Best Smart Lock.jpg

شش نکته مهم برای انتخاب قفل هوشمند

محبوبیت قفل‌های هوشمند در حال افزایش است و به‌راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید:نیاز به امنیت!! فناوری‌های جدید امنیت زندگی ما را بهبود می‌بخشد و نیاز به گفتن نیست که امنیت از بالاترین نیازهای بشر است. در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از قفل هوشمند و شش ویژگی کلیدی که هنگام خرید آن باید درنظر بگیرید ، پرداخته ایم.

خانه‌ هوشمند

محبوبیت قفل‌های هوشمند در حال افزایش است و به‌راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید: نیاز به امنیت!!

فناوری‌های جدید امنیت زندگی ما را بهبود می‌بخشد، و نیاز به گفتن نیست که امنیت از بالاترین نیازهای بشر است.

بررسی مزایای استفاده از قفل هوشمند

  • با داشتن یک قفل هوشمند، دیگر نیازی نیست که با عجله به خانه برگردید تا از بسته بودن در مطمئن شوید.
  • قفل‌هایی هوشمند، به شما اجازه می‌دهند تا از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند یا تبلت، تاریخچه باز و بسته‌شدن قفل هوشمند خود را ببینید و از وضعیت فعلی قفل اطمینان حاصل کنید.
  • اگر کلیدهای خود را گم کردید، دیگر مجبور نیستید با کلیدساز تماس بگیرید، یا اینکه از پنجره طبقه دوم وارد خانه شوید.
  • اگر شخصی مانند یک خدمتکار، دوستتان یا مثلاً مهمان AirBnB(سرویس اجاره آنلاین خانه و سویت) نیاز به ورود به خانه داشته باشد، می‌توانید به‌راحتی توسط اپلیکیشن موبایل، یک رمز ورود مجزا برایش تعریف کنید و اجازه ورود به خانه بدهید.
  • با وجود ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای همچون اثر انگشت یا کارت NFC برای بازکردن قفل، احتمالاً زمان ارتقا به قفل هوشمند فرارسیده است.

اما با وجود این‌همه برند موجود در بازار، چگونه می‌توانید بهترین قفل هوشمند را انتخاب کنید؟

 

شش ویژگی کلیدی برای انتخاب یک قفل هوشمند

همه قفل‌های هوشمند برترِ موجود در بازار، دارای چند ویژگی مشترک هستند.

در ادامه مشخصات کلیدی که هنگام خرید قفل هوشمند (باتوجه به خانه و سبک زندگی شما) باید در نظر بگیرید فهرست کرده‌ایم.

قبل از خرید، این فاکتورها را بررسی کنید تا ببینید کدام محصول برای شما مناسب‌تر است.

 

1.عمر باتری قفل هوشمند

اول از همه، عمر باتری را در نظر بگیرید. در واقع، این فاکتور یکی از مهم‌ترین عوامل تصمیم گیری برای اکثر افرادی است که می‌خواهند قفل هوشمند بخرند.

تعداد بسیار کمی از خانه‌ها سیم‌کشی برق را مستقیماً داخل درب‌های خود دارند، پس قفل‌های هوشمند برای تأمین انرژی به باتری متکی هستند.

متغیرهای زیادی وجود دارند که بر عمر باتری تأثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آنها نحوه اتصال قفل هوشمند به شبکهٔ بی‌سیم است.

چهار روش رایج برای اتصال بی‌سیم Wave، ZigBee، Bluetooth و Wi-Fi هستند.

مطمئناً شما با WiFi و بلوتوث آشنا هستید. با این حال، اگر Z-Wave یا Zigbee برای شما جدید هست، ساده‌ترین توضیح این است که این دو پروتکل بی‌سیم مختص دستگاه‌های خانه هوشمند هستند که برای اتوماسیون خانگی ایده‌آل هستند. (دراینجا می‌توانید در مورد هر دو فناوری اطلاعات بیشتری کسب کنید)

چرا نوع ارتباطِ بی‌سیم بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد؟

Z-Wave و Zigbee هر دو می‌توانند با استفاده از توان بسیار کم، کار کنند، در حالی که Wi-Fiبه‌مراتب توان بیشتری نیاز دارد. بلوتوث هم از انرژی نسبتاً کمی استفاده می‌کند اما از پهنای باند کمتری برخوردار است.

به طور کلی، بهتر است بدانید که برای دستگاه‌هایی که با باتری کار می‌کنند، Wi-Fi معمولاً انرژی زیادی مصرف می‌کند.

با این حال، مانند هر قاعده‌ای، استثنائاتی هم وجود دارد، این امر در مورد قفل‌های هوشمند نیز صادق است. 

پیشرفت در فناوری‌های باتری، به‌علاوهٔ بهبود تکنولوژی روترها، باعث شده که برخی از قفل‌های هوشمند بتوانند با استفاده از اتصال WiFi عملکرد خوب و عمر باتری بالایی داشته باشند.

با صرف‌نظر از نوع ارتباط بی‌سیم، بهتر است حتماً نگاهی به مصرف باتری دستگاه بیندازید و محصول مناسبِ نیاز خودتان را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید برای یک‌خانه‌ای که مرتباً به آن سر نمی‌زنید، قفل هوشمند بخرید، پس عمر باتری طولانی‌تر برایتان مهم‌تر است، ولی برای خانه‌ای که روزانه تردد می‌کنید، عمر باتری‌ها اگر کمتر هم باشد، مسئلهٔ خیلی تعیین‌کننده‌ای نیست چون به راحتی می‌توانید باتری‌ها را هر زمان که نیاز بود تعویض کنید.

 

2.آیا با سایر دستگاه های خانه هوشمندِ شما سازگار است؟

سازگاری با سایر دستگاه‌های خانه هوشمند، باید فاکتوری در تصمیم‌گیری شما باشد.

مطمئن شوید که هر محصول خانه هوشمندی که خریداری می‌کنید با سیستم اتوماسیون خانگی که در حال حاضر دارید، سازگار است.

به‌عنوان‌مثال، اگر قفل Zigbee بخرید، برای کنترل آن به یک هاب اختصاصی هم نیاز دارید.

البته اگر محصولی که می‌خرید از یک برند باشد، فارغ از شبکه ارتباطی (Z-Wave، ZigBee، Bluetooth، Wi-Fi) معمولاً شما به راحتی می‌توانید به صورت یکپارچه و با استفاده از یک برنامه مرکزی، همهٔ دستگاه‌ها را با هم مدیریت کنید.

 

3.سرعت باز شدن قفل هوشمند چقدر خوب است؟

سرعت بازشدن قفل هوشمند (با اثر انگشت، کارت NFC یا رمز ورود) نشان‌دهنده برخورداری از کیفیت بالا در ساخت و استفاده ازهوش مصنوعی نوین دارد.

 

4.در صورت تمام شدن باتری چه اتفاقی میفتد؟

ممکن است باتری قفل هوشمند تمام شده باشد و کلید هم همراهتان نباشد، در این صورت چه اتفاقی میفتد؟

بهتر است قفلی را انتخاب کنید که در صورت رخ دادن این اتفاق، امکان شارژ اضطراری را داشته باشد.

 

5.امکان ورود برای مهمانان وجود دارد؟

شاید پیش بیاید که مهمانی عزیر مانند پدر یا مادرتان از شهرستان بیاید و شما در خانه نباشید.

در این صورت قابلیت ایجاد رمزهای ورود موقت برای دسترسی مهمان، می‌تواند یک ویژگی فوق‌العاده مفید باشد.

مثلاً ممکن است خدمتکار خانه، پرستار حیوان خانگی، یا حتی یک دوست یا عضو خانواده‌تان، وقتی که شما در خانه نیستید نیاز به ورود داشته باشد. در این حالت قابلیت ایجاد رمزهای ورود "موقت" یا "مدت‌دار" بسیار کاربردی می‌باشد. منظور از "مدت‌دار" این است که مثلاً خدمتکار در روز خاصی از هفته بین ساعت 10-12 باید در خانه باشد، حالا شما می‌توانید رمزی اختصاصی برای او تعریف کنید که تنها در آن بازهٔ زمانی معتبر است و در سایر روزها و ساعت‌ها کار نمی‌کند، بنابراین شما امنیت بیشتری را نیز برای خانه‌تان فراهم کرده‌اید.

به همین دلیل است که قفل‌های هوشمند در میان میزبان‌های Airbnb بسیار محبوب هستند. می‌توانید به‌راحتی رمزهای ورود اختصاصی برای مهمانان داشته باشید که پس از پایان قرارداد اجاره، به‌صورت خودکار غیرفعال می‌شود. همچنین می‌توانید دسترسی مهمان را در هر زمان لغو کنید.

 

6.سهولت نصب 

در مورد سازگاری با سایر دستگاه‌های خانه هوشمند صحبت کردیم، اما یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.آیا این قفل هوشمند به‌راحتی روی درب‌های استاندارد و موجود در بازار نصب می‌شود؟ منظور از نصب، همان نصب مکانیکی قفل هوشمند روی درب می‌باشد، بنابراین این فاکتور بسیار مهم است و باید در نظر گرفته شود.

منبع
 

مطالب مرتبط

هر اتاق در خانه شما هدف و عملکرد متفاوتی دارد و همین امر در مورد فناوری خانه هوشمند (فناوری متناسب با هر اتاق) نیز صدق می‌کند. هر کدام از سیستم‌های هوشمند هدف و عملکرد خاصی دارند. حتی اگر از یک حسگر حرکتی در چند اتاق‌ استفاده کنید، نحوه عملکرد آن حسگر در سیستم خانه هوشمند شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

طبق گزارش جدیدی که در آوریل 2021 توسط Transforma Insights و 6GWorld منتشر شده است ، موردی مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. طبق این گزارش، انتظار می‌رود تا سال 2030 استقرار اینترنت اشیا و تغیییراتی که در صنایع مختلف ایجاد می‌کند منجر به صرفه‌جویی بیش از هشت برابری در مصرف انرژی خواهد شد. این معادل صرفه جویی 230 میلیارد متر مکعب آب و جلوگیری از انتشار یک گیگاتون گاز CO2 است. این گزارش، پایداری در فن‌آوری‌های جدید، نوظهور و تأثیری را که این فناوری ها بر مصرف برق ، سوخت، آب ، انتشار CO2 و ضایعات الکترونیکی (eWaste ) خواهد گذاشت را بررسی می‌کند.

چند سال پیش، داشتن یک سیستم یکپارچه خانه هوشمند مانند یک رویای محال محسوب می‌شد، اما الکسا همه چیز را تغییر داده است. به لطف افزایش سازگاری با انواع دستگاه‌های خانه هوشمند، Alexa و Amazon Echo هم‌اکنون یک سیستم کنترل مرکزی ایده‌آل برای خانه هوشمند شما هستند. جایی که قبلا ترکیبی متفاوت و متنوع از دستگاه‌ها و برندها بود، حالا Amazon Echo همه اینها را با هم یکپارچه کرده است. راه اندازی یک خانه هوشمند توسط الکسا واقعاً ساده است. البته برخی از دستگاه‌ها هستند که باید بیشتر مورد نظر قرار بگیرند، اما از دیدگاه الکسا، روند کار بسیار ساده است. در این مطلب ما شما را برای راه‌اندزی خانه هوشمندتان راهنمایی خواهیم کرد. اینکه چه تجهیزاتی بخرید و چگونه خانه هوشمند خود را به بهترین شکل راه اندازی کنید.

نوآوری‌های متعدد در زمینه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نوید پیشرفت‌های خارق‌العاده در صنایع مختلف، مانند تولید، کشاورزی و زنجیره تامین را می‌دهد. با ترکیب این دو تکنولوژی که هوش مصنوعی اشیاء یا AIoT نامیده میشود، شاهد انقلابی در کلیه بخش‌ها و صنایع خواهیم بود.