NOBKA_Iot_platforms.jpg

پلتفرم اینترنت اشیا (IoT platform) و هرآنچه که باید برای انتخاب آن بدانید; قسمت اول

امروزه اینترنت اشیا و کاربردهای آن در حال فراگیر شدن است. اما انتخاب پلتفرم مناسب چالش بسیاری از سازمان ها و مدیران شهری است. در این مطلب قصد داریم با ویژگی‌ها و کاربردهای این پلتفرم‌ها و نحوه انتخاب آن‌ها آشنا شویم.

برای کسب ارزش در صنعت اینترنت اشیا، داشتن پلتفرمی که در ایجاد و مدیریت برنامه‌ها، تحلیل داده‌ها، و ذخیره سازی و امنیت داده‌ها، کمک می‌کند، حیاتی است. مانند یک سیستم عامل برای یک لپ تاپ، یک پلتفرم در پس زمینه، کارهای زیادی انجام می‌دهد که این تجارت را برای توسعه دهندگان، مدیران و کاربران ارزان تر و آسان تر می‌کند.

در بسیاری از بازارهای بالغ، اغلب دو سیستم عامل غالب و تعدادی زیاد از رقیبان کوچکتر وجود دارد؛ برای مثال iOS و Android در تلفن همراه، ویندوز و Mac OS برای سیستم عامل‌های دسکتاپ، PlayStation و Xbox در صنعت بازی. ولی در صنعت IoT هنوز این اتفاق رخ نداده است. در IoT گاهی اوقات به نظر می‌رسد که تعداد پلتفرم‌ها نسبت به دستگاه‌ها بیشتر است. اگر در وب‌سایت Crunchbase در مورد پلتفرم های سرمایه گذاری شده در زمینه اینترنت اشیا جستجو کنید، نتیجه جستجوی شما بیش از 100 مورد خواهد بود و جالب اینکه این لیست شامل بسیاری از بزرگان صنایع مختلف و تکنولوژی‌ها که در حال ورود به این بازار هستند - از جمله Microsoft, IBM, and SAP, GE, Bosch, Siemens - نیز نمی‌باشد.

درحال حاضر پلتفرم های IoT به هر شکل و اندازه ای وجود دارند. سیستم عامل‌هایی برای صنایع خاص، مانند املاک تجاری و سلامت خانواده وجود دارد. برخی بر روی یک نوع دستگاه تمرکز کرده اند، به عنوان مثال، حداقل دو پلتفرم متمرکز بر فناوری هدست های واقعیت افزوده (AR) وجود دارد. بعضی ها بر روی یک عملکرد خاص تمرکز می‌کنند مانند تولید. جالب است که پلتفرم IoT برای سگ ها وجود دارد.

یک پلتفرم چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

در اکثر موارد، یک پلتفرم مجموعه‌ای از نرم افزار و سخت افزار می‌باشد که ممکن است دربرگیرنده محیطی عملیاتی، فضاهای ذخیره سازی، قدرت محاسباتی، امنیت، ابزارهای توسعه و بسیاری از سایر عملکردهای رایج باشد. پلتفرم‌ها برای پشتیبانی از بسیاری از برنامه‌های کاربردی کوچکتر که در واقع مشکلات کسب و کار را حل می کنند طراحی شده‌اند.

این سیستم عامل‌ها، واقعا مفید هستند زیرا بسیاری از عملکردهای رایج را از منطق برنامه هایی خاص حذف می‌کنند. به عنوان مثال، صرف نظر از اینکه شما سعی در نوشتن یک برنامه برای بهینه سازی مصرف سوخت یا بهینه سازی فضای یک کلاس درس را دارید، بسیاری از نیازهای تکنولوژیکی، اساسا یکسان هستند. توسعه دهندگان نرم افزار فقط می‌خواهند بر روی مشکل خاصی که در مورد آن کار می‌کنند، تمرکز کنند و از ویژگی‌های رایج پلتفرم‌ها مانند شمارش میزان انرژی، ذخیره سازی یا امنیت استفاده کنند. یک پلتفرم خوب به طور چشمگیری هزینه‌های توسعه و نگهداری برنامه ها را کاهش می‌دهد.

در اینترنت اشیا، پلتفرم‌ها برای گسترش برنامه‌هایی که کار نظارت، مدیریت و کنترل دستگاه‌های متصل به هم را انجام می‌دهند، طراحی شده‌اند. سیستم عامل های IoT باید مشکلاتی مانند ارتباط و استخراج داده‌ها را از تعداد فراوانی دستگاه، که گاهی اوقات در مکان‌هایی ناخوشایند با وضعیت ارتباطی نامناسب قرار دارند، را حل کنند.

چرا این همه پلتفرم؟

به پلتفرم های نرم افزاری موفقی - برای سیستم عامل‌ها- مانند ویندوز نگاهی بیاندازید. این بسترهای نرم افزاری پول زیادی می‌سازند و از حاشیه سود بالایی برای دهه‌ها برخوردارهستند. مردم و شرکت‌ها اغلب پلتفرم‌ها را تغییر نمی‌دهند چون هزینه آن زیاد است و از طرفی نیز گزینه‌های بیشماری روبروی شما قرار می‌گیرد.

در نتیجه، بسیاری از استارتاپ‌ها تمایل دارند تبدیل به یک پلتفرم شوند، زیرا برندگان این رقابت، ارزش افزوده عظیمی برای سهامداران خود ایجاد خواهند کرد و به همین دلیل از سوی شرکت‌های سرمایه گذار به شدت ترغیب می‌گردند که در این صنعت فعال باشند.

دومشکل اصلی با این استراتژی وجود دارد. اول اینکه، شرکت‌های تولید کننده پلتفرم به اندازه شرکت‌های تولید کننده نرم افزار، روی ارزش مستقیم ایجاد شده برای مشتری، متمرکز نیستند. یک پلتفرم خاص، به تنهایی یک مشکل تجاری را حل نخواهد کرد؛ و وجود یک برنامه هنوز مورد نیاز است. مشخص کردن ارزش افزوده یک پلتفرم برای برای رهبران کسب و کار سخت تر است و اغلب به هزینه های بالای فروش تعبیر میشود.

مشکل دوم این است که در هر صنعتی تنها تعداد کمی پلتفرم می‌توانند برنده باشند. توسعه دهندگان نرم افزار، نمی‌خواهند با چند سیستم عامل کار کنند. شرکت‌ها و مصرف کنندگان نمی‌خواهند برای استفاده از سیستم عامل‌های مختلف پول پرداخت کنند. اگر 100 پلتفرم IoT در بازار وجود داشته باشد، یعنی هیچ پلتفرمی وجود ندارد، فقط تعدادی شرکت جویای موفقیت در این صنعت هستن که با هم رقابت می‌کنند. بازار، با گذشت زمان، تصمیم می‌گیرد که برندگان این رقابت چه کسانی هستند و تامین کنندگان از دو یا سه پیشتاز این صنعت، استقبال خواهند کرد.

 

چگونه یک پلتفرم IoT انتخاب کنیم؟

امروزه هیچ پلتفرم مناسبی برای تمام نرم افزارها، وجود ندارد و ممکن است سال ها طول بکشد تا برندگان این مبارزه مشخص گردد. در عین حال انتخاب پلتفرم مناسب باید با درک خوبی از استراتژی IoT شما آغاز شود. تلاش کنید انواع مشکلاتی که سعی در حل آن دارید را شناسایی کنید، فهرستی کوتاه از راه حل‌های احتمالی و موارد استفاده را بیابید و سعی کنید تعیین کنید که در کجا تخصص و عمق را نیاز دارید. اگر شما بدانید که با چه مشکلی مواجه هستید که قصد حل کردنش را دارید و جایی که بزرگترین چالش ها است را نیز بیابید، میتوانید به سرعت به لیستی کوتاه از پلتفرم های مناسب خود، دسترسی پیدا کنید.

از انتخاب یک پلتفرم تنها به دلیل آنکه ظاهر زیبا و جذابی دارد اجتناب کنید. این درست مانند انتخاب کنسول بازی است که در جعبه آن یک عدد بازی جذاب گذاشته شده اشت. برنامه های ارائه شده همراه یک پلتفرم، مهم هستند ولی تنها یک بخش از استراتژی تولید این سیستم عامل‌ها می‌باشند. بر اساس یک ارزیابی، ما پنج ویژگی برتر پلتفرم IoT را شناسایی کرده‌ایم. در حالی که این پنج شاخصه کامل نیستند، اما مناطقی هستند که به احتمال زیاد باعث تمایز بین این سیستم عامل‌ها شده‌اند.

مطالعه قسمت دوم


با راهکارهای هوشمند نبکا آشنا شوید:

مطالب مرتبط

آشنایی با مهمترین پروتکل‌های ارتباطی شهر هوشمند، قسمت اول

یکی از پیش نیازهای اساسی هوشمندسازی شهرها، ایجاد بسترهای ارتباطی مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بین اشیا، سنسورها و محرک‌ها در یک شهر است. دو فاکتور اساسی برای یک پروتکل ارتباطی در ابعاد شهر، مصرف پایین انرژی و دامنه بالای آن است. در این مطلب سه پروتکل مهم و شناخته شده این اکوسیستم مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.

خانه هوشمند؛ تاریخچه پروتکل‌های بیسیم و اهمیت آنها

اگر شما در صنعت اینترنت اشیا مشغول به فعالیت هستید، احتمالاً از طریق گزارشات سالانه و داده‌های آماری، با فرصتهای پیش روی خانه‌های هوشمند، آشنا هستید. بر اساس گزارشی از شرکت Crimson Hexagon که اخیراً منتشر شده است، از سال 2014 تا 2017 مسائل مرتبط با تکنولوژی خانه‌های هوشمند، با علاقه‌مندی بیش از 60% از سوی مصرف‌کنندگان مواجه شده است.

این روزها اینترنت اشیا تقریباً در همه‌ی جوانب زندگی ما نقش پررنگی دارد و اگرچه اصطلاح نسبتاً جدیدی است اما مفهوم این تکنولوژی در طی دهه‌های گذشته فراگیر بوده است. بااین‌وجود، تعریف کامل از اینترنت اشیا شامل جهانی فراتر از صفحات چند رسانه‌ای است که دنیای فیزیکی را به صورت به‌هنگام با اینترنت ادغام می‌کنند.

LoRa یک تکنولوژی مدولاسیون غیر سلولی برای LoRaWAN است که در اکو سیستم شهر هوشمند و حتی ساختمان‌های هوشمند شناخته شده و محبوب است. در این مطلب در ادامه مطلب قسمت گذشته، با LoRa مزیت‌ها و معایب آن آشنا می شویم.

در دو قسمت گذشته با پروتکل های NB-IoT و LoRa آشنا شدیم. در این مطلب به بررسی دیگر پروتکل ارتباطی شهر هوشمند و یکی از پایه‌ای ترین آنها، ینی Sigfox می پردازیم و با مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد.

بررسی Wi-FI و آینده آن، آشنایی با جدیدترین پیشرفت‌های Wi-Fi؛  قسمت اول

تنها در طول 15 سال، فناوری وای فای از موجودی کند به موجودی همه‌کاره و تطبیق‌پذیر تبدیل شده است و از آنجایی که در حال حاضر نقش یک تکنولوژی کامل را در زندگی صدها میلیون نفر بازی می‌کند، تقریباً به طور مداوم در حال بهبود بوده است.اما آیا این تغییرات باعث می‌شود تا بهبود در دو معیار مهم که مصرف کنندگان و شرکت‌ها به دنبال آن هستند را در پی داشته باشد.