چطور شورشی بزرگ در دنیای ربات‌ها آغاز می‌شود

چطور شورشی بزرگ در دنیای ربات‌ها آغاز می‌شود

با ترکیب آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی با ربات‌ها می‌توان تولید و انبارداری را دگرگون کرده و AI را به سطح بالاتری رساند.

هوش مصنوعی AI , فناوری

بازوی رباتی یک نوع عجیب و غریبی از کار Sisyphean را انجام می‌دهد. آن روی ظرف فلزی حاوی تکه‌های مرغ پخته شده قرار می‌گیرد، به سمت پایین می‌آید و یک تکه را برمی‌دارد. لحظه‌ای بعد، در اطراف چرخیده و تکه مرغ را، خیلی آرام، در داخل ظرف قرار می‌دهد.

این ربات توسط یک نرم‌افزار شرکتی در سان‌فرانسیسکو تحت عنوان Osaro کنترل می‌شود، دقت و هوشش از قبل هم بیشتر شده است. این نرم‌افزار به ربات آموزش می‌دهد تا مرغ را در حدود پنج ثانیه انتخاب و در مکان مناسب قرار دهد. در اواسط سال، Osaro انتظار دارد که ربات‌های خود را برای یافتن کار در یک کارخانه مواد غذایی ژاپنی نیز آماده کند.

هر کسی که در مورد شورشی بزرگ در دنیای ربات‌ها نگران است،کافیست در یک کارخانه مدرن قدم بزند تا موضوع را بهتر درک کند. اکثر ربات‌ها قدرتمند و دقیق هستند اما نمی‌توانند کاری انجام دهند مگر اینکه دقیقاً برنامه‌ریزی شده باشد. یک بازوی معمولی ربات فاقد حس موردنیاز برای برداشتن یک شی است اگر فقط به‌اندازه‌ی یک اینچ حرکت کند. گرفتن یک شی ناآشنا توسط ربات تقریباً غیرممکن است و آن حتی تفاوت بین خوردنی مارشمالو و یک مکعب را تشخیص نمی‌دهد. جمع‌آوری تکه‌های نامنظم مرغ از یک ظرف تصادفی فقط کار یک نابغه است.

ربات‌های صنعتی تا حد زیادی از آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی برخوردار بوده‌اند. در طول پنج سال گذشته یا بیشتر، نرم‌افزار AI در تشخیص تصاویر، بازی‌ها و پاسخ دادن به صدای شخص تقریباً بدون هیچ‌گونه مداخله‌ی انسانی موفق بوده است.آن حتی می‌تواند با توجه به زمان کافی برای تمرین به آموزش توانایی‌های جدید خود بپردازد. این در حالی است که خانواده‌ی سخت‌افزاری AI، یعنی روبات‌ها، در تلاش برای باز کردن درب یا برداشتن یک سیب هستند.

همه‌چیز در حال تغییر است. این نرم‌افزار AI است که ربات Osaro را کنترل می‌کند و به آن اجازه شناسایی اشیاء در مقابلش را می‌دهد، بررسی کنید و ببینید که زمانی که به آن ضربه‌ای وارد می‌شد، تحت فشار قرار می‌گیرد و یا چنگ زده می‌شود چه رفتاری نشان می‌دهد و سپس چگونه تصمیم می‌گیرند که آن را مدیریت کنند. مانند دیگر الگوریتم‌های AI، آن‌ها بر اساس تجربه یاد می‌گیرند. با بکارگیری یک دوربین خارجی با ترکیبی از نرم‌افزار یادگیری ماشینی در یک کامپیوتر قدرتمند در حالت nearby، آن تشخیص می‌دهد که چطور بصورت دقیق اشیا را به چنگ خود درآورد. با آزمایش و خطا به تعداد کافی، بازوی ربات یاد می‌گیرد که چطور به هر چیزی که ممکن است از کنارش عبور می‌کند دست بزند و آن را بردارد.

ربات‌های محل کار مجهز به AI باعث می‌شوند که حرکت خودکار در بسیاری از فضاهای کار بیشتر باشد. آن‌ها می‌توانند به جای افراد در هر جایی که نیاز به دسته‌بندی و بسته‌بندی محصولات باشد جایگزین شوند. با توجه به توانایی هدایت کردن یک طبقه پر هرج‌ومرج کارخانه توسط ربات، می‌توان نتیجه گرفت که قادر به کارهای بیشتری در زمینه تولید خواهد بود. این ممکن است حتی یک شورشی بزرگ در دنیای ربات‌ها نباشد،بلکه یک انقلابی بزرگ باشد. Willy Shih کسی که در زمینه مدرن سازی در مدرسه بازرگانی هاروارد مطالعه می‌کند می‌گوید: "ما امروزه شاهد آزمایش‌های زیادی هستیم و افراد در تلاش برای اهداف مختلفی هستند" امکان زیادی برای بازانجامی (خودکار کردن) کارها وجود دارد."

این انقلاب نه فقط برای ربات‌ها، بلکه برای AI نیز کاربرد دارد. قرار دادن نرم‌افزار AI در یک جسم فیزیکی به آن اجازه می‌دهد تا از درک واقعی، گفتار و حتی ناوبری در دنیای واقعی استفاده کند. هوش مصنوعی زمانی که اطلاعات بیشتری به آن تغذیه می‌شود دقیق‌تر و هوشمندتر نیز می‌شود. 

Pieter Abbeel، استاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و بنیانگذار Covariant.ai (که اخیراً به نام Embodied Intelligence نامگذاری شده است) در مورد یک استارتاپ که با بکارگیری یادگیری ماشینی و واقعیت مجازی برای رباتیک در امر تولید است می‌گوید: " این موضوع می‌تواند منجر به پیشرفت‌هایی شود که بدون داده‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود."