روند جدید فناوری در بهداشت و درمان – قسمت دوم

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان – قسمت دوم

این روزها، روندهای مراقبت‌های بهداشتی مختلفی را می‌توان مشاهده کرد که به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنولوژی‌های مورد استفاده طیف گسترده‌ای شامل راهکارهای IoT تا امنیت مبتنی بر رایانش ابری، واقعیت مجازی و کلان داده‌ها را در بر می‌گیرند که در نهایت منجر به بهبود در مراقبت از بیمار خواهند شد.

در پست قبل آخرین روندهای مراقبت‌های بهداشتی و راهکارهای پیشرفته در سیستم‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت، در این پست به دیگر روندها در مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازیم.

روندهای مراقبت‌های بهداشتی مختلفی را می‌توان مشاهده کرد که به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنولوژی‌های مورد استفاده طیف گسترده‌ای شامل راهکارهای IoT تا امنیت مبتنی بر رایانش ابری، واقعیت مجازی و کلان داده‌ها را در بر می‌گیرند که در نهایت منجر به بهبود در مراقبت از بیمار خواهند شد.

4-    امنیت دیجیتال و Ransomware

Ransomware اصطلاحی است که این روزها بیشتر برای امنیت دیجیتال در سیستم پرداخت دیجیتالی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. استفاده‌ی روزافزون از این سیستم نشان دهنده‌ی ضرورت وجود امنیت دیجیتال در پرداخت‌های مالی است. در واقع استفاده‌ی بیشتر از سرویس‌های آنلاین خطر حملات هکرها را افزایش می‌دهد و صنعت مراقبت‌های بهداشتی از این امر مستثنی نیست.
به عنوان مثال یک مرکز بهداشتی در لس‌آنجلس مجبور به پرداخت مبلغ 17000 دلار در بیت کوین به هکرها شد تا سیستم IT این مرکز دوباره فعال شود.
علی‌رغم این مورد، متخصصین و توسعه دهندگان فناوری اطلاعات مخالف پرداخت پول مراکز بهداشتی به هکرها هستند و بیش از نیمی از بیمارستان‌ها مطمئن نیستند که در صورت قرار گرفتن در همچین موقعیتی موافق به پرداخت هزینه خواهند بود یا خیر.

5-    کلان داده‌ها

به‌رغم تعداد محدودی، اکثر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی هنوز هم می‌توانند از ابزارهای پیشرفته تکنولوژیک که به آن‌ها امکان می‌دهد سطح سلامت افراد را افزایش دهند، بهره‌مند شوند. این ابزارهای پیشرفته می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • الگوریتم‌های مدیریتی و تشخیصی که به سازمان‌ها در تشخیص و شناسایی بیماری، نوع آن و سایر پارامترهای حیاتی کمک می‌کند.
  • پیاده‌سازی نرم‌افزار GIS که بر اساس مکان جغرافیایی می‌تواند ریسک‌های احتمالی را مشخص کند.
  • گزارشات جامع از سوابق پزشکی بیمار برای حمایت از همکاری و ارتباط بین پزشکان و سایر کارکنان مسئول مراقبت از بیمار.

6-    مراقبت بلندمدت (LTC)

این روزها ارائه دهندگان مراقبت‌های بلندمدت از تله مدیسین استفاده می‌کنند که توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. این روش یک ابزار مناسب برای بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی برای سازمان‌های تازه تأسیس یا مبتدیان به شمار می‌آید.
اگرچه ارائه‌ی خدمات مراقبت بلندمدت می‌تواند یک چالش جدی برای ارائه دهندگان به خصوص با توجه به مناطقی که خارج از دسترس قرار دارند، باشد. بااین‌حال تله مدیسین می‌تواند راه‌حل خوبی برای رفع این مشکل باشد. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به موقع به خدمات مربوط به امراض پوستی، جراحی و حتی روانپزشکی دسترسی کامل داشت.

7-    امنیت در ارسال پیام

همانطور که قبلاً گفته ذکر شد، پیام‌های متنی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی ایفا می‌کنند. تقریباً 60٪ از همه کارکنان پزشکی از پیام‌های متنی برای اطلاع‌رسانی به بیماران استفاده می‌کنند.
یک‌سوم اطلاعات مربوط به درمان بیماران در فرم پیام‌های متنی ارسال و دریافت می‌شود. یکی از مزایای پیام‌های متنی این است که به سالانه 1 میلیون دلار صرفه‌جویی در سازمان‌های بهداشتی می‌گردد.

ما برخی از آخرین روند فناوری در صنعت مراقبت‌های بهداشتی را مرور کرده‌ایم. تمام موارد فوق مطمئناً به توانمندسازی بیمار منجر می‌شود. با توجه به موارد ذکرشده، دوره‌ی هزینه‌های بالا و صف‌های طولانی در بیمارستان‌ها در سال‌های آینده از بین خواهد رفت. بیماران در حال حاضر می‌توانند از دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به مراقبت‌های پزشکی باکیفیت بالا بهره‌مند شوند که این امر باعث افزایش میزان رضایتمندی و مشارکت آن‌ها در مراقبت‌های بهداشتی می‌گردد.