Nobka_LED-street-lighting.jpg

نوشتاری بر مزایای راه‌اندازی سیستم روشنایی LED شهری

فناوری‌های جدید روشنایی LED نه تنها راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف انرژی می‌باشد، بلکه یک فرصت برای شهرداری‌ها جهت دستیابی به کنترل بیشتر و هوشمندسازی روشنایی در شهرها را فراهم می‌آورد.

5 مزیت روشنایی معابر شهری برای شهرداری‌ها

فناوری‌های جدید روشنایی LED نه تنها راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف‌کنندگان می‌باشد، بلکه فرصتی برای شهرداری‌ها جهت دستیابی به مزایای مشابه و بیشتر را نیز فراهم می‌آورد. شاخصه مفید این تکنولوژی محدود به صرفه‌جویی در هزینه انرژی نیست، و علاوه بر آن کیفیت روشنایی بهتری را نسبت به فناوری‌های گذشته ارائه می‌دهد.

در ادامه به مهمترین ویژگی‌های سیستم روشنایی LED، اشاره می‌شود:

1-    کیفیت بهتر روشنایی

چراغ‌های LED حالت جامد و مبتنی بر فناوری نیمه‌هادی، مجموعه گسترده‌ای از مزایا از جمله : طیفی با کیفیت بسیار بالاتر، پرتو نوری متمرکزتر و سازگاری با شرایط مختلف محیطی با هدف عدم جذب حشرات، را رائه می‌دهند. مزیت این ویژگیها، کاهش چشمگیر هزینه‌های نگهداری و تعمیرات برای شهرداری‌ها می‌باشد. به علاوه، ساکنان، عابرین و رانندگان شادتر هستند.

2-    صرفه‌جویی بیشتر

سیستم روشنایی LED، هنگامی که به سایر دستگاه‌های الکترونیکی ارتباطی متصل می‌شود، می‌تواند بخشی از شبکه‌های بزرگ و گسترده‌تر باشد آنهم درحالیکه به تنهایی کار می‌کند. در حال حاضر پروژه‌های نورپردازی در فضای باز، ثابت کرده است که در شهرهایی مانند بوستون و لس‌آنجلس مفید می‌باشد و باعث صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار در هر سال گشته است.

این چراغ‌های LED به صورت خودکار قادر به سازگاری با محیط‌زیست هستند و عملکرد خود را با توجه به زیرساخت‌های مجاور کنترل می‌کنند. اینها همه به لطف نصب سنسورهای پیشرفته روی تجهیزات مقدور می‌گردد و از طرفی شهرداری‌ها نیز در طی این فرآیند در استفاده از منابع انسانی صرفه‌جویی خواهند کرد.

3-    امنیت بهتر

کاربرد نورپردازی LED در صورتی که عنصر امنیت را ذکر نکنیم، ناقص باقی می‌ماند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، چراغ‌های روشنایی LED جدید که با سنسورها و سایر تجهیزات مشابه ارائه می‌شوند، بخشی از یک شبکه بزرگتر هستند. آنها حاوی گره‌های اطلاعات تعاملی هستند، که اطلاعات را به صورت آنی (real-time) به واحد مربوط در شهرداری‌ها انتقال می‌دهند و یا حتی در صورت نیاز به سیستم‌های اضطراری نیز انتقال داده می‌شوند.

این چراغ‌های "هوشمند" توانایی نظارت بر جریان ترافیک، کم‌نورتر شدن یا روشن‌تر شدن در زمان اضطراری را دارد و حتی به عنوان میزبانی برای ارائه خدمات اینترنت Wi-Fi ، با استفاده از خواندن دستگاهای شمارشگر انرژی در محدوده‌ی دسترسی خود، عمل می‌کند.

4-    چشم‌اندازی برای آینده بهتر

مزایای نورپردازی هوشمند نه تنها در زمان حال قابل‌دسترسی است، بلکه در صورت اجرای مناسب می‌تواند برای دهه‌های آینده نیز بسیار مفید باشد. این تکنولوژی آینده است و اغلب به عنوان گزینه‌ای مناسب برای مرکز فناوری دنیا Silicon Valley اشاره می‌شود. شهرداری‌ها به آرامی شروع به درک می‌کنند که علیرغم هزینه بالای راه‌اندازی، مزیتهای این سیستم بر معایب آن برتری محسوسی خواهد داشت.

5-    بستری مناسب برای هوشمندی

در سال‌های اخیر مفاهیم مربوط به اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند بیش از همیشه موردتوجه قرار گرفته است. یکی از ابعاد هوشمندی در شهرها، روشنایی هوشمند معابر و خیابان‌ها می‌باشد که با استفاده از پروتکل‌هایی نظیرLora, Sigfox, GSM و همچنین سنسورها و محرکها، مصرف انرژی روشنایی در خیایان ها و معابر بهینه‌سازی می‌شود. پیاده‌سازی سیستم‌های روشنایی هوشمند در بستر چراغ‌های LED، به مراتب با هزینه کمتری انجام می‌شود و بدین ترتیب استفاده از LED برای روشنایی شهری این امکان را برای شهرداری‌ها فراهم خواهد نمود.


مطالب مرتبط: