چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت اول)

چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت اول)

تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال پیشرفت است. این تکنولوژی حتی راه خود را در خانه‌هایمان پیدا کرده است، بنابراین بعید نیست که در عرصه‌ی توسعه‌ی شهری نیز فعالیت داشته باشد.

شهر هوشمند

با استفاده از تکنولوژی IoT امکان دیدن محل افرادی که در سراسر شهر تردد می‌کنند برای برنامه ریزان شهر جهت کسب اطلاعات در مورد تجارب شهروندان آسان‌تر می‌شود. شهرهای هوشمند همچنین می‌توانند تا با ردیابی بیماری‌ها، مبارزه با آلودگی و ارتقاء دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به بهبود سلامت ساکنین کمک کنند. علاوه بر این سیستم‌های پارکینگ IoT زمان برای پیدا کردن پارکینگ و بهبود جریان ترافیک را کاهش می‌دهند.

بااین‌حال، درحالی‌که پیشرفت در IoT، شهرها را حتی دقیق‌تر، امن‌تر، پاک‌تر و کارآمدتر می‌کند، IoT می‌تواند به‌طور بالقوه شهرها را به‌طور فزاینده‌ای پیچیده کرده و احتمالاً امنیت آن را کاهش دهد. پیش‌ازاین که رشد پایدار در فناوری شهر هوشمند در سراسر جهان را مشاهده کنیم، باید قوانین و سیاست‌های شهر هوشمند موردنیاز برای حفاظت از شهرها و شهروندان را توسعه داده و اجرا کنیم.

1.    حفاظت و استفاده از داده‌ها

شهرهای هوشمند با جمع‌آوری داده‌ها از دستگاه‌های متصل به تکنولوژی IoT و سیستم‌عامل‌های آنلاین کار می‌کنند و هنگامی‌که شهرهای هوشمند به‌طور کامل توسعه می‌یابند، میزان داده‌های جمع‌آوری شده از یک شهر، شهروندان و محیط آن شگفت‌انگیز خواهد بود. اپراتورهای شهر این مقادیر عظیم داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، همچنین مسئولیت‌های گسترده‌ای برای محافظت از این داده‌ها و استفاده از آن به صورت قاطع دارند.

دولت‌ها باید اطلاعاتی را که قصد جمع‌آوری، استفاده و توزیع آن را دارند، انتخاب نمایند. همچنین مقررات و قوانین باید جزئیات نحوه رضایت برای جمع‌آوری داده‌ها، و نیز سیاست‌های دقیق شهری را تعیین کند که چگونه داده‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و به اشتراک گذاشته شوند.

2.    حفظ حریم خصوصی 

شهرهای هوشمند نیز با چالش‌هایی که تلاش می‌کنند نوآوری را همراه با حریم شخصی حفظ کنند، مواجه خواهند شد. استفاده از داده‌های خصوصی برای برخی از توابع شهرهای هوشمند مناسب است. به‌عنوان‌مثال، یک سیستم پارکینگ هوشمند می‌تواند به شهروندان کمک کند در مرکز شهر پارکینگ مناسب را پیدا کنند، اما قبل از همه نیاز به اطلاعات مکان و مقصد دارد. مثالی دیگر در این زمینه مرتبط با  موارد معمولی مانند سطل زباله یا چراغ راهنمایی است که نیاز به برقراری ارتباط دارند و بدین ترتیب حریم خصوصی می‌تواند حتی بیشتر تضعیف شود.

نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی در مورد فناوری همیشه وجود دارد، بنابراین شهرها باید به خوبی به همه‌ی ابعاد آن آگاه باشند تا این نگرانی‌ها برطرف شوند. همانطور که شرکت‌هایی مانند فیس بوک، گوگل و اپل فهمیدند که چگونه می‌توانند حریم خصوصی کاربر را با نوآوری حفظ کنند ، شهرها نیز باید قوانین و مقرراتی را تعیین کنند که چگونه حریم خصوصی شهروندان آن محافظت شود. این قوانین نیاز به مشخص کردن و تحلیل وضعیت شهروندان دارند.

3.    امنیت اطلاعات

بدیهی است که امنیت بسیاری از دستگاه‌های IoT هنوز در حال تکمیل است چرا که بخشی از تحت کنترل دستگاه‌هایی معماری شبکه را تغییر می‌دهند. همانطور که این دستگاه‌ها و شبکه‌های آنها پیچیده‌تر شده است، وظیفه برقراری امنیت آنها نیز بیشتر شده است.
دولت‌ها و کسب‌وکارها به‌طور یکسان باید نسبت به اجرای اقدامات سختگیرانه امنیتی که از دستگاه‌های هوشمند و داده‌هایی که تولید می‌کنند، قاطع باشند. در این راستا، مقررات باید استانداردهای بالا امنیت سایبری و جبران خسارات ناشی از نقض امنیت را تضمین کند.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

رویکرد شهر هوشمند در جهان واقعی (قسمت اول)

اگر پیش‌ازاین درباره‌ی شهرهای هوشمند شنیده باشید، شاید دانستن درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد این شهرها در دنیای واقعی برای شما جذاب باشد. تکنولوژی‌های خاص مانند حسگرهای توزیع شده، داده‌های عمومی و زیرساخت‌های برق مدولار برای پروژه‌های شهر هوشمند مهم هستند.

اقدامات لازم برای موفقیت شهرهای هوشمند (قسمت اول)

شهرهای هوشمند مفهوم نسبتاً جدیدی هستند که هوش انسانی، جمعی و مصنوعی را برای افزایش بهره‌وری عملیاتی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات دولتی و رفاه شهروندانش، به کار می‌گیرند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های تکنولوژی Z-Wave و Zigbee و کاربرد آن‌ها در هوشمند سازی

Z-Wave و Zigbee هر دو تکنولوژی‌های بی‌سیم با توپولوژی مش توان پایین هستند که برای انتقال مقادیر کوچک داده‌ها از فاصله کوتاه تا متوسط، طراحی ‌شده‌اند. بااین‌حال بین این دو تکنولوژی تفاوت‌هایی وجود دارد.

آشنایی با مهمترین پروتکل‌های ارتباطی شهر هوشمند، قسمت اول

یکی از پیش نیازهای اساسی هوشمندسازی شهرها، ایجاد بسترهای ارتباطی مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بین اشیا، سنسورها و محرک‌ها در یک شهر است. دو فاکتور اساسی برای یک پروتکل ارتباطی در ابعاد شهر، مصرف پایین انرژی و دامنه بالای آن است. در این مطلب سه پروتکل مهم و شناخته شده این اکوسیستم مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.

شهر هوشمند و هر آنچه که باید بدانید

شهرهای هوشمند، تجسم رویایی در آینده نیستند بلکه به لطف راهکارهای نوآورانه اینترنت اشیا (IoT)، بسیاری از آنها در حال حاضر فعال و یا به سرعت در حال گسترش می‌باشند. مدیران شهری از شبکه‌های دامنه بالا-مصرف پایین یا (LPWAN) برای برقراری ارتباط و بهبود زیرساخت‌ها، بهره‌وری، راحتی و کیفیت زندگی ساکنین و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

ده شرکت برتر که شهرهای هوشمند را ساختند

بر اساس گزارش Frost & Sullivan، انتظار می‌رود شهرهای هوشمند، فرصت‌های تجاری زیادی را در صنایع مختلف با ارزش بازار 1.565 تریلیون دلار در سال 2020 ایجاد کنند.

معماران و برنامه ریزان شهری در جهان با نهادهای عمومی و جامعه شناسان درباره پارامترهایی که "شهر هوشمند" را تعریف می کنند، اختلاف نظر دارند. از آنجا که شاخص های تعریف یک شهر هوشمند بسیار گسترده و متضاد هستند، کارشناسان دستیابی به یک تعریف واحد و جامع را الزامی می دانند تا برای تمامی نهادها، سازمان ها و همچنین عموم مردم قابل پذیرش باشد.

Nobka_smartcity_norm.jpg

طبق گزارشی جدید تا سال 2025 شهرهای هوشمند به یک اصل مهم تبدیل می شود و داده ها اهمیتی حیاتی در زندگی پیدا می کنند.