رمزگذاری، آینده‌ی اینترنت اشیا را تقویت می‌کند

رمزگذاری آینده‌ی اینترنت اشیا را تقویت می‌کند

به گزارش گارتنر، تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد واحد IoT نصب خواهد شد که نشان دهنده‌ی به وجود آمدن فرصت‌های جدید در کسب و کار است.

اینترنت اشیا IoT

 
به گزارش گارتنر، تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد واحد IoT نصب خواهد شد که نشان دهنده‌ی به وجود آمدن فرصت‌های جدید در کسب و کار است. اینترنت اشیا در لباس‌ها، برنامه‌های کاربردی هوشمند، وسایل نقلیه مستقل، شهرهای هوشمند و کشاورزی چشم‌انداز جدیدی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده، اینترنت همه‌ی اجسام را به یکدیگر متصل نماید.

بااین‌حال، نگرانی‌هایی در رابطه با مسائل امنیتی و دیگر تهدیدات که صنعت IoT را به چالش می‌کشند، وجود دارد. در این میان باید به اهمیت رمزگذاری IoT که می‌تواند امنیت نسل بعدی دستگاه‌ها و شبکه‌ها را تأمین کند، توجه داشت.

رمزگذاری بر اساس الگوریتم‌های پیچیده شکل می‌گیرد و هدف اصلی هر روش رمزنگاری نگه داشتن و حفظ اطلاعات حساس از دیگران با پردازش داده‌های قابل خواندن در سری‌های طولانی تصادفی و یا شبه تصادفی است. تقریباً غیرممکن است که بتوان یک متن رمزنگاری شده را بدون رمزگشایی خواند.

به بیان ساده، رمزگذاری فرایند رمزگشایی داده‌های حساس قابل خواندن به فرمت غیرقابل خواندن است که داده‌ها با استفاده از یک کلید اختصاصی رمزگذاری می‌شوند. مطمئناً این نوع حفاظت از اطلاعات در حال حاضر بهترین روش در دسترس است. بدون رمزگذاری، هر قطعه‌ای از داده یا پیام، قابل خواندن برای هر کسی است که می‌تواند داده‌ها را در حال انتقال یا ذخیره‌ی آن‌ها در سرورها سرقت کند.

رایج‌ترین روش‌های رمز گذاری عبارتند از:

  • استاندارد رمزگذاری داده (DES)
  • TripleDES
  • RSA
  • استاندارد رمزگذاری پیشرفته (AES)
  • Twofish

رمز گذاری سیستم‌های IoT

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های IoT با کمبود پروتکل‌های حفاظت از اطلاعات مواجه هستند و راهکار مناسبی برای حفاظت از تمام سیستم‌های IoT وجود ندارد زیرا اکثر دستگاه‌ها از سیستم عامل‌های مختلف کنترل، سرورها، دامنه‌های اتصال و پروتکل‌ها استفاده می‌کنند.

داده‌ها در سرور ذخیره می‌شوند، و هر کسی که به داده‌ها دسترسی داشته باشد، باید به گونه‌ای کنترل شود که حریم خصوصی و انحصار داده‌ها هر دو تضمین شده باشد. بنابراین، رمزگذاری باید برای محافظت و جداسازی داده‌ها بین کاربران، شرکت‌ها و دیگر افراد درگیر یا با دسترسی به داده‌ها انجام شود.

روش‌های رمزنگاری راه بسیار خوبی برای ایجاد اعتماد بین شرکت‌ها و کاربران است به خصوص در مورد به اشتراک گذاری داده‌های حساس است.بنابراین، رمزگذاری باید در هسته هر دستگاه IoT باشد که داده‌ها به طور کامل در حافظه و حمل و نقل به طور کامل رمزگذاری شوند. امنيت، کليدي است که IoT برای موفقیت در آینده به آن نیاز دارد تا بتواند امکانات خود را به نحو احسن در اختیار افراد قرار دهد.
 

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا به گرسنگی در جهان پایان می‌دهد

فناوری‌های پیشرفته در اینترنت اشیا (IoT) می‌توانند به از بین بردن علل کلیدی زباله‌های مواد غذایی کمک کنند.

مراکز داده‌ در مواجه با اینترنت اشیا چه تغییراتی می‌کنند؟

اینترنت اشیا در حال تولید مقادیر عظیمی از داده‌هاست که منجر به تغییر عملکرد در صنعت مرکز داده‌ها شده است. این بدان معناست که افراد بیشتری به دنبال خرید بسته‌های مدیریت داده برای استفاده‌ی شخصی هستند.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.