NOBKKA_Smart city approaches_3.jpg

رویکرد شهر هوشمند در جهان واقعی (قسمت سوم)

در دو مطلب گذشته شهرهای هوشمند با رویکردی عملیاتی و عملکردها و اجزا آن مورد بررسی قرار گرفت. در این مطلب قصد داریم یک نمونه عملیاتی (مطالعه موردی) دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

حکومتداری هوشمند (smart governance): تالین، استونی، جمعیت: 426،500

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 سقوط کرد، استونی استقلال خود را دوباره به دست آورد و به عنوان یک کشور با منابع کم به راه اندازی مجدد مجبور شد. در این راستا استونی امیدوار بود که روند بازسازی را در سال 1996 با رشد سریع اینترنت آغاز کند. این کشور به سرعت در پروژه‌ای به نام "Tiger’s Leap" سرمایه‌گذاری کرد که کامپیوترها را با دسترسی به اینترنت به تمامی مدارس و دانشگاه ها متصل می‌کند. در سال 2000، دولت استونی، با اعلام اینکه دسترسی به اینترنت یک حق اساسی برای بشر است، جهان را رهبری و دولت الکترونیکی استونی را راه‌اندازی کرد که مجموعه‌ای از ابزارهایی است که به طور کامل دولت کشور را دیجیتالی می‌کنند.

X-Road که یک سرویس ارائه‌ی داده‌های متقابل است به پایگاه داده‌های خدمات الکترونیکی کشور اجازه می‌دهد تا با شهروندان خصوصی و شرکت‌های سازگار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دولت الکترونیکی استونی کشور را در خط مقدم حاکمیت دیجیتال قرار می‌دهد. از سال 2001، استونی‌ها توانسته‌اند مالیات خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند. امروزه 95 درصد کشورها این کار را انجام می‌دهد. در سال 2002، استونی، کارت شناسایی e-ID را با شناسه‌های دیجیتالی همراه کرد. این عمل به دولت اجازه می‌دهد تا هویت شهروندان را بدون تماس فیزیکی تصدیق کنند و اجازه رای گیری آنلاین، تحصیل و حفاظت و امنیت بانکی را فراهم نمایند. از زمان راه اندازی مجدد سیستم در سال 1991، استونی توانست 99 درصد خدمات دولتی خود را به صورت آنلاین اداره کند. در این میان تنها ازدواج، طلاق، و معاملات املاک و مستغلات هنوز هم به صورت شخصی انجام می‌شوند.

دیجیتال سازی دولت، استونی را قادر می سازد 24 ساعت شبانه روز کار کند و حداکثر بهره‌وری از دلار مالیات دهندگان را تامین کند. برای حفظ امنیت اطلاعات شهروندان، دولت الکترونیکی استونی تبدیل به یک سازنده بلاک چین شده است، که دولت را در به کارگیری مجموعه ابزارهای خود یکپارچه سازد. دولت در حال حاضر مجوز اموال، مجوزهای تجاری و اقدامات قضایی را از طریق تکنولوژی Blockchain تایید می کند.

با توجه به سطح حفاظت از اطلاعات شخصی که دولت ارائه می دهد، افراد نیز بدون نگرانی می توانند به اطلاعات بهداشتی و درمانی خود در اینترنت دسترسی کامل داشته باشند. در عصر جنگ سایبری، استونی همچنین مأمور ایجاد اولین "سفارت اطلاعات" در جهان است که شامل پشتیبانی کامل از شهروندان کشور و اطلاعات در لوکزامبورگ است. برای کشور کوچکی که تنها 1.3 میلیون نفر (از جمله شهروندان الکترونیکی) دارد، استونی موفق شده است خود را برای عصر به سرعت در حال تغییر به لطف تکنولوژی آماده کند. از آنجایی که حفظ حریم خصوصی داده‌ها و خدمات الکترونیکی از صفر طراحی و ساخته شد، بنابراین عادلانه است که استونی از فن آوری های در حال توسعه، بیشتر از سایر کشورهای جهان استفاده کند.

در حالی که برنامه‌های فردی شهر هوشمند به محدوده خاص خود متصل می شوند، چارچوب‌های کلی و روش‌های استفاده شده در هنگام توسعه راهکارهای هوشمندانه بسیار قابل انتقال هستند. شرکت‌های صنعتی، خصوصی و دولتی به طور یکسان از طریق به اشتراک‌گذاری یادگیری و بهترین شیوه‌ها در میان شهرهای و کشورهای دیگر سود خواهند برد. ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر زندگی شهروندان را به سوی شهری مدرن پیش ببریم.

خواندن مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود

مطالب مرتبط

رویکرد شهر هوشمند در جهان واقعی (قسمت اول)

اگر پیش‌ازاین درباره‌ی شهرهای هوشمند شنیده باشید، شاید دانستن درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد این شهرها در دنیای واقعی برای شما جذاب باشد. تکنولوژی‌های خاص مانند حسگرهای توزیع شده، داده‌های عمومی و زیرساخت‌های برق مدولار برای پروژه‌های شهر هوشمند مهم هستند.

به‌منظور نشان دادن اهداف پشت یک شهر هوشمند، برای ایجاد جنبه‌های فردی از زندگی شهری بهتر است کسانی که در این زمینه علاقه‌مند هستند به مطالعات بنیادین بپردازند زیرا فقط پس از درک کامل آن می‌توانند راهکارهای مفید را معرفی کنند.

آشنایی با مهمترین پروتکل‌های ارتباطی شهر هوشمند، قسمت اول

یکی از پیش نیازهای اساسی هوشمندسازی شهرها، ایجاد بسترهای ارتباطی مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بین اشیا، سنسورها و محرک‌ها در یک شهر است. دو فاکتور اساسی برای یک پروتکل ارتباطی در ابعاد شهر، مصرف پایین انرژی و دامنه بالای آن است. در این مطلب سه پروتکل مهم و شناخته شده این اکوسیستم مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.

ده شرکت برتر که شهرهای هوشمند را ساختند

بر اساس گزارش Frost & Sullivan، انتظار می‌رود شهرهای هوشمند، فرصت‌های تجاری زیادی را در صنایع مختلف با ارزش بازار 1.565 تریلیون دلار در سال 2020 ایجاد کنند.