NOBKA_Iot_platform.jpg

پلتفرم اینترنت اشیا (IoT Platform) و هرآنچه که باید برای انتخاب آن بدانید; قسمت دوم

در قسمت قبل با دلایل اهمیت پلتفرم اینترنت اشیا و همچنین علت تکثر پلتفرم‌ها و معیارهای انتخاب یک پلتفرم مناسب آشنا شدیم. در این قسمت با ابعاد دیگری از پلتفرم‌های اینترنت اشیا و شهر هوشمند آشنا می‌شویم.

اینترنت اشیا IoT

در قسمت قبل با دلایل اهمیت پلتفرم اینترنت اشیا و همچنین علت تکثر پلتفرم‌ها و معیارهای انتخاب یک پلتفرم مناسب آشنا شدیم. در این قسمت با ابعاد دیگری از پلتفرم‌های اینترنت اشیا و شهر هوشمند آشنا می‌شویم.

محیط نرم افزاری

هنگام انتخاب یک پلتفرم، سه ملاحظه کاربردی مهم وجود دارد: چه برنامه‌های کاربردی اضافی در پلتفرم در ارائه می‌گردند، محیط توسعه نرم افزاری چگونه می‌باشد، و رابط‌های نرم افزاری رایج در مقیاس سازمان‌های بزرگ چه هستند. بسیاری از پلتفرم‌ها مانند آیفون شامل یک یا چند برنامه کاربردی اضافی می‌شوند که ممکن است سرویس‌هایی مانند بازار سهام یا آب و هوا را ارائه دهند. گاهی اوقات برنامه‌های بسیار ساده جزو محبوب ترین‌ها هستند. 

با این حال، ممکن است شما مجبور باشید برنامه‌های پیشرفته IoT خودتان را توسعه دهید. ارائه دهندگان پلتفرم مشکلات تجارت شما را همانطور که شما آنها را درک می‌کنید، درک نمی‌کنند. پس باید محیط توسعه نرم افزار، سازگار با نیازهای توسعه دهندگان یا سایر شرکای شما باشد. اطمینان حاصل کنید که محیط توسعه نرم افزار، راه را برای "یونیت کردن" برنامه‌ها با استفاده از سرویسی مشترک فراهم می‌کند تا بتوان آنها را به پلتفرم دیگری منتقل کرد. در نهایت پلتفرم شما ممکن است لازم باشد که با نرم افزارهای بزرگ سازمانی از خانواده CRM وERP کار کند. برخی از پلتفرم‌ها ممکن است امکان اتصال به نرم افزارهای CRM وERP را داشته باشد و این ممکن است بسته به موارد استفاده شما از IoT ، یک ویژگی بسیار مهم باشد.

علم داده‌ها

اغلب، 80 درصد از زمان یک دانشمند داده صرف ترکیب، پیکر بندی، تمیز کردن و پردازش اطلاعات برای آماده کردن آنها جهت تحلیل داده‌ها می‌باشد. شرکت‌های دیگری هم هستند که نقش‌های جدیدی را برای مهندسین داده‌ای خود ایجاد کرده‌اند که وظیفه اصلی آنها انتخاب و ارایه منابع داده می‌باشد. برخی از پلتفرم‌ها دارای کلیدهای میانبر یا ابزار ویژه‌ای هستند که به شما امکان می‌دهد تا بانکی قوی از داده‌های مهم خود را سریعتر بسازید و هزینه  و زمان بازاریابی را به طور چشمگیری کاهش دهید. در واقع، برخی از شرکت‌های خوب تولید کننده پلتفرم هستند که تنها تخصصشان همین قابلیت می‌باشد و سایر اجزای پلتفرم را به صورت آماده خریداری می‌کنند. به غیر از توانایی مفهوم سازی داده‌ها و درک آنچه در آن است، توانایی یک پلتفرم برای اداره و مدیریت تعداد زیادی از جریان داده‌های با سرعت بالا که از منابع مختلف متفاوتی وارد می‌شود، نیز مهم می‌باشد. توانایی مدیریت حجم وسیعی از داده‌های با سرعت ‌بالا ممکن است بسیار حیاتی باشد به گونه‌ای که  برخی از فناوری‌های تخصصی وجود دارد که تنها بر این مسئله تمرکز دارند و بعضی از آنها نیز برای پلتفرم‌های مختلفی مجوز استفاده دارند.

مالکیت زیرساختهای ابری

مهم است که پلتفرم IoT و شرکت ارائه دهنده فضای ابری شما با هم سازگار باشند ارائه دهندگان بزرگ  پلتفرم‌های IoT پیشنهاد ارائه زیرساخت‌های ابری (از جمله ذخیره سازی، محاسبه، شبکه، و مراکز داده) را هم می‌دهند. به عنوان مثال، آمازون و مایکروسافت هر دو در یک لایه نرم افزار- پلتفرم را برای سرویسهای IoT خود ارائه می‌دهند و همچنین یک لایه سخت افزار- زیرساخت‌های مورد نیاز را که به‌طور گسترده در سراسر برنامه‌های کاربردی عمومی ابری قابل استفاده است در اختیار مشتریان می گذارند. لایه سخت افزاری این زیرساخت نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد، هزینه ثابت بالایی دارد و تعداد قابل توجهی بازار اقتصادی نیز با آن در ارتباط می‌باشد و در طول زمان به ساده سازی محصولات ، تمایل دارد. در نتیجه، اکثر تولید کنندگان کوچکتر پلتفرم از آن صرف نظر می‌کنند و تنها لایه نرم افزاری را ارائه می‌دهند. آنها اجازه استفاده از پلتفرم خود را به یک یا چند ارائه دهنده پیشگام ابرهای عمومی، می‌دهند. بسیاری از شرکت‌های جدید سازنده پلتفرم ممکن است بر روی تمامی ارائه دهندگان ابری،  در دسترس نباشند (و اغلب تنها ممکن است در یکی از آنها اجرا شوند). این مسئله مربوط به شرکتهایی است که ممکن است به دلایل دیگری درپی استاندارسازی یک راهکار خاص برای فضاهای ابری عمومی باشند. پس اطمینان حاصل کنید که پلتفرم IoT و شرکت ارائه دهنده فضای ابری شما، باهم سازگار باشند.

حاکمیت و امنیت اطلاعات

امنیت و محافظت از داده‌ها یکی از بخش‌های مهم یک پلتفرم است. ممکن است شما از ذخیره سازی داده‌هایتان روی فضاهای ابری عمومی در سراسر دنیا و با  کدگذاری استاندارد، راضی باشید. یا ممکن است که به دلایل امنیتی یا نظارتی، مکان ذخیره سازی داده‌هایتان باید در مالکیت شما باشد. شاید داده‌های شما بتواند در فضای عمومی باشد اما فقط باید برای گروه‌های سیاسی خاصی در دسترس باشد. شما ممکن است نیازهای خاص امنیتی را برای دستگاه‌های از راه دور خود یا فضای ابری داده‌هایتان، داشته باشید. ممکن است انواع خاصی از رمزگذاری، سیستمهای مدیریت دسترسی و یا احراز هویت، وجود داشته باشد. پشتیبانی از Blockchain ممکن است مورد نیاز باشد یا نیازی به آن نباشد. قابلیت‌های پلتفرم IoT در اینجا متفاوت است که برخی از آنها مربوط به امنیت می‌باشد. 

پردازش لبه و کنترل داده

داشتن یک پلتفرم که داده‌ها را از اشیا می‌گیرد و آنها را برای تحلیل توسط انسان، به فضای ابری می‌فرستد یک چیز است و اجرای تحلیل داده‌ها در لبه (Edge computing) چیزی دیگر. گاهی اوقات، هزینه‌های ارتباطی انتقال داده‌ها به ابر، بسیار گران است؛ انتقال مقادیر زیادی داده از یک معدن دورافتاده یا یک کشتی در دریا به ابر بسیار گران، مشکل و گاها ممنوع است. برخی از پلتفرم‌ها دارای قابلیتهای تخصصی در مدیریت این مسئله هستند. گاهی نیاز به اخذ اجازه از مقامات محلی می‌باشد؛ برخی از سیستم عامل‌ها به شما اجازه می‌دهند انسان را از این حلقه بیرون بیاورید و اجازه دهید پلتفرم به‌طور خودکار رفتار اشیا متصل شده را تغییر دهد یا داده‌ها را در زمان‌هایی خاص جابجا کند. منتقل کردن عملکردهای برنامه‌ها از فضای ابری به لبه، و اجازه دادن به آنها برای تنظیم متغیرهای عملیاتی اشیا مانند جریان سوخت و دما، ممکن است مورد نیاز باشد.

برای به دست آوردن ارزش از IoT ، فقط از یک پلتفرم در سازمان خود استفاده کنید. بازار پلتفرم  IoT هنوز نابالغ است و بیش از 150 گزینه برای انتخاب وجود دارد. همانگونه که این بازار حکم می‌کند، تلاش کنید پلتفرمی بیابید که شرکت سازنده آن هم بزرگ باشد و هم برای طولانی مدت در این صنعت خواهد بود و یا اینکه حداقل، در این بازار و برای حل مشکلات شما بسیار متمرکز، متمایز و موفق باشد. به تمامی فضای تکنولوژی بازار نگاه کنید، نه فقط برنامه‌های کاربردی. مهمترین نیاز شما ممکن است تبدیل داده‌ها، امنیت، یا اتوماسیون محلی باشد. برای چیزهایی که کمتر اهمیت دارند از فناوری‌های آماده و قابل تعویض در بازار استفاده کنید.

انتخاب یک پلتفرم تصمیم مهمی است؛ چرا که فرقی نمی‌کند چه کنسول بازی باشد، چه گوشی‌های هوشمند یا اینترنت اشیا، احتمالاً هر پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، برای مدت طولانی با شما خواهد بود.