Nobka_internet-things-healthcare-possibilities-challenges.jpg

چالش‌ها و مزایای استفاده از IoT در بهداشت و درمان – قسمت اول

تکنولوژی در هر صنعتی از جمله مراقبت و درمان تغییراتی را به وجود آورده است. در این راستا مراقبت‌های بهداشتی با به کارگیری اینترنت اشیا ، انقلابی در تشخیص و درمان بیماری به جود آورده اند. هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا به میان می‌آید، مزایای زیادی از جمله بهبود کارایی و کیفیت خدمات با استفاده از دستگاه‌های پزشکی مطرح می‌شوند.

تکنولوژی در هر صنعتی از جمله مراقبت و درمان تغییراتی را به وجود آورده است. در این راستا مراقبت‌های بهداشتی با به کارگیری اینترنت اشیا ، انقلابی در تشخیص و درمان بیماری به جود آورده اند. هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا به میان می‌آید، مزایای زیادی از جمله بهبود کارایی و کیفیت خدمات با استفاده از دستگاه‌های پزشکی مطرح می‌شوند.

آمار ارائه شده ، دید کلی نسبت به استفاده از IoT در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و تاثیر کلی آن در صنعت را نشان می‌دهد:

  • تقریبا 60% از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، اینترنت اشیا را در تجهیزات خود نصب کرده‌اند.
  • 73% از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، دستگاه‌های IoT را به تجهیزات خود معرفی نموده‌اند.
  • 87% از سازمان‌های بهداشتی در نظر دارند تا سال 2019 فناوری IoT را راه اندازی کنند.
  • تقریبا64% استفاده از IoT در مراقبت‌های بهداشتی صرف نظارت بر شرایط بیمار می‌شود.
  • 89% از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی از نقض قوانین امنیتی مربوط به IoT رنج می‌برند.

دستگاه‌های هوشمند به طور گسترده‌ای در جمع‌آوری داده ها از مانیتورهای دستگاه‌های سنجش سطح خون، الکتروکاردیوگرام و دماسنج‌ها استفاده می‌شوند. با این حال، برخی از این ابزارها نیازمند پیگیری ارتباط با متخصصین مراقبت‌های بهداشتی هستند.

هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا به میان می‌آید ، نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات مطرح می‌شود. با این حال تا زمانی که بیماران درمان مناسب را دریافت کنند و با پزشکان در هماهنگی کامل باشند این موضوع اهمیت چندانی ندارد.

در ادامه به چگونگی عملکرد IoT در ارائه‌ی خدمات مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازیم:

نظارت از راه دور

یکی از مزایای استفاده از IoT در یک سازمان بهداشتی، کاهش هزینه است. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند بدون نظارت بیمار در بیمارستان، از نظارت از راه دور استفاده کنند. اینکه آیا بیمار در خانه، در دفتر و یا در بخش دیگری از جهان است،  اهمیتی ندارد ، در هر حال متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می توانند سلامت بیمار را کنترل و درمان‌های توصیه شده را ارائه دهند.

اینترنت اشیا حجم کاری ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد. همچنین IoT می‌تواند در کشورهای جهان سومی که امکانات پزشکی در دسترس همه قرار ندارد مورد استفاده قرار بگیرد و در مناطقی که دچار سیل، زلزله ، سونامی یا طوفان شده‌اند ، امکانات بهداشتی را بهتر و مفیدتر عرضه کند. بنابراین IoT فقط مختص کشورهای پیشرفته نیست بلکه در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌آوری و درک اطلاعات پزشکی

در طول اقامت بیماران در بیمارستان ، دستگاه‌های پزشکی شامل نظارت بر قلب ، پمپ‌های خون، تنفس و IVS  به آن‌ها وصل می‌شوند. با این حال، ضبط اطلاعات از این دستگاه‌ها زمان زیادی می‌برد و تحلیل اطلاعات آن از جانب مراقبین مستعد خطا می‌باشد.

امروزه، با استفاده از IoT، داده های بیمار به صورت اتوماتیک از طریق سیستم ثبت الکترونیکی سلامت انتقال می‌یابد. این روش به افزایش دقت داده‌ها کمک می‌کند و به پرستاران اجازه می‌دهد وقت بیشتری را صرف مراقبت از بیمار کنند.

از طرف دیگر، پزشکان برای درمان بیماران باید اطلاعات را به خوبی تفسیر نمایند. راهکاری که IoT در جهت حمایت از متخصصان بهداشت در این زمینه ارائه می‌دهد ، تلفیق داده‌های گوناگون از دستگاه‌های پزشکی بدون پراکندگی اطلاعات می‌باشد.

نظارت بر بیماران

پیشرفت ابزارهای بهداشتی پوشیدنی مانند iWatch اپل از نقش مهمی در نظارت بر سلامت فردی برخوردار است. با این حال، این محصولات گاه به اندازه تجهیزات پزشکی عمومی دقیق نیستند.

دستگاه‌های پوشیدنی IoT می‌توانند سلامتی نقاط متفاوتی از بدن مانند فشار خون ، ضربان قلب، نوار مغزی، دمای بدن ، وضعیت عمومی بدن، تعداد قدم‌های برداشته شده توسط بیمار و الگوی تنفسی را اندازه بگیرند. . با کمک داده‌های جمع‌آوری شده از طریق دستگاه‌های IoT، پزشکان می‌توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در مواقع اورژانسی پیشنهادات قابل قبولی ارائه دهند.

ادامه دارد ...