000_94M3YH-861x484.jpg

روش‌های پرداخت از طریق تکنولوژی تشخیص چهره Facial Recognition Payments

سال 2020 را می‌توان سالی دانست که همه‌ی فرآیندها به سمت "بدون تماس بودن " رفته‌اند. 2020 سالی بود که علاوه بر چین، کشورهای دیگر نیز به طور پیش فرض از تکنولوژی کیف پول الکترونیکی استقبال کردند. بیشتر شهرها از پول فیزیکی استفاده نمی‌کنند، و دقیقا زمانی که فکر می کردیم Code QR جدیدترین فناوری بدون تماس می‌باشد، تکنولوژی پرداخت تشخیص چهره وارد عمل شده است.

شهر آینده

  • بسته به اینکه در کدام قسمت از جهان قرار دارید، کاربرد و میزان پذیرش فناوریهای بیومتریک به ویژه تشخیص چهره بسیار متفاوت میباشد.
  • یک پایگاه دادهی تشخیص چهره، ردپای دادهای به جا میگذارد و نگرانیهای امنیتی وجود دارد.

سال 2020 را میتوان سالی دانست که همهی فرآیندها به سمت "بدون تماس بودن " رفتهاند.2020 سالی بود که علاوه بر چین، کشورهای دیگر نیز به طور پیش فرض از تکنولوژی کیف پول الکترونیکی استقبال کردند.بیشتر شهرها از پول فیزیکی استفاده نمیکنند، و دقیقا زمانی که فکر می کردیم CodeQR جدیدترین فناوری بدون تماس میباشد، تکنولوژی پرداخت تشخیص چهره وارد عمل شده است. 

بهواسطه همهگیری Covid-19 ، روند استقرار سیستمهای تشخیصی بیومتریک در حال تسریع میباشد. در حالی که استفاده از مشخصات بیومتریک و سایر دادههای شخصی، باعث ایجاد مجموعهای از مقررات دادهای جدید در غرب شده است، اما در شرق اوضاع به این ترتیب نیست. در چین، که پرداخت موبایلی آنها در حال حاضر یکی از پیشرفتهترین سیستم پرداخت در جهان میباشد، مشتریان میتوانند پس از الصاق تصویر صورت خود به سیستمهای پرداخت دیجیتال یا حساب بانکی خود، به سادگی با قرار گرفتن در مقابل دستگاههای فروشمجهز به دوربین، خرید کنند. تنها در سال 2019 ، حدود 1000 فروشگاه در چین سیستم پرداخت از طریق تشخیص چهره را نصب کرده بودند و بیش از 100 میلیون چینی نیز برای استفاده از این فناوری ثبت نام کرده بودند. Alipay ، اپلیکیشن پرداخت موبایلی که توسط غول تجارت الکترونیکی، گروه علی بابا اداره میشود و رقیب اصلی آن ، WeChat Pay ، که توسط شرکت Tencent ارائه شده است، استفاده از این سیستم را گسترش دادهاند. سیستمهای پرداخت از طریق تشخیص چهره یا به اختصار FRP، عمدتا به این برنامه ها متصل میشوند. مشترکان Alipay و WeChat Pay میتوانند با ثبت تصاویر چهره خود از این سیستمها استفاده کنند. بدین ترتیب، غولهای فناوری چینی در زمینه ترویج استفاده از سیستمهای پرداخت موبایلی، با اختلاف زیادی، از شرکت های آمریکایی بالاتر قرار گرفتهاند. به طور خلاصه، در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی ، سیستمهای تشخیص چهره - از جمله سیستم های اپل، گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیس بوک – نگرانیهای جدی به دلیل توانایی اسکن چهره افراد و شناسایی آنها بدون رضایتشان، در بین مصرفکنندگان ایجاد کرده است. 

آیا FPR محبوب خواهد شد؟

طبق گزارشی از وال استریت ژورنال، به این نکته اشاره شده است که "فنآوریهای پرداخت FPR تا حد زیادی موفق به کسب محبوبیت عمومی نبودهاند. به عقیده تحلیلگران برخی از مصرفکنندگان فرآیند ثبت نام را دست و پا گیر میدانند و نگرانیهایی درباره نحوهی استفاده از تصاویر و دادههای خود دارند". این امر نشان میدهد که حتی در کشوری مانند چین که در آن از سیستم شناسایی چهره به طور گستردهای استفاده میشود، یک شرکت خلاق و بزرگ در زمینه تکنولوژیهای مالی (Fintech) با تعداد زیادی مشتری نیز میتواند با نگرانی درباره حریم خصوصی روبرو شده و برای تغییر عادات کاربر با چالشهای زیادی روبرو شود. طبق نتایج نظرسنجی سال گذشته، تقریباً 80٪ از مردم چین نگران نقض احتمالی دادههای بیومتریک چهرههایشان هستند. مطالعه دیگری حاکی از آن است که کاربرانی که برای اولین بار از سیستم پرداخت بیومتریک استفاده کردهاند، روند کار درک نمیکنند و نگران حریم خصوصی خودشان هستند. از سوی دیگر، روشهای پیادهسازی سیستمهایی که در سه قاره مختلف راهاندازی شدهاند، تفاوت ناچیزی نشان میدهد. انتظار میرود اسپانیا بهزودی یکی از بزرگترین شبکههای خودپرداز مجهز به سیستم شناسایی چهره را در جهان داشته باشد. با این حال، ABI Research پیشبینی کرده است که 2.5 میلیون کارت پرداخت بیومتریک در سال 2021 صادر شود، که نشان میدهد این روش پرداخت در بلندمدت "آینده ی پرداخت " خواهد بود.

مطالب مرتبط

بهترین روش‌های احراز هویت (تأیید اعتبار) در اینترنت اشیا

مؤسسه گارتنر ( شرکتی بین‌المللی ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های فناوری اطلاعات ، امور مالی، منابع انسانی، خدمات و پشتیبانی مشتری، ارتباطات، ...) روشهای احراز هویت در اینترنت اشیاء را جزء پر منفعت‌ترین تکنولوژی‌های سال 2020 قرار داده است.

چگونه می توان نگرش پیرامون حریم خصوصی داده ها (و فناوری کنترل آن) را در سال 2021 توسعه داد؟ روز 28 ژانویه (9 بهمن) روز جهانی حریم خصوصی داده ها بود - یک تلاش بین المللی برای توانمندسازی افراد و تشویق مشاغل برای احترام به حریم خصوصی ، محافظت از داده ها و ایجاد گفتمان در مورد نحوه استفاده ، جمع آوری و اشتراک گذاری داده های خصوصی در جامعه دیجیتالی ما که روز به روز نیز در حال گسترش میباشد.

نگرانی‌های امنیتی اینترنت اشیا و راهکارهایی برای آنها

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها ، تا سال 2023 تعداد دستگاه‌های هوشمند به 20 میلیارد خواهد رسید. در واقع این افزایش حجم، به یک چالش رو به رشد برای ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل شده است که برای حفظ امنیت شبکه خود، و همچنین برای شرکت‌ها و مؤسسات و زیرساخت‌های حیاتی و مدیریت دستگاه‌ها تلاش می‌کنند.

هر آنچه باید در مورد دستیار صوتی آمازون الکسا بدانید

آمازون الکسا (Amazon Alexa) که به عنوان ساده الکسا شناخته می‌شود یک دستیار مجازی است که توسط آمازون ساخته شده و برای اولین بار در بلندگوهای هوشمند Amazon Echo و Amazon Echo Dot استفاده شده است.