Nobka_The-Connectivity-Problem-in-Smart-Homes_part2.jpg

چالش‌های پیش‌روی خانه‌های هوشمند - قسمت دوم

هدف از ارتباطات و عملکرد یک خانه‌ی هوشمند ایجاد محیطی امن و متصل با کنترل یکپارچه برای کاربران است. در ادامه مشکلاتی که برای ارتباطات خانه‌های هوشمند وجود دارد مطرح شده و سپس به راه‌حل‌های پیشنهادی برای هریک اشاره می شود

در پست قبل برخی از مشکلاتی که برای ارتباطات خانه‌های هوشمند وجود دارد و نیز راه‌حل‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت، در این پست به دیگر مشکلات ارتباطات خانه‌های هوشمند می‌پردازیم.

استفاده از منابع تغذیه مناسب

همانطور که کنترلرهای یک مرحله‌ای امکان اتصال اشیا به یکدیگر را فراهم می‌کنند و تجربه‌ی استفاده‌ی آسان از وسایل را به مصرف کنندگان در فضای خانه هوشمند ارائه می‌دهند ، ابزارهای مناسب برای تامین برق، به نوبه خود، عملیات بدون شکست را در زیرساخت‌های خانه هوشمند فعال کرده و باعث ایجاد اطمینان از عملکرد مداوم تمام دستگاه‌های هوشمند و انتقال داده‌های به‌هنگام برای عملیات موفقیت‌آمیز می‌شوند.

یکی از این ابزارها Cota Ossia است که جایزه نوآوری CES 2018 را به دست آورده است. این ابزاز مانند انتقال برق از طریق Wifi عمل می‌کند. Hatem Zein، مدیرعامل شرکت، چگونگی عملکرد این دستگاه را اینگونه توضیح می‌دهد:

"تکنولوژی Ossia Cota، مشکل دریافت انرژی برق از راه دور را حل می‌کند. یک فرستنده Cota در خانه یا در یک دفتر، می‌تواند انرژی ده‌ها یا صدها دستگاه IoT و یا سنسور را از فاصله‌ی دور تامین کند." 

در عین حال Ossia رویکردی نوآورانه برای حل مشکل اتصالات ارائه کرده است: 

امروزه همه‌ی وسایل الکترونیکی در خانه‌ها هوشمند نیستند. آن دسته از وسایلی که هوشمند هستند مانند سیستم‌های امنیتی خانگی و سیستم‌های اعلام حریق، زنگ‌های درب، قفل درب‌های الکترونیکی، سوئیچ‌های پانل برق و ...، با سیستم‌های مختلف در اتصالات دچار ناسازگاری می‌شوند.

تکنولوژی Cota Wireless Power Ossia ، نه تنها این دستگاه‌ها را شارژ می‌کند، بلکه به دلیل کانال‌های ارتباطی داخلی Cota، اتصال دستگاه‌ها را یکپارچه و همه آنها را به دستگاه‌های IoT تبدیل می‌کند. بدین ترتیب کل خانه قابل کنترل و تنظیم می‌شود. 

Ossia در تلاش برای تحقق بخشیدن به این هدف است تا بدون ایجاد تغییر در دستگاه‌ها و تنها با اضافه نمودن یک باتری Cota Forever ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر و شارژ آن‌ها از راه دور فراهم گردد.

علاوه بر این، Cota می‌تواند هر دستگاه برقی را به اینترنت متصل کند. هدف از این کار کنترل و نظارت بر پهنای باند مورد استفاده در WiFi است، در عوض Cota و WiFi به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به صورت همزمان در فضاهای مشابه عمل کنند."

مجموعه کامل خانه هوشمند

احتمالا ساده‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین راه‌حل برای اتصالات، ایجاد طیف وسیعی از محصولات برای یک هدف خاص است. این استراتژی کمک می‌کند تا از مشکلات استانداردهای اتصال متفاوت و نقاط کنترل چندگانه جلوگیری شود.

به عنوان مثال، دو خانواده از محصولات امنیتی خانگی را در نظر بگیرید. هر دو ، خانه‌های هوشمند را با مجموعه‌ای کامل از ابزارهای امنیتی دوربین‌ها، قفل‌ها، سنسورهای داخلی و برنامه‌های کنترل از راه دور، مجهز می‌کنند. این راهکارها تمام پایگاه‌ها را پوشش می‌دهند و مهم‌تر از همه، در بررسی اولیه هیچ نقطه ضعفی از خود نشان نمی‌دهند.

SmartBee برای باغ‌های خانگی روش مشابهی را دنبال می‌کند. این کیت شامل سیستم‌های کنترل کننده‌ی محیط زیست و آبیاری و همچنین یک اپلیکیشن کنترل کننده‌ی فضای خانه هوشمند است.

Sensative از استراتژی کاملا متفاوتی استفاده می‌کند. این استارتاپ، با ارائه‌ی راهکارهایی از اینترنت اشیا آزاد استفاده می‌کند. این شرکت نوارهای حسگر چند منظوره را تولید می‌کند که با اتصال به سطوح مختلف مانند پنجره یا در آن‌ها را به یک شی هوشمند تبدیل می‌کند.

TP-Link سازنده دیگری از محصولات هوشمند چند منظوره است. Damir Skripic ،مدیرعامل TP-Link ، درباره‌ی دیدگاه شرکت در مورد مسئله اتصالات و چگونگی حل آن می‌گوید: 

با اینکه محصولات هوشمند در حال تغییر فضای خانه‌ها هستند ، اما تا هوشمندسازی کامل خانه‌ها چند سال دیگر راه است. دستگاه‌های جداگانه‌ای از تکنولوژی‌های خانه‌های هوشمند استفاده می‌کنند تا در صاحب خانه‌ها احساس زندگی در یک خانه‌ی هوشمند را ایجاد کنند، اما خانه‌های هوشمند واقعی نیازمند یک تجربه‌ی یکپارچه و گسترش مداوم خدمات و مشارکت‌ها و نه فقط یک محصول به تنهایی هستند.

در آخر می‌توان گفت ، هر روشی برای حل مشکل اتصالات در فضای یک خانه هوشمند منحصر به فرد است. با این حال، هدف مشترک این راهکارها که ایجاد یک محیط متصل با کنترل یکپارچه، برتری عملیاتی و یک تجربه کاربری بدون نقص برای هر مصرف کننده است ،یکسان باقی می‌ماند.