پایش شاخصه‌های بیومتریک و اینترنت اشیا : عصری نوین در صنعت سلامت دیجیتال

پایش شاخصه‌های بیومتریک و اینترنت اشیا ; عصری نوین در صنعت سلامت دیجیتال

اینترنت اشیا یا IoT فرصت‌های بی‌پایانی برای بهره‌وری در صنعت مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد. یکی از برجسته‌ترین محصولات این هم آمیختگی فناوری و مراقبت‌های بهداشتی، مفهوم سلامت دیجیتال است که محصول همگرایی اینترنت اشیا و مراقبت‌های بهداشتی می‌باشد. تمرکز این عصر نوین روی پایش شاخصه‌های بیومتریک می‌باشد.

اینترنت اشیا یا IoT فرصت‌های بی‌پایانی برای بهره‌وری در صنعت مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد. یکی از برجسته‌ترین محصولات این هم آمیختگی فناوری و مراقبت‌های بهداشتی، مفهوم سلامت دیجیتال است که محصول همگرایی اینترنت اشیا و مراقبت‌های بهداشتی می‌باشد. تمرکز این عصر نوین روی پایش شاخصه‌های بیومتریک می‌باشد.

پایش شاخصه‌های بیومتریک چیست؟

پایش بیومتریک ، نظارت بر ویژگی‌های مرتبط با تغییرات آگاهانه و ناخودآگاه خصیصه‌های فیزیکی و روانی یک کاربر، مانند خلق و خو، انگیزه، درجه حرارت، رسانایی پوست، وضعیت ایستادن، فعالیت مغز، ضربان قلب، و غیره...، برای ارزیابی ویژگی‌های پیچیده‌تر کاربران، مانند احساسات و رفتار، می‌باشد. با استفاده از فناوری اینترنت اشیا ، هر دستگاه پایش بیومتریک قادر به برقراری ارتباط بی‌سیم و انتقال این اطلاعات می‌باشد. صنعت مراقبت‌های بهداشتی یکی از پیشگامان صنایع برای پیاده‌سازی اینترنت اشیا می‌باشد و از زمان آغاز به جمع‌آوری داده‌های بیومتریک، دچار انقلاب عظیمی شده است. در حال حاضر بسیاری از تجهیزات مراقبت خانگی، با دستگاه‌های الکترونیکی مجهز شده‌اند که به پزشک اجازه می‌دهد تا با یک کلیک یا فشردن یک دکمه و از هر فاصله‌ای، سلامت بیمار را کنترل کند.

دورانی تازه از پایش بیومتریک

تجهیزات پوشیدنی دارای اینترنت اشیا، سال‌هاست که مورد استفاده بوده‌اند. بااین‌حال، اکثر دستگاه‌های مورد استفاده توسط کاربران، نوع داده‌ای که برای صنعت پزشکی کارا باشد، را ارائه نمی‌دهد. این جایی است که نظارت بر بیومتریک از تکنولوژی استاندارد پوشیدنی استاندارد متفاوت است. این جایی است که پایش بیومتریک از تکنولوژی استاندارد گجت های پوشیدنی، متفاوت می‌باشد.

در بسیاری از مراکز پزشکی سراسر جهان، پایش بیومتریک را به صورت آنلاین جهت اندازه‌گیری و تجزیه-تحلیل تعریق بدن برای تعیین میزان آب بدن و سطح الکترولیت یا PH خون، استفاده می‌شود. اگرچه تجزیه و تحلیل تعریق بدن در آزمایشگاه‌ها چیز جدیدی نیست، ولی سنسورهای متصل از راه دور، توانایی تجزیه و تحلیل تعریق بدن ورزشکاران را حتی درحالی‌که آنها هنوز در یک بازی هستند را دارد.

کاربرد دیگری از این فناوری در جهان مسابقات خودرویی یافت می‌شود. در برخی موارد، سنسورهای پایش بیومتریک برای نظارت بر ضربان قلب، دما، فشار خون و سایر علائم حیاتی راننده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تیم پزشکی اطمینان حاصل کنند که راننده در طول مسابقه از سلامت لازم برخوردار می‌باشد، چون وضعیت فیزیکی رانندگان تأثیر زیادی روی زمان واکنش و تصمیم گری آنان دارد. این داده‌های بیومتریک به تیم‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی مؤثرتری را طراحی کنند و حتی اگر یک راننده (به دلیل گرما، استرس یا عوامل دیگر) با ریسک تصادف مواجه شود، امکان ارسال هشدار لازم به تیم وجود دارد.

پایش بیومتریک در مقابل گجت های پوشیدنی

بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورند که گجت های پوشیدنی و دستگاه‌های پایش بیومتریک، یکسان هستند. این یک اشتباه معقولانه است، اما تمایز بسیار مهمی بین این دو موضوع وجود دارد. درحالی‌که دستبند سلامتی شما از لحاظ فنی جمع‌آوری داده‌های بیومتریک را انجام می‌دهد، ولی این اطلاعات به طور معمول در صنعت پزشکی استفاده نمی‌شود. داده‌های جمع‌آوری شده از گجت های تناسب اندام موجود در بازار، تقریباً در قابل استفاده در پرونده نیست، زیرا هدف اصلی آنها تنها این است که به کاربر کمک کند تا سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند. با تجزیه و تحلیل اطلاعات خروجی از این دستگاه‌ها، مصرف کنندگان می‌توانند نگاه واقع بینانه ای به چگونگی مقدار حرکت و میزان نشستن خود در طول یک روز داشته باشند. بسیاری از دستگاه‌ها اگر شما بیش‌ازحد در جای خود نشسته باشید به شما هشدار می‌دهند ، که این قابلیتی بسیار مفید برای بلند شدن از صندلی در طول کارهای روزانه می‌باشد. درحالی‌که این داده‌ها ممکن است در یک محیط پزشکی چندان مفید نباشند، ولی برای آن دسته از افرادی که تمایل به پایش فعالیت‌های فیزیکی خود دارند، امکانات خوبی ارائه می‌دهند.

پایش بیومتریک خیلی پیچیده‌تر از موارد بالا می‌باشد و به صورت عمده توسط متخصصان پزشکی استفاده می‌گردد. اگر شخصی بیماری مزمن داشته باشد، انواع خاصی از داده‌ها بسیار مفید خواهد بود، به ویژه اگر داده‌های درست در نقطه‌ی مناسب ترکیب شده و مسیر دسترسی آسانی برای ارتباط بین بیمار و پزشک وجود داشته باشد.

برای مثال، اگر بیماری نارسایی قلبی داشته باشد، افزایش ناگهانی وزن می‌تواند به این معنا باشد که بیمار مایعات را به درستی دفع نمی‌کند، و این نشانه بدتر شدن شرایط بیمار است. بنابراین، یک فاکتور یا مقیاسی که به وسیله‌ی IoT به اینترنت متصل است، هنگامی‌که افزایش وزن بیمار ثبت شود، به طور خودکار یک هشدار را به پزشک ارسال می‌کند. این مثال نوعی از پایش بیومتریک است که در دنیای مراقبت‌های بهداشتی ، حیاتی است. توسط این هشدار پزشک با بیمار تماس می‌گیرد، مشکل را

ارزیابی می‌کند و تغییرات لازم در درمان را انجام دهد. این سیستم هشدار دهنده مبتنی بر اینترنت اشیا یا IoT باعث حفظ سلامت بیماران دوری آنها از بیمارستان می‌گردد. همانند بسیاری از داده‌ها در جهان، درک مفهوم و نوع داده‌ها کاملاً حیاتی است. داده‌ها تنها زمانی با ارزش هستند که به بینش‌های هدفمند و معنی‌دار منجر شوند.

مطالب مرتبط

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان – قسمت دوم

این روزها، روندهای مراقبت‌های بهداشتی مختلفی را می‌توان مشاهده کرد که به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنولوژی‌های مورد استفاده طیف گسترده‌ای شامل راهکارهای IoT تا امنیت مبتنی بر رایانش ابری، واقعیت مجازی و کلان داده‌ها را در بر می‌گیرند که در نهایت منجر به بهبود در مراقبت از بیمار خواهند شد.

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان ( قسمت اول)

شکی نیست که آخرین روندهای مراقبت‌های بهداشتی، ما را قادر به داشتن زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و بهتر می‌سازد. این روند جهانی به گونه ایست که پیش‌بینی می‌شود سال 2018 با ارائه‌ی راهکارهای پیشرفته در سیستم‌های بهداشتی غنی‌تر شود. بیمارستان‌های هوشمند و جراحی‌های روباتیک تحولاتی در این زمینه هستند که در سال‌های آینده به یک امر بدیهی تبدیل می‌شوند.

آینده دستگاه‌های هوشمند با قابلیت پردازش زبان طبیعی (محاوره‌ای)

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی عمیقاً با یکدیگر مرتبط هستند. دستگاه‌های IoT داده‌های بسیار حجیم تولید می‌کنند و پردازش این دادها نیازمند روش‌های هوشمندی است که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین امکان پذیر می‌گردد. ازاین‌رو، با گسترش سریع دستگاه‌ها و سنسورهای متصل و شبکه‌ای، نقش فناوری‌های هوشمند در این حوزه به شدت در حال رشد است.

3 مورد از ارزشمندترین کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

هوش مصنوعی یک موتور در حال رشد برای بخش مراقبت‌های بهداشتی در آینده‌ای نه‌چندان دور است. گزارش اخیر Accenture استفاده از اپلیکیشن‌های AI در مراقبت‌های بهداشتی و چگونگی تأثیر بالقوه‌ی این فناوری در کاهش هزینه‌ها را مطرح می‌کند. بر اساس نتایج این گزارش، اپلیکیشن‌های AI در مراقبت‌های بهداشتی تا سال 2026 ، سالانه 150 میلیارد دلار در اقتصاد سلامت ایالات‌متحده صرفه‌جویی خواهند کرد.