نقش رایانش ابری و Fog Computing در اینترنت اشیا

نقش رایانش ابری و Fog Computing در اینترنت اشیا

ارزش واقعی کسب‌وکار اینترنت اشیا (IoT) در واقع از داده‌ها حاصل نمی‌شود بلکه از بینش‌هایی است که اقدامات مناسبی را در زمان واقعی منجر می‌شود و باعث افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان می‌شود. موارد استفاده از IoT اشکال زیادی دارد، از مدیریت زنجیره تأمین و اتوماسیون تولید گرفته تا راهکارهای پارکینگ و مدیریت پسماند.

اینترنت اشیا IoT

ارزش واقعی کسب‌وکار اینترنت اشیا (IoT) در واقع از داده‌ها حاصل نمی‌شود بلکه از بینش‌هایی است که اقدامات مناسبی را در زمان واقعی منجر می‌شود و باعث افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان می‌شود. موارد استفاده از IoT اشکال زیادی دارد، از مدیریت زنجیره تأمین و اتوماسیون تولید گرفته تا راهکارهای پارکینگ و مدیریت پسماند. 

اما برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، بینش داده‌ها باید از جایی به دست آید معمولاً پلتفرم‌های رایانش ابری متمرکز و مقیاس‌پذیر، ارتباط و نیازهای مدیریت داده اینترنت اشیا این امکان را فراهم می‌کنند.

رایانش ابری و اینترنت اشیا (IoT)

در سطح پایه ، رایانش ابری راهی است که مشاغل می‌توانند از اینترنت برای اتصال به انبار خارج از ساختمان و محاسبه زیرساخت استفاده کنند. در زمینه اینترنت اشیا، ابر روش مقیاس‌پذیری را برای شرکت‌ها در مدیریت همه جنبه‌های استقرار IoT از جمله مکان و مدیریت دستگاه، صورتحساب، پروتکل‌های امنیتی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و موارد دیگر فراهم می‌کند.

خدمات ابر همچنین به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد برنامه‌های IoT و ارائه سریع خدمات استفاده کنند. با توجه به چشم‌انداز بزرگ IoT، مقیاس‌پذیری تقاضا در اینجا مهم است.

بسیاری از بازیگران بزرگ فناوری، محصولات ارائه دهنده خدمات ابری را به عنوان IoT به بازار عرضه کرده‌اند. مایکروسافت مجموعه Azure خود را دارد، سرویس‌های وب Amazon، یک غول در سرویس‌های ابری، IBM از طریق ابر Bluemix خود به پلتفرم واتسون دسترسی پیدا می‌کند و این لیست همچنان ادامه دارد.

صرف‌نظر از کالای خاص، مشترک بودن امکان دستیابی به منابع انعطاف‌پذیر IT بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در سخت‌افزار و نرم‌افزار و مدیریتی است که با آن به دست می‌آید.

با این حال ، برای سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی که نیاز به تأخیر بسیار کمی دارند، برخی از فراز و نشیب‌های موجود در ابر وجود دارد که در لبه بهتر دیده می‌شوند.

مونیکا پائولینی ، رئیس Senza Fili Consulting ، در LinkedIn نوشت: "در سالهای اخیر ، فشار شدیدی برای انتقال همه چیز به یک ابر متمرکز وجود دارد که با مجازی‌سازی امکان‌پذیر است و به دلیل نیاز به کاهش هزینه‌ها ، زمان را برای بازار کاهش می‌دهد.

Fog Computing و IoT

کنسرسیوم OpenFog برای توسعه یک رویکرد متقابل در صنعت برای فعال کردن نقاط پایانی IoT با ایجاد یک معماری مرجع برای ایجاد قابلیت همکاری در ارتباط لبه و ابر سازماندهی شده است. این گروه بسیاری از موارد استفاده IoT را که نیاز به محاسبات لبه دارند شامل ساختمان‌های هوشمند، خدمات تحویل مبتنی بر پهپادها، تصویربرداری زیرسطحی در زمان واقعی، مدیریت تراکم ترافیک و نظارت تصویری را شناسایی کرده است. این گروه یک معماری مرجع Fog Computing را در فوریه 2017 منتشر کردند.

هلدر آنتونس رئیس کنسرسیوم OpenFog و مدیر ارشد گروه نوآوری استراتژیک شرکت در سیسکو در اینباره می‌گوید که این نسخه با ارائه یک چارچوب جهانی IoT را هدایت می‌کند. در حالی که Fog Computing در شهرهای هوشمند، اتومبیل‌های متصل، هواپیماهای بدون سرنشین و موارد دیگر شروع می‌شود، به یک پلتفرم مشترک و قابل تعامل نیاز دارد تا فرصت فوق‌العاده‌ای را در تحول دیجیتال ایجاد کند. "

گروه دیگری که برای دستیابی به قابلیت همکاری لبه تشکیل شده است Edge X Foundry است که یک رویکرد کنسرسیوم منبع‌باز است که توسط بنیاد لینوکس اداره می‌شود و با حدود 125000 خط کد تولید شده توسط Dell Technologies ساخته شده است.

Cloud + Fog Computing - یک رویکرد ترکیبی

رانندگی خودران و هوشمند را در نظر بگیرید. شبکه‌های تلفن همراه وسایل نقلیه ، مجهز به LiDAR پیشرفته ، پردازش تصویر و سایر فناوری‌ها سیستم را به سایر وسایل نقلیه، پیاده‌ها، زیرساخت‌های هوشمند و مجموعه خدمات مبتنی بر ابر متصل می‌کنند.

دسترسی به حساب Netflix مبتنی بر ابر داده است تا بتوانید گزارش‌های عملیاتی و نگهداری آن دسترسی داشته باشید اما لزوماً این ابر بهترین مکان برای تصمیم‌گیری‌های مهم نیست که بتواند به وسیله نقلیه در جلوگیری از وقوع تصادف کمک کند. با توجه به زمان تأخیر، این نوع پردازش به بهترین وجه در رایانش لبه شبکه انجام می‌شود.

برای تسهیل این نوع رویکرد ترکیبی، سیسکو و مایکروسافت سرویس‌های داده‌های Fog سابق را با بستر ابری Azure IoT دوم یکپارچه کرده‌اند. با اتصال متمرکز، سیاست، امنیت، تجزیه‌وتحلیل، توسعه برنامه و موارد دیگر به تجزیه‌وتحلیل لبه، امنیت، کنترل و مدیریت داده می‌پیوندد.

مکاریو نامی مدیر بخش استراتژی IoT شرکت سیسکو، در یک پست وبلاگ اخیر ، خاطرنشان کرد: "یکی از خروجی‌های زیبای اتصال دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی است. شرکت‌ها در حال پیدا کردن اطلاعات خود با داده‌های مختلف هستند.

تقاضا برای محاسبات گسترده و نیازهای ذخیره‌سازی زیادی بوجود آمده است اما هزینه حمل‌ونقل و سرعت پردازش نیز افزایش یافته است، که برای بسیاری از موارد استفاده از سرویس‌های مهم برای مأموریت چالش‌برانگیز است. در نتیجه بسیاری از ابتکارات IoT اکنون این قدرت محاسباتی را در سراسر شبکه لبه، مراکز داده و ابر داده عمومی توزیع می‌کنند.

مطالب مرتبط

فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.

مزایای پلتفرم‌های منبع‌باز اینترنت اشیا صنعتی چیست

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) یک انقلاب صنعتی جدید در ابزارها و تکنیک‌های جدید برای انجام انواع کارها را به ارمغان می‌آورد.

نیاز توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا به کسب مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی یک مرز جدید است. این افراد ممکن است نیاز به گسترش مجموعه مهارت‌های خود برای ایجاد برنامه‌هایی داشته باشند که می‌توانند از داده‌های سنسورهای جدید استفاده کنند.

راهنمای استفاده از انواع پلتفرم‌های ابری اینترنت اشیا

استقرار و مدیریت تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) سخت است. سرویس‌دهندگان پایگاه‌های داده ابری در تلاشند با ارائه خدمات مبتنی بر ابر که همه دستگاه‌های موجود در شبکه IoT را کنترل و داده‌ها را بارگیری و پردازش کند، کار را آسانتر کنند.