روشنایی در فروشگاه‌ها; دمای رنگ ایده‌آل برای نمایش محصولات چیست؟

روشنایی در فروشگاه‌ها; دمای رنگ ایده‌آل برای نمایش محصولات چیست؟

رنگ نور بر روح و جسم ما تأثیرگذار است و این نکته توسط بسیاری از متخصصان کروموتراپی تائید شده است؛ بنابراین پیدا کردن دمای رنگ مناسب برای هر محیطی و متناسب به شرایط آن نمی‌تواند بر روی عملکرد افراد نیز تأثیرگذار باشد. این موضوع در مورد دمای رنگ روشنایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ با مجموعه‌ای از محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روشنایی هوشمند

رنگ نور بر روح و جسم ما تأثیرگذار است و این نکته توسط بسیاری از متخصصان کروموتراپی تائید شده است؛ بنابراین پیدا کردن دمای رنگ مناسب برای هر محیطی و متناسب به شرایط آن نمی‌تواند بر روی عملکرد افراد نیز تأثیرگذار باشد. این موضوع در مورد دمای رنگ روشنایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ با مجموعه‌ای از محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وقتی‌که حرف از دمای رنگ می‌شود، منظور سایه‌های مختلف نور سفید (سرد، خنثی و گرم) است و نه نور رنگی مانند قرمز، آبی و سبز. دمای رنگ در واحدهای کلوین بیان می‌شود. هر چه مقدار رنگ قرمزتر باشد (گرم) مقدار کلوین پایین‌تر و هر چه نور آبی‌تر (سرد) باشد مقدار کلوین بالاتر خواهد بود. مقدار نور سفید گرم حدود 2700 تا 3000 کلوین و نور سفید سرد حدود 4500 کلوین می‌باشد. در ادامه بر برخی از دماهای مناسب نور برای برخی از محصولات اشاره می‌شود.

گوشت قرمز:

برای گوشت قرمز بهترین انتخاب، نور با رنگ سفید گرم (2700 تا 3000 کلوین) است. این نور طراوت و تازگی محصولات گوشتی را برجسته‌تر نشان می‌دهد چراکه نور سفید گرم حاوی سایه‌های قرمزتری است. استیک، گوشت قفسه سینه، گوشت چرخ شده و ... همه به دلیل اثرات رنگ نور گرم بسیار جذاب به نظر می‌رسند. برای خریداران اهمیت ویژه‌ای دارد که رنگ گوشت قرمز تازه شبیه این رنگ باشد. نور سفید خنک که حاوی سایه‌های آبی بیشتری است به گوشت رنگ غیرواقعی می‌بخشد و باعث می‌شود گوشت قرمز بسیار کهنه به نظر برسد.

ماهی (سفید در مقابل قرمز):

وقتی نوبت به خرید ماهی می‌رسد براحتی می‌توانیم تفاوت گوشت سفید و قرمز ماهی‌ها را تشخیص دهیم. ماهی سفید در زیر نور سفید بسیار عالی دیده می‌شود. ماهی‌های " پلایس، کاد و سول " با نور سفید سرد فوق‌العاده تازه به نظر می‌رسند؛ اما برای ماهی‌های با گوشت قرمز مانند " تیونا " دمای رنگ گرمتر مناسب است. هدف اینست که همیشه رنگ طبیعی محصول را تقویت کنید.

پنیر، نان و شیرینی‌ها:

برای پنیر، نور باید به مقدار کمی زردرنگ باشد، به عبارت دیگر نور سفید گرم کاملاً مناسب است. این رنگ نور بسیار جلب‌توجه می‌کند و باعث تحریک اشتها می‌شود. نور گرم برای نان نیز مناسب است و باعث می‌شود لایه نازک روی نان تازه‌تر به نظر برسد اما نور سفیدی که خیلی گرم باشد باعث می‌شود نان بیش‌ازحد قهوه‌ای و غیرطبیعی دیده شود.

میوه و سبزیجات 

برای انواع میوه‌ها و سبزیجات، دمای نور حدود 3000 کلوین توصیه می‌شود. این بهترین نوری است که رنگ‌های روشن بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات را برجسته و زیباتر نشان خواهد داد.

به این نکته توجه داشته باشید که تمام سبزیجات واکنش مشابهی به نور ندارند. روش مؤثرتری که به شما پیشنهاد می‌کنیم اینست که در بالای کاهو و سایر سبزیجاتی که دارای برگ هستند نور با شدت بالاتری باشد چراکه باعث تقویت رنگ‌های روشن و سبز آن‌ها خواهد شد. بااین‌حال بهتر است محصولات حساس به نور که معمولاً در زیرزمین رشد می‌کنند مانند " پیاز، سیب‌زمینی، مارچوبه، کاسنی، قارچ و ... " را جهت جلوگیری از خراب شدن سریع در شرایط کم‌نورتر قرار دهید.

یک نکته مهم دیگر: برای مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه، گوشت و ماهی از لامپ‌های LED استفاده کنید. لامپ‌های LED اشعه ماوراء بنفش منتشر نمی‌کنند و بنابراین باعث تغییر رنگ نمی‌شوند. این نظریه که چراغ‌های LED گرما تولید نمی‌کنند واقعیت ندارد. تمام منابع نور گرما تولید می‌کنند. اگرچه، لامپ‌های LED حرارت بسیار کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن تولید می‌کنند که از خشک شدن مواد غذایی به دلیل گرما جلوگیری می‌کند.

مرور جدول هر دسته از مواد غذایی

لباس:

نورهای گرم برای فروشگاه‌های لباس – مخصوصاً در اتاق پرو - توصیه می‌شود. نور با یک دمای رنگ گرم به مشتریان حس خوب و شادابی می‌دهد. وقتی مشتریان حس بهتری داشته باشند شانس فروش برای شما بیشتر خواهد شد. محیط همیشه باید روشنایی کافی داشته باشد چراکه مشتری باید به خوبی ببیند چه چیزی خریداری می‌کند.

مطالب مرتبط

روشنایی هوشمند

لامپ‌های هوشمند چیزی فراتر از یک لامپ LED معمولی که فقط وظیفه روشنایی یک اتاق را بر عهده دارند، هستند. لامپ‌های هوشمند می‌توانند به صورت بی‌سیم با برنامه‌های تلفن همراه ارتباط برقرار کنند و تأثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند.

Nobka Smart lighting
سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

کنترل لامپ‌ها و روشنایی ساختمان از طریق فرمان‌ها صوتی، زمانی فقط یک رؤیا بود اما امروزه سیستم‌های روشنایی هوشمند را در اختیار داریم که حس قدرت را در ما القا می‌کند.

امروزه صنعت روشنایی هوشمند هنوز به پتانسیل کامل خود برای مصرف در زندگی روزانه، دست نیافته است. با ارتقاء قابلیت همکاری، کنترل و امنیت، روشنایی هوشمند آماده است تا به یکی از بخش های مهم اینترنت اشیاء تبدیل شود.