پلتفرم‌های برتر اینترنت اشیا در سال 2019

پلتفرم‌های برتر اینترنت اشیا در سال 2019

Microsoft Azure، Google Cloud و AWS در زمینه پلتفرم‌های کاربردی اینترنت اشیا بسیار محبوب هستند و به زودی از آنها به عنوان رهبران پلتفرم IoT نام برده می‌شود.

اینترنت اشیا IoT

Microsoft Azure، Google Cloud و AWS در زمینه پلتفرم‌های کاربردی اینترنت اشیا بسیار محبوب هستند و به زودی از آنها به عنوان رهبران پلتفرم IoT نام برده می‌شود.

برای روشن شدن این مطلب بسیاری از ارائه‌دهندگان بسترهای نرم‌افزاری IoT هر روز عناوین جدیدی ایجاد می‌کنند که هر یک ویژگی‌های مخصوص خود را دارد. قرار است در این بحث به طرح چند پلتفرم محبوب اینترنت اشیا در سال 2019 بپردازیم:

پلتفرم اینترنت اشیا IBM Watson

محیط توسعه نرم‌افزار کاملاً زیبا طراحی شده و رابط کاربری خوبی دارد. هزینه استفاده از این پلتفرم ارزان نیست اما در کنار ترفندهای معمول پلتفرم IoT، می‌توانید از فناوری‌های هوش مصنوعی IBM برای ایجاد یک "مغز" هوشمند استفاده کنید و دستگاه‌های IoT خود را یکپارچه کنید.

پلتفرم اینترنت اشیا IBM Watson

اجرای برنامه‌های آن نسبتاً آسان است و تبادل داده در زمان واقعی (real-time) اتفاق می‌افتد و از طریق یک ساختار ایمن با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. به‌روزرسانی‌ها به صورت منظم انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال اخیراً سرویس داده‌های هواشناسی نیز اضافه شده است.

پلتفرم اینترنت اشیا Eclipse

Eclipse یکی از معدود نمونه‌های پلتفرم‌های IoT است که منبع باز است و واقعاً عملکرد آن چشمگیر است. تاکنون میزبان بیش از 40 پروژه منبع باز باEclipse است که برای سیستم‌های IoT طراحی شده‌اند.

پلتفرم اینترنت اشیا Eclipse

شرکت‌های بزرگی نظیر Bosch، Red Hat و Eurotech ، در Eclipse مشارکت می‌کنند. Eclipse در حال حاضر میزبان برخی از راهکارهای پیچیده IoT برای شرکت‌های بزرگ است اما ماهیت منبع باز آن موجب انعطاف‌پذیری و دسترسی بیشتر می‌شود. امکانی که در جای دیگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

پلتفرم اینترنت اشیا ThingWorx

ThingWorx حاوی یک کتابخانه نسبتاً بزرگ از افزونه‌ها و ابزارک‌ها است که دارای برنامه‌هایی برای کاربردهای مختلف هستند. این کاربردها شامل کاربردهای صنعتی مانند نفت و گاز و حمل‌ونقل و همچنین کاربردهای مصرف کننده از جمله دستگاه‌های ارتباطات لبه (edge) و محرک‌های LPWAN است.

پلتفرم اینترنت اشیا ThingWorx

در حال حاضر تعداد راهکارها و محصولات موجود در آن کمتر از پنجاه است اما این مقدار ممکن است خیلی زود به دلیل افزایش تعداد افراد علاقه‌مند تغییر کند. علاوه بر این توسعه‌دهندگان جدید یک سرور ارزیابی ThingWorx به مدت 120 روز دریافت خواهند کرد.

پلتفرم اینترنت اشیا Kaa

Kaa به دلیل سهولت در توسعه برای بررسی‌های دشوار در شبکه کاربرد دارد. علاوه بر این، می‌تواند با دستگاه‌های موجود در پلتفرم‌های دیگر ادغام شود و دارای افزونه‌ها و API های مشتری در کتابخانه خود است.

Kaa همچنین گزینه مدیریت چندین دستگاه از یک واحد را ارائه می‌دهد و از پروتکل‌های منبع باز نظیر MQTT و CoAP استفاده می‌کند. امکان تجسم داده‌ها و به‌روزرسانی‌ها را نیز فراهم می‌کند. در واقع Kaa به عنوان یک "میکرو معماری" شناخته می‌شود.

پلتفرم اینترنت اشیا Kaa

برخلاف پلتفرم قبلی Kaa در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های مصرف‌کننده از جمله پوشیدنی، مراقبت‌های بهداشتی و الکترونیکی مصرفی را در اختیار دارد.

پلتفرم اینترنت اشیا Thinger.io

بهترین ویژگی‌ها در مورد Thinger.io ماهیت منبع باز بودن آن است که از چندین پروتکل، سنسور و محرک پشتیبانی می‌کند. همچنین یک رابط کاربری بسیار غنی و تعاملی را برای کد نویسی ارائه می‌دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند به صورت رایگان به دو دستگاه وصل شوند و خرید اشتراک اولیه فقط با 3.95 یورو در ماه شروع می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید زیرساخت‌های Thinger.io را در AWS ، اوبونتو و Raspberry Pi دانلود کنید.

پلتفرم اینترنت اشیا Thinger.io

پلتفرم اینترنت اشیا OpenIoT

OpenIoT شاید تنها سیستم میانجی IoT باشد که کاملاً رایگان است. این نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کلیه سنسورها و شبکه‌های ابری را برای توسعه و سایر موارد به یکدیگر وصل کنند. بااین‌حال تنها یک اشکال وجود دارد و آن این است که یافتن چند گیرنده دشوار است اما اگر هدف شما از کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که تنها یاد بگیرید چگونه دستگاه‌های IoT خود را به جایی وصل کنید، این نرم‌افزار امکان خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پلتفرم اینترنت اشیا ThingSpeak

ThingSpeak یکی دیگر از پلتفرم‌های معروف IoT منبع باز است که برای انواع مختلف برنامه‌های کاربردی متصل مفید است. شما می‌توانید کارهای بسیار جالبی نظیر اتصال یک دستگاه IoT به توییتر و ارسال هشدار را انجام دهید. بهترین بخش این است که استفاده از داده‌ها برای یک بازه مشخص رایگان است. بعلاوه داده‌ها را می‌توان در دستگاه‌هایی با استفاده از انواع سنسورهای پلتفرم ردیابی کرد.

پلتفرم اینترنت اشیا ThingSpeak

پلتفرم اینترنت اشیا سامسونگ ARTIK

شاید یکی از بزرگترین پلتفرم‌های IoT با پتانسیل ارتباط به وسایل هوشمند نظیر سامسونگ ARTIK است. چندین ماژول آماده برای استفاده وجود دارد که در آزمایشگاه‌های سامسونگ تست شده‌اند و به وضوح در طیف وسیعی از محصولات مصرفی سامسونگ استفاده می‌شوند. تنها نقطه ضعف این است که مانند AWS، تنها در اکوسیستم سامسونگ امکان استفاده وجود دارد و قابل توسعه نیست.

پلتفرم اینترنت اشیا سامسونگ ARTIK

پلتفرم اینترنت اشیا Bosch

یکی دیگر از پلتفرم‌های توسعه اینترنت اشیا، Bosch IoT است که در حال حاضر در شش میلیون دستگاه مورد استفاده است. اگرچه این پلتفرم منبع باز است اما هیچ برنامه‌ای برای توسعه‌دهندگان وجود ندارد. بااین‌حال محصولات بوش دارای طیف وسیعی از کاربردها هستند به این معنی که به دلیل ماهیت منبع باز آن می‌توان در پروژه‌ها استفاده کرد.

پلتفرم اینترنت اشیا Bosch

جمع‌بندی

انتخاب یک بستر مناسب IoT یک انتخاب بسیار ضروری است. این پلتفرم‌های جدید و نوظهور اینترنت اشیا چشم‌انداز بهتری را برای محصولات IoT برآورده می‌کنند.

مطالب مرتبط

مزایای یکپارچگی LoRa و Platform Google Cloud در اینترنت اشیا صنعتی

یکپارچگی LoRa و پلتفرم ابری گوگل (Google Cloud Platform (GCP می‌تواند دامنه گسترده ای از موارد استفاده از اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) را ارائه دهد. طول عمر و انعطاف پذیری LoRa همراه با معماری قوی GCP تعهد به نوآوری در مقیاس وسیع‌تر، نیاز اپراتورهای صنعتی را برای ساختن دنیای فردا فراهم می سازد.

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

امروزه اینترنت اشیا و کاربردهای آن در حال فراگیر شدن است. اما انتخاب پلتفرم مناسب چالش بسیاری از سازمان ها و مدیران شهری است. در این مطلب قصد داریم با ویژگی‌ها و کاربردهای این پلتفرم‌ها و نحوه انتخاب آن‌ها آشنا شویم.

در قسمت قبل با دلایل اهمیت پلتفرم اینترنت اشیا و همچنین علت تکثر پلتفرم‌ها و معیارهای انتخاب یک پلتفرم مناسب آشنا شدیم. در این قسمت با ابعاد دیگری از پلتفرم‌های اینترنت اشیا و شهر هوشمند آشنا می‌شویم.