چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت دوم)

چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت دوم)

اینترنت اشیا می‌تواند به‌طور بالقوه شهرها را به‌طور فزاینده‌ای پیچیده کرده و احتمالاً امنیت آن را کاهش دهد. پیش‌ازاین که رشد پایدار در فناوری شهر هوشمند در سراسر جهان را مشاهده کنیم، باید قوانین و سیاست‌های شهر هوشمند موردنیاز برای حفاظت از شهرها و شهروندان را توسعه داده و اجرا کنیم.

شهر هوشمند

اینترنت اشیا می‌تواند به‌طور بالقوه شهرها را به‌طور فزاینده‌ای پیچیده کرده و احتمالاً امنیت آن را کاهش دهد. پیش‌ازاین که رشد پایدار در فناوری شهر هوشمند در سراسر جهان را مشاهده کنیم، باید قوانین و سیاست‌های شهر هوشمند موردنیاز برای حفاظت از شهرها و شهروندان را توسعه داده و اجرا کنیم.

در مطلب گذشته به 3 مورد از سیاست‌های هوشمند بررسی گردید، در این مطلب موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

4. قابلیت اطمینان و مسئولیت‌پذیری

فقدان قابلیت اطمینان تکنولوژی چالش دیگری است که با گذشت زمان گسترده‌تر گشته است زیرا دستگاه‌های IoT وارد جریان اصلی و نفوذ به شهرهای هوشمند می‌شوند. بر اساس مطالعه‌ی انجام شده توسط شرکت نرم‌افزاری Dynatrace، 64 درصد از افرادی که از دستگاه‌های IoT استفاده می‌کنند، مشکلات مرتبط با عملکرد دستگاه را تجربه می‌کنند. فناوری ناقص می‌تواند دستگاه‌های IoT را به سوء عملکرد سوق دهد یا کار را به‌طور کامل متوقف کند. عملکرد نادرست می‌تواند مشکلات مهمی مانند عدم کارایی یک ماشین خودران که در اوایل سال جاری منجر به مرگ یک عابر پیاده در آریزونا شد، ایجاد کند.

قوانین باید دقیقاً مشخص کنند چه کسی مسئول خسارت ناشی از سوء عملکرد تکنولوژی IoT است. استانداردها باید توسعه یابند تا مشخص کنند که چگونه یک دستگاه IoT قابل‌اعتماد باشد تا بتوان آن را در یک شهر هوشمند تعبیه کرد.

5. شرکت‌های دولتی در بخش دولتی و خصوصی و تضاد علاقه‌ها

ظهور شهرهای هوشمند بازار جدید و سودآوری برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. در این راستا، شرکت‌ها سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه‌ها و خدمات تعمیر و نگهداری که نیاز به پشتیبانی از شهرهای هوشمند دارند را فراهم می‌کنند. در نهایت، این شرکت‌ها نیاز به مقررات دارند. بنابراین برای نظارت بر روابط و قراردادها باید سیاست‌ها را بین دولت و کسب‌وکار در نظر گرفت.

اگرچه مقررات نباید چنان سخت باشند که نوآوری در این عرصه را محدود کنند، توسعه‌دهندگان شهر هوشمند باید در مورد اینکه چه سیاست‌ها و مقرراتی با عملکرد شهر هوشمند منطبق است تحقیق کنند. به گفته جی کارپنتر، بنیانگذار Blockchain ، "قانون، به لحاظ تاریخی چیزی است که بعدازاین تکنولوژی ظهور می‌کند. ما برای آزمایش به نوآوری نیاز داریم. فراهم کردن زمینه‌های محدود برای آزمایش‌های کنترل شده و تماشای راه‌هایی برای ضمانت قانونی، یک گام قابل‌اجرا برای تعادل نوآوری با سیاست است."

شهرهای هوشمند می‌توانند به ما برای کارآمدتر بودن، ایمن بودن و زندگی در محیط پاکیزه و پایدارتر کمک کنند، درصورتی‌که برخی از سیاست‌های شهر هوشمند برای حفاظت از حقوق داده‌های ما و تضمین امنیت ما فراهم شده باشد.

خواندن مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود

مطالب مرتبط

رویکرد شهر هوشمند در جهان واقعی (قسمت اول)

اگر پیش‌ازاین درباره‌ی شهرهای هوشمند شنیده باشید، شاید دانستن درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد این شهرها در دنیای واقعی برای شما جذاب باشد. تکنولوژی‌های خاص مانند حسگرهای توزیع شده، داده‌های عمومی و زیرساخت‌های برق مدولار برای پروژه‌های شهر هوشمند مهم هستند.

شهر هوشمند و هر آنچه که باید بدانید

شهرهای هوشمند، تجسم رویایی در آینده نیستند بلکه به لطف راهکارهای نوآورانه اینترنت اشیا (IoT)، بسیاری از آنها در حال حاضر فعال و یا به سرعت در حال گسترش می‌باشند. مدیران شهری از شبکه‌های دامنه بالا-مصرف پایین یا (LPWAN) برای برقراری ارتباط و بهبود زیرساخت‌ها، بهره‌وری، راحتی و کیفیت زندگی ساکنین و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

اقدامات لازم برای موفقیت شهرهای هوشمند (قسمت اول)

شهرهای هوشمند مفهوم نسبتاً جدیدی هستند که هوش انسانی، جمعی و مصنوعی را برای افزایش بهره‌وری عملیاتی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات دولتی و رفاه شهروندانش، به کار می‌گیرند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های تکنولوژی Z-Wave و Zigbee و کاربرد آن‌ها در هوشمند سازی

Z-Wave و Zigbee هر دو تکنولوژی‌های بی‌سیم با توپولوژی مش توان پایین هستند که برای انتقال مقادیر کوچک داده‌ها از فاصله کوتاه تا متوسط، طراحی ‌شده‌اند. بااین‌حال بین این دو تکنولوژی تفاوت‌هایی وجود دارد.

آشنایی با مهمترین پروتکل‌های ارتباطی شهر هوشمند، قسمت اول

یکی از پیش نیازهای اساسی هوشمندسازی شهرها، ایجاد بسترهای ارتباطی مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بین اشیا، سنسورها و محرک‌ها در یک شهر است. دو فاکتور اساسی برای یک پروتکل ارتباطی در ابعاد شهر، مصرف پایین انرژی و دامنه بالای آن است. در این مطلب سه پروتکل مهم و شناخته شده این اکوسیستم مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.

معماران و برنامه ریزان شهری در جهان با نهادهای عمومی و جامعه شناسان درباره پارامترهایی که "شهر هوشمند" را تعریف می کنند، اختلاف نظر دارند. از آنجا که شاخص های تعریف یک شهر هوشمند بسیار گسترده و متضاد هستند، کارشناسان دستیابی به یک تعریف واحد و جامع را الزامی می دانند تا برای تمامی نهادها، سازمان ها و همچنین عموم مردم قابل پذیرش باشد.

ده شرکت برتر که شهرهای هوشمند را ساختند

بر اساس گزارش Frost & Sullivan، انتظار می‌رود شهرهای هوشمند، فرصت‌های تجاری زیادی را در صنایع مختلف با ارزش بازار 1.565 تریلیون دلار در سال 2020 ایجاد کنند.

Nobka_smartcity_norm.jpg

طبق گزارشی جدید تا سال 2025 شهرهای هوشمند به یک اصل مهم تبدیل می شود و داده ها اهمیتی حیاتی در زندگی پیدا می کنند.