هوشمندسازی و روابط اجتماعی، یک فرصت یا تهدید

هوشمندسازی و روابط اجتماعی، یک فرصت یا تهدید؟

امروزه واژه هوشمندسازی کاربرد گسترده‌ای یافته است و کسب‌وکارهای متعددی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار خدمات و تولیدات خود را زیر این پرچم معرفی نموده‌اند. اغلب کاربران و کسب‌وکارها بر سهولت و پیشرفتی که معلول هوشمندسازی بر جنبه‌های مختلف زندگی است، تأکید می‌کنند که یک واقعیت انکارناپذیر است. اما برخی نگرانی‌ها نیز همواره با مطرح شدن تکنولوژی‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روابط اجتماعی مطرح بوده است.

امروزه واژه هوشمندسازی کاربرد گسترده‌ای یافته است و کسب‌وکارهای متعددی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار خدمات و تولیدات خود را زیر این پرچم معرفی نموده‌اند. اغلب کاربران و کسب‌وکارها بر سهولت و پیشرفتی که معلول هوشمندسازی بر جنبه‌های مختلف زندگی است، تأکید می‌کنند که یک واقعیت انکارناپذیر است. اما برخی نگرانی‌ها نیز همواره با مطرح شدن تکنولوژی‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روابط اجتماعی مطرح بوده است. در روزهای گذشته خبری از شکایت انجمن آزادی‌های مدنی کانادا از پروژه شهر هوشمند گوگل در تورنتو منتشر شد.

در ادامه با Neighbor-ly آشنا می‌شویم و گمانه‌زنی‌ها در مورد تأثیر آن بر روابط انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Neighbor-ly چیست؟

Neighbor-ly یک خانه هوشمند انتزاعی است که به طور خاص برای خانه‌های شهری طراحی شده است. هدف از طراحی آن برطرف کردن مشکلاتی مانند سر و صدای همسایگان در ساعات نامناسب است، که افراد با همسایگان خود در آپارتمان‌های شهری مواجه هستند. Neighbor-ly توسط Arduino طراحی و نرم‌افزار یادگیری ماشین Wekinator در آن تعبیه شده است.

Neighbor-ly با استفاده از یادگیری ماشین، صداهای ناشی از همسایگان را ضبط، طبقه‌بندی و سپس بر اساس طبقه‌بندی انجام شده واکنش نشان می‌دهد. هنگامی که صدایی می‌شنود، درست همانند یک شخص واقعی نسبت به آن صدا واکنش نشان می‌دهد. واکنش "Neighbor-ly"، که ضربه زدن به دیوار است، تنها زمانی رخ می‌دهد که جسم آموزش داده شده است تا درک کند که این یک سر و صدا است که مالک خانه آن را دوست ندارد. ضربه زدن یک سیگنال به همسایه است. 

ما می‌دانیم که همه صداها ممکن است مزاحم نباشند، بعضی ممکن است دلپذیر باشند و از طرفی، نمی‌توان برای گریه‌ی نوزاد کاری کرد. با این حال، صداها که برای صاحب خانه آزاردهنده و ناراحت کننده هستند، توسط Neighbor-ly آموزش دیده‌اند. صداهای طبقه‌بندی شده "بد" در سیستم داخلی ذخیره می‌شود و دستگاه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

از طریق آموزش و سفارشی‌سازی، Neighbor-ly اجازه می‌دهد تا مالک خانه تغییرات را احساس کند. این شیء همچنین یک شاهد خاموش، اما پیشگیرانه برای آرام نگه‌داشتن فضای خانه است. با گذشت زمان، یک رابطه بین Neighbor-ly و صاحب خانه شکل می‌گیرد، زیرا برخی از حواس‌های مختلف شخصیت مالک را به تصویر می‌کشد.

IoT و روابط اجتماعی

با توجه به آنچه گفته شد، واضح است که محصولات سفارشی به طور اساسی نسبت به بازخورد افراد نسبت به محیط تغییر کرده است. تزریق مداوم فن‌آوری‌های در حال ظهور، مانند یادگیری ماشین و اینترنت اشیا(IoT)، برای اینکه همه چیز "هوشمند" باشد ممکن است گاهی اوقات بی‌پروا و شاید غیرضروری به نظر برسد. همانطور که در مورد Neighbor-ly ممکن است.

Neighborly یک تفسیر اجتماعی در مورد چگونگی تبدیل دستگاه‌های IoT به حیات انسانی و درک آن از فضای شخصی است. با وجود چنین دستگاه‌هایی ممکن است بیشتر مشکلات زندگی اجتماعی برطرف شود اما از طرفی هزینه‌ی این نوع راهکارها ممکن است سبب بدتر شدن اوضاع و یا حتی ایجاد خصومت بین همسایگان شود.

هنگامی که اشیاء تبدیل به واسطه بین افراد می‌شوند، به طور فزاینده‌ای روابط انسانی را به چالش می‌کشند. دانستن اینکه چگونه برای حل اختلافات اقدام کنیم و یا چگونه از طریق گفتگو و مذاکره مشکلات را حل کنیم برای دستگاه‌های هوشمند چندان قابل اجرا نیست. راهکارهایی مانند Neighbor-ly ممکن است فاصله‌ها و مشکلات بین انسان‌ها را بیشتر کند.

Neighbor-ly اکتشافی است که در آن IoT در فضایی که راه‌حل آن تنها مکالمه انسانی است، رفتارهای کاربر و الگوهای اجتماعی را به خطر می‌اندازد. با این حال ، یک اختراع جدید است که می‌توان از آن به عنوان یک وسیله برای ادامه‌ی تحقیقات در مورد ماهیت مزاحمت بالقوه دستگاه‌های متصل استفاده کرد.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا چگونه می‌تواند بهره‌وری در صنعت را بهبود بخشد

IoT به ما امکان می‌دهد داده‌های قابل اعتماد، ایمن و به‌هنگام را جمع‌آوری و آن را به اطلاعات بسیار مفید برای کسب و کار تبدیل کنیم. این روند به کاهش مصرف منابع برای بهبود کارایی و بهره‌وری کمک می‌کند.

اینترنت اشیا چگونه نیازهای خرده‌فروشی را برطرف می‌کند؟

اینترنت اشیا (IoT) شیوه زندگی افراد را تغییر داده است. نرم‌افزارهای اینترنت اشیا می‌توانند پیش‌بینی آب و هوا و یا به‌روز رسانی‌های خود را با دستورات صوتی بلندگوهای هوشمند خود دریافت کنند. در این میان چیزی که مصرف کنندگان ممکن است در مورد آن فکر نکنند این است که چگونه IoT چیزهای بیشتری را در تحقق نیازهای خرده‌فروشی انجام داده است. در ادامه شش نمونه از تأثیرات IoT در این زمینه مطرح شده است.

7 چالش در توسعه نرم‌افزاری IoT (قسمت اول)

توسعه نرم‌افزاری IoT یک میدان پر از چالش است. این بازار نیازمند راهکارهای کیفیت بالا، مقیاس پذیر، مقاوم، ایمن و کاربر پسند است و تیم‌های توسعه IoT باید روش‌ها و جریان‌های کاری خود را مورد ارزیابی قرار داده و همه چیز را در نظر بگیرند. در این پست 3 مورد از 7 چالش توسعه نرم‌افزاری پروژه‌های IoT بیان شده ‌است.

اینترنت اشیا و تحول در حوزه آموزش

اینترنت اشیا انقلابی در جهان صنعتی است و همچنین تأثیر عمیقی بر روی بخش مصرف کننده نیز داشته است. با پیشرفت مداوم به سمت یک جهان هوشمند، IoT بخشی از جنبه‌های متعدد زندگی شما خواهد بود.