7 چالش در توسعه نرم‌افزاری IoT (قسمت اول)

چالش‌های توسعه نرم‌افزاری اینترنت اشیا (قسمت اول)

توسعه نرم‌افزاری IoT یک میدان پر از چالش است. این بازار نیازمند راهکارهای کیفیت بالا، مقیاس پذیر، مقاوم، ایمن و کاربر پسند است و تیم‌های توسعه IoT باید روش‌ها و جریان‌های کاری خود را مورد ارزیابی قرار داده و همه چیز را در نظر بگیرند. در این پست 3 مورد از 7 چالش توسعه نرم‌افزاری پروژه‌های IoT بیان شده ‌است.

اینترنت اشیا IoT

در سال‌های اخیر اینترنت اشیا (IoT)، صنایع، فرآیندهای کسب و کار و توسعه نرم‌افزار را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، دستگاه‌های هوشمند و متصل منجر به سرمایه‌گذاری‌هایی با بازده بالا شده‌اند که در نتیجه‌ی آن مصرف کنندگان خوشحال هستند و کسب و کارها سریع‌تر رشد می‌کنند.

امروزه توسعه نرم‌افزاری IoT در واقع یک زمینه‌ی بسیار گسترده و سود ده است. بازار نیاز به راهکارهایی با کیفیت بالا، مقیاس‌پذیر، قوی، امن و کاربر پسند دارد. تیم‌های توسعه‌ی IoT باید روش‌های استاندارد خود را بازنگری کنند تا همه چیز را به حساب آورند. با توجه به تقاضای پررونق، رقابت میان شرکت‌های راه‌اندازی و توسعه شرکت‌های IoT در حال افزایش شدید است. فقدان استانداردهای پذیرفته شده به طور کلی باعث می‌شود برنامه نویسان به طور مداوم به دنبال شیوه‌های جدید و پروتکل‌های به روز شده بپردازند. تنها یک رویکرد دقیق برای هر موضوع نرم‌افزاری IoT، منجر به توسعه کارآمد خواهد شد.

1)    ملاحظات سیستم‌عامل

قبل از شروع توسعه نرم‌افزار IoT، باید چندین فاکتور فنی را با دقت بررسی کرد. اول از همه، تیم باید دستگاه‌های IoT را که با آنها کار می‌کنند ارزیابی کند. بر خلاف دسکتاپ‌های سنتی، دستگاه‌های IoT توان بسیار کم و ظرفیت حافظه نسبتاً کوچکی دارند. این به این معنی است که توسعه دهندگان باید سیستم‌عامل مربوطه را انتخاب کنند و هر دو قابلیت‌های دستگاه و الزامات مربوط به عملکرد آن را برآورده سازند.

آخرین نظرسنجی توسعه دهندگان IoT نشان می‌دهد که لینوکس بهترین انتخاب برای میکروکنترلرهای IoT، دستگاه‌های محدود و درگاه‌ها است.

2)    انتخاب درگاه (Gateway)

درگاه‌های IoT، کلیدی برای اتصال همه عناصر هستند. دستگاه‌های مختلف می‌توانند پروتکل‌های اتصال متفاوتی مانند: بلوتوث، Wi-Fi، پورت‌های سریال، ZigBee و پروفایل‌های مختلف انرژی داشته باشند. درگاه‌ها بین دستگاه‌های متصل شده، سنسورهای IoT و ابر قرار می‌گیرند، بنابراین کل اکوسیستم IoT بستگی به آنها دارد.

درگاه‌های هوشمند مدرن از Dell Technologies، اینتل، Nexcom و سایر ارائه دهندگان برتر دارای ویژگی‌های مشترک هستند که باعث ساده‌تر شدن کار توسعه دهندگان می‌شوند. شما فقط باید یکی از این موارد را مطابق با نیازهای برنامه IoT خود انتخاب کنید. شما باید رابط و مشخصات شبکه، امتیاز توان، ظرفیت حافظه، محیط توسعه و سایر پارامترها را در نظر بگیرید. ارتباط امن، خصوصی و معتبر بین دستگاه‌ها باید به طور پیش فرض تضمین شود.

3)    تصمیم‌گیری در پلتفرم IoT صحیح

هیچ توسعه دهنده‌ای معتقد به توسعه نرم‌افزار از اول نیست. این جایی است که سیستم‌عامل‌های IoT مفید هستند، زیرا ترکیبی از ابزارهایی برای ارائه یونیت‌های فیزیکی خود به صورت آنلاین ارائه می‌دهند. بازار پلتفرم بزرگ و گیج کننده است، بنابراین از انتخاب عاقلانه‌ی خود مطمئن شوید. آنچه پلتفرم مورد نظر شما باید ارائه دهد شامل موارد زیر است:

  • اتصال
  • امنیت
  • مقیاس‌پذیری
  • ادغام آسان
  • قابلیت استفاده

توسعه دهندگان IoT باید توجه داشته باشند که سیستم‌عامل‌هایی که برای کارخانه‌های هوشمند مناسب هستند، ممکن است اتومبیل‌های متصل شده یا راهکارهای مصرف انرژی را نداشته باشند. بعضی از شرکت‌ها حتی تصمیم می‌گیرند که با داده‌های واقعی از فرآیند تولید، یک دنیای واقعی را بسازند تا تصمیم بگیرند روی پلتفرم مناسب عمل کنند.

قسمت دوم

مطالب مرتبط

راهکارهای IoT چگونه می‌توانند منجر به بهبود فرآیندهای مدیریت دفع زباله شوند؟

دفع زباله یک چالش بزرگ برای کلان شهرها است. امروزه ادارات دولتی در شهرهای هوشمند مانند سنگاپور، دبی، هنگ کنگ، آمستردام، استکهلم، توکیو، ملبورن، سیاتل، شیکاگو و سئول فشار زیادی را برای تطبیق فناوری در هر جنبه‌ای از شهرهای خود ایجاد کرده‌اند. روند دفع زباله در بسیاری از این شهرها به یک فعالیت مدیریت عملی بسیار هوشمند تبدیل ‌شده است.

مزایای یکپارچگی LoRa و Platform Google Cloud در اینترنت اشیا صنعتی

یکپارچگی LoRa و پلتفرم ابری گوگل (Google Cloud Platform (GCP می‌تواند دامنه گسترده ای از موارد استفاده از اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) را ارائه دهد. طول عمر و انعطاف پذیری LoRa همراه با معماری قوی GCP تعهد به نوآوری در مقیاس وسیع‌تر، نیاز اپراتورهای صنعتی را برای ساختن دنیای فردا فراهم می سازد.

مصرف هوشمند انرژی با اینترنت اشیا و ساختمان‌های دیجیتال

اینترنت اشیا (IoT) گام بعدی در بهره‌برداری از تکنولوژی‌هایی است که بخشی از آن پیش از این توسط گوشی‌های هوشمند در دسترس بوده است. کارایی تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند موجب شده است تا امکان استفاده از تعدادی دیگر از دستگاه‌های عمومی با استفاده از اتصالات شبکه‌های توان پایین فراهم شود.

تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.