NOBKA-Smart-city-approach-in-the-real-world-part-2.jpg

رویکرد شهر هوشمند در جهان واقعی (قسمت دوم)

به‌منظور نشان دادن اهداف پشت یک شهر هوشمند، برای ایجاد جنبه‌های فردی از زندگی شهری بهتر است کسانی که در این زمینه علاقه‌مند هستند به مطالعات بنیادین بپردازند زیرا فقط پس از درک کامل آن می‌توانند راهکارهای مفید را معرفی کنند.

شهر هوشمند

 
به‌منظور نشان دادن اهداف پشت یک شهر هوشمند، برای ایجاد جنبه‌های فردی از زندگی شهری بهتر است کسانی که در این زمینه علاقه‌مند هستند به مطالعات بنیادین بپردازند زیرا فقط پس از درک کامل آن می‌توانند راهکارهای مفید را معرفی کنند. در قسمت قبل به بخشی از استراتژی‌ها در شهر هوشمند پرداختیم، در این قسمت دیگر بخش‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زیرساخت هوشمند: بارسلونا، جمعیت 1.6 میلیون

بارسلونا یک قدرت اقتصادی و فرهنگی در اروپا است. باور کنید یا نه، این شهر بیش از 150 سال است که زیرساخت‌های شهر هوشمند را در اختیار دارد. در سال 1854، دولت مادرید تخریب دیوارهای شهر بارسلونا را مجاز دانست و به دنبال گسترش جمعیت به سرعت در حال رشد شهر بود. Ildefons Cerda، یک برنامه‌ریز شهری و مهندس عمران، خواستار گسترش آن شد. او یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های هوشمند شهری در تاریخ را به نمایش گذاشت: سوپر بلوک.

سوپر بلوک، به عنوان یک قالب هشت ضلعی برای سیستم‌های شهری، به عنوان حوزه‌های بزرگ داخلی، خیابان‌های گسترده و ساختمان‌هایی که از تقاطع‌ها رد می‌شوند به شدت مخالف با خیابان‌های تاریک و درهم و برهم از مرکز تاریخی بارسلونا است. علاوه بر این، با استانداردسازی فرم‌های بزرگتر شهری و اجازه دادن به تفاوت در طراحی ساختمان فردی، سوپر بلوک یک هویت منحصربه‌فرد برای بارسلونا ایجاد کرده است، که اجازه می‌دهد آن را به عنوان یک کل منسجم بشناسیم.

امروزه بارسلونا میراث نوآوری در زیرساخت را ادامه داده است. این شهر اخیراً یک شبکه اتوبوس متعامد مستقر کرده است که شامل شبکه‌های افقی و عمودی متصل به بلوارهای متعدد مورب است. اتوبوس‌های هیبریدی ، مسیرهای مستقیم را به‌طور پیوسته دنبال می‌کنند تا شبکه بتواند به مسافران اجازه دهد تا پیچیدگی مسیرهایشان را به حداقل برسانند. هر سوارکار می‌تواند تنها با یک انتقال به هر مقصد برسد.

در سال 2002، بارسلونا یکی دیگر از نوآوری‌های کلیدی در زمینه‌ی هوشمند سازی را کشف کرد که منجر به حداقل رساندن استفاده از منابع گشت. Districlima یک شبکه شهری متشکل از سیستم‌های گرمایش و خنک‌کننده منطقه‌ای است. این همان چیزی است که در مقیاس کوچکتر در بسیاری از کالج‌های آمریکا استفاده می‌شود. با ایجاد بخار و همچنین آب گرم و سرد در سطح شهر، Districlima قادر به اجرای بهترین شیوه‌ها برای حفظ محیط‌زیست مانند استفاده از حرارت زائد از فرایندهای صنعتی برای ایجاد بخار و اعمال نفوذ آب فراوان برای خنک کننده است. Districlima سالانه بیش از 17،500 تن C02 را ذخیره می‌کند و مصرف سوخت فسیلی را 60٪ کاهش می‌دهد.

محله‌های بارسلونا نیز با یکی دیگر از پیگیری‌های زیربنایی مهم، مدیریت زباله‌های هوشمند را آغاز کرده‌اند. بعضی از محله‌ها شبکه‌های خلاء زیرزمینی بزرگ را ساخته‌اند تا آلودگی صوتی از سرازیر شدن و صدای وسایل نقلیه جمع‌آوری زباله‌ها را به حداقل برسانند. محله‌های دیگر سنسورهای ویژه‌ای را که درصورتی‌که سطل آشغال به سطح از پیش تعیین شده برسد، هشدار می‌دهند، به کار گرفته‌اند . این مشارکتها نیاز به جمع‌آوری زباله‌ها را برای تخلیه منابع از طریق تخلیه سطل‌های زباله که هنوز ظرفیت دارند، به حداقل می‌رسانند.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

اقدامات لازم برای موفقیت شهرهای هوشمند (قسمت اول)

شهرهای هوشمند مفهوم نسبتاً جدیدی هستند که هوش انسانی، جمعی و مصنوعی را برای افزایش بهره‌وری عملیاتی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات دولتی و رفاه شهروندانش، به کار می‌گیرند.

ده شرکت برتر که شهرهای هوشمند را ساختند

بر اساس گزارش Frost & Sullivan، انتظار می‌رود شهرهای هوشمند، فرصت‌های تجاری زیادی را در صنایع مختلف با ارزش بازار 1.565 تریلیون دلار در سال 2020 ایجاد کنند.

آشنایی با مهمترین پروتکل‌های ارتباطی شهر هوشمند، قسمت اول

یکی از پیش نیازهای اساسی هوشمندسازی شهرها، ایجاد بسترهای ارتباطی مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بین اشیا، سنسورها و محرک‌ها در یک شهر است. دو فاکتور اساسی برای یک پروتکل ارتباطی در ابعاد شهر، مصرف پایین انرژی و دامنه بالای آن است. در این مطلب سه پروتکل مهم و شناخته شده این اکوسیستم مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.

6 کاربرد جالب اینترنت اشیا در بهداشت و درمان

با ظهور اینترنت اشیا (IoT) شاهد پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی در قرن 21 خواهیم بود. اگرچه اغلب IoT با تولیدات، انبارداری و کارخانجات هوشمند آینده مرتبط است، اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود و شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌های بهداشتی و درمانی نیز هستیم.