامه‌های کاربردی کسب ‌و کار به‌عنوان یک راهکار برای اتصالات IoT استفاده می‌شود. AirFinder از بلوتوث موجود جهت اتصال دستگاه‌ها برای محافظت شبکه‌های کامپیوتری از خطرات امنیتی ، استفاده کرده است.

چالش‌های سخت‌افزاری اینترنت اشیا

برای استفاده‌ی اولیه و ابتدایی، زیاد بودن قسمت‌های سخت‌افزاری دستگاه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در فضاهای شلوغ تعداد زیاد دستگاه‌ها در کنار یکدیگر مشکلاتی برای کسب‌وکار به وجود می‌آورد.

طراحی محصولات جدید برای پاسخگویی به نیازهای منحصربه‌فرد بهترین فرصت کسب ‌و کار را فراهم می‌کند اما توسعه محصولات جدید IoT فرایندی پیچیده، گران قیمت و وقت‌گیر است.
تولید یک محصول جدید IoT با طراحی صنعتی دستگاه جدید آغاز می‌شود و بیشتر به انتخاب محوطه ایده‌آل، مدار مجتمع، اتصالات، شارژ باتری، تأیید ایمنی باتری و مطالعه نحوه ارتباط افراد با دستگاه بستگی دارد.

نرم‌افزاری که عملکرد دستگاه جدید را اجرا می‌کند به‌طورکلی نیاز به یک یا چند اصلاح دارد. اشکالات دستگاه باید برطرف شوند و گاهی اوقات باید تغییرات را متناسب با نحوه استفاده افراد از دستگاه انجام دهند.

با توجه به این موضوع، شرکت‌هایی که وارد فضای صنعتی IoT با راهکارهای جدید برای استفاده‌های خاص می‌شوند اغلب منابع مالی قابل‌توجهی دارند و قبل از اینکه یک دستگاه یا نرم‌افزار جدید را به بازار عرضه کنند، یک فرآیند طراحی طولانی را پشت سر می‌گذارند.

چالش ادغام اینترنت اشیا

گذشته از ملاحظات IoT مربوط به طراحی دستگاه و سیستم، ادغام راهکارهای IoT در یک کسب ‌و کار به همان اندازه چالش‌برانگیز است. رهبران تجاری باید پروسه‌های لازم را برای نظارت برداده‌ها از دستگاه‌های متصل به‌کار گیرند و به‌طور مناسب به آن‌ها پاسخ دهند. یک سنسور دما که در یخچال به‌کار رفته و از داروهای گران‌قیمت نگهداری می‌کند، تنها در صورتی مفید است که کسی آن را کنترل کند و مسئولیت رسیدگی به مشکل را هنگام هشدار بر عهده بگیرد.

همانند تمام تکنولوژی‌های جدید، انتظار نمی‌رود که کارکنان به‌طور خودکار با یکدیگر انطباق پذیر باشند علاوه بر آن، یکپارچگی اینترنت اشیا با مشکلاتی در انتخاب و راه‌اندازی سیستم IoT مواجه است. در نتیجه یک سیستم IoT را که متناسب با نیازهای شما است انتخاب و با حذف سیستم‌ها با ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که نیازی ندارید سیستم را با یک رابط کاربری بصری دنبال نمایید. یک رابط کاربری بصری به‌طور خاص می‌تواند مشکل یکپارچه‌سازی سیستم جدید IoT را به حداقل برساند، زیرا هم تجربه کاربر را ساده و هم آموزش را با هر بار استفاده تقویت می‌کند.

مطالب مرتبط

تجزیه تحلیل تکنولوژی و کاربرد اینترنت اشیا در صنایع نفت و گاز; قسمت دوم

در حال حاضر موارد استفاده‌ی IoT در کاهش زمان تولید ناخالصی (NPT) در صنایع نفت و گاز ارزش زیادی دارند. باید توجه داشت راه‌اندازی یک شبکه‌ی IoT نفت و گاز برای یک منطقه‌ی دورافتاده کاملاً چالش‌برانگیز است. اغلب برای راه‌اندازی شبکه در چنین شرایطی مشکلاتی مثل عدم دسترسی به شبکه‌ی سلولی برای پوشش دهی اینترنت و هزینه‌ی بالا برای اتصالات ماهواره‌ای یا سیمی وجود دارد. در بسیاری از موارد شبکه‌های توان پایین (LPWAN) جایگزینی مناسب برای ارتباطات M2M در نفت و گاز هستند.

امروزه اینترنت اشیا و کاربردهای آن در حال فراگیر شدن است. اما انتخاب پلتفرم مناسب چالش بسیاری از سازمان ها و مدیران شهری است. در این مطلب قصد داریم با ویژگی‌ها و کاربردهای این پلتفرم‌ها و نحوه انتخاب آن‌ها آشنا شویم.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،

افزایش محبوبیت به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیا ، فرصت‌های زیادی برای بهره برداری افراد از موقعیت به وجود آمده ، فراهم می‌آورد. در واقع ، IoT مانند اقیانوسی از کلان داده‌هاست که می‌تواند به شهرها برای پیش بینی‌های دقیق ، ارائه‌ی خدمات پزشکی به هنگام، biochips و تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات کمک کند و همین امر بر روند درآمدزایی در حوزه‌های مختلف تاثیرات چشمگیری داشته است.

در چند سال اخیر، حملات سایبری مرتبط با IoT زیاد بوده است و در نتیجه حفظ امنیت سایبری اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش موسسه EDUCAUSE، تنها در سال 2015 بیش از 13.4 میلیارد دستگاه در سراسر جهان متصل شده است که تقریبا دو برابر جمعیت انسانی هاست.