فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.

اینترنت اشیا IoT

ما تقریباً در هر جنبه‌ای از زندگی خود فناوری را پذیرفته‌ایم. در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.

خانه‌های هوشمند و شهرهای هوشمند

در حال حاضر با جنبه‌های موضعی اینترنت اشیا (IoT) نسبتاً راحت هستیم. مواردی بسیار شخصی و فردی در مورد استفاده از دستیاران مجازی که در تلفن‌های هوشمند ما یا از طریق بلندگوهای هوشمند ساخته شده است، وجود دارد. اتصال ردیاب تناسب‌اندام به رایانه‌ها نیز احساس بسیار مهمی در ما ایجاد می‌کند که مانند یک نفوذ تکنولوژیکی قابل کنترل است اما IoT بیشتر توسعه خواهد یافت و در ابعاد بزرگتر شهرها و خانه‌ها نیز حضور پررنگ‌تری خواهد داشت.

در واقع یک فرصت خارق‌العاده برای صنعت اینترنت اشیا (IoT) جهت ارتباط با طیف گسترده‌ای از زیرساخت‌ها، نظارت بر فعالیت‌های شهروندان جهت اتخاذ عملیات مؤثرتر و پایدار به وجود خواهد آمد. به‌عنوان‌مثال، در شیکاگو داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسورها بر روی دامپرها تجزیه‌وتحلیل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند پیش‌بینی کنند که چه موقع سیستم در معرض سر ریز قرار گرفته است. از روشنایی خیابان تا مدیریت آب‌وهوا و حتی کنترل ترافیک، امکانات مهیجی در بخش اینترنت اشیا (IoT) وجود دارد.

یکی از اصلی‌ترین موانع در مورد معرفی اشیاء هوشمند در خانه‌ها و شهرها است و میزان دسترسی به آنهاست. این مسئله خصوصاً وقتی تأثیرات هکرها را بر وسایل نقلیه خودران در نظر بگیریم، بیشتر مهم می‌شود. هک کردن یک اتومبیل یک تهدید جدی را ایجاد می‌کند، نه فقط از نظر سرقت اموال شخصی بلکه این مسئله می‌تواند در هنگام ترانزیت برای سایر کاربران بسیار خطرناک باشد. به همین علت توسعه‌دهندگان IoT در مصارف خانگی و شهری باید تمهیدات لازم برای سوءاستفاده‌های احتمالی را پیش‌بینی کنند.

داده‌ها و امنیت

تقریباً هر صنعتی که می‌تواند از جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بهره ببرد توسط اینترنت اشیا (IoT) تقویت می‌شود. دستگاه‌های متصل به یکدیگر نه تنها اطلاعات را جمع‌آوری و استفاده می‌کنند بلکه به طور فعال داده‌های مفیدی را تولید می‌کنند که می‌توان آنها را به اشتراک گذاشت و استفاده کرد. این چرخه‌ای است که از پتانسیل باورنکردنی برخوردار است و حتی باعث افزایش کاربرد هوش مصنوعی (AI) می‌شود.

صنایع مختلفی IoT را پذیرفته‌اند. تولیدکنندگان از آن برای جمع‌آوری داده‌های مربوطه، حمل‌ونقل و خرید استفاده می‌کنند. ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی از دستگاه‌های IoT و ابر (cloud) برای به اشتراک گذاشتن سوابق بیمار استفاده می‌کنند و حتی از هوش مصنوعی (AI) برای کمک به تشخیص استفاده می‌شود. بسیاری از فرصت‌ها در صنعت اینترنت اشیا (IoT) حول شیوه‌های خلاقانه جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها می‌چرخند.

گردش مالی فناوری

بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها تا سال 2025 ، 21 میلیارد دستگاه IoT در حال ارتقا و گسترش خواهد بود. در طی پنج سال آینده همه‌چیز درگیر اینترنت اشیا می‌شود از محصولات مصرفی گرفته تا اتومبیل‌های خودران.

در سال 2017 گزارشی از طراحان نرم‌افزار Couchbase بیان کرد که اکثر دستگاه‌های IoT که در آن سال فروخته می‌شوند تا سال 2020 منسوخ خواهند شد. بنابراین با توجه به سرعت سریع تحولات فناوری، ممکن است مشاغل مختلف در مواجه با دستگاه‌های مختلف دچار خطرات بزرگی شوند.

مطالب مرتبط

چند گام مؤثر در افزایش امنیت روشنایی هوشمند در اینترنت اشیا

نورپردازی روزگاری یک گره انرژی تلقی می‌شد اما سیستم‌های پیشرفته روشنایی امروزی مبتنی بر سنسورها و دیودهای ساطع کننده نور (LED) نه تنها دارای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند بلکه همه اطلاعات شرایط محیطی را دریافت می‌کنند.

چگونه اینترنت اشیا صنعتی ماشینکاری CNC را بهبود می‌بخشد

بازار تجهیزات کنترل منطقی (CNC) قرار است الگوی رشد خود را طی سال‌های آینده ادامه دهد و تا سال 2024 به 93 میلیارد دلار برسد. این نرخ رشد سالانه بیش از 6 درصد است.

مزایای پلتفرم‌های منبع‌باز اینترنت اشیا صنعتی چیست

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) یک انقلاب صنعتی جدید در ابزارها و تکنیک‌های جدید برای انجام انواع کارها را به ارمغان می‌آورد.

نیاز توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا به کسب مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی یک مرز جدید است. این افراد ممکن است نیاز به گسترش مجموعه مهارت‌های خود برای ایجاد برنامه‌هایی داشته باشند که می‌توانند از داده‌های سنسورهای جدید استفاده کنند.