Nobka_FOUR BIG MYTHS HAUNTING.png

چهار باور اشتباه که به AR و VR صدمه می زنند

VR و AR در دنیای امروز جایگاه ویژه ای دارند. رقابت شرکت ها برای عرضه ی دستگاهها و تجهیزات با قابلیت VR و AR غیر قابل انکار است. Cardboard گوگل،Gear VR سامسونگ،ARkit کمپانی اپل در مقابل AR core گوگل، HoloLens مایكروسافت همگی مثال هایی از تجهیزات عرضه شده در این زمینه هستند.

AR و VR نمونه های درخشان از قانون مور هستند. در طول دو سال گذشته رشد چشمگیری در تکنولوژی VR دیده شده است. سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در Silicon Valley نشان از کند شدن روند پیشرفت این تکنولوژی ندارد. با توجه به سرعت پیشرفت فعلی، جای تعجب نیست که تصورات نادرستی درباره ی AR و VR به وجود آمده باشد. در ادامه به برطرف کردن ابهامات به وجود آمده و شفاف سازی مفاهیم پرداخته ایم.

Nobka_AR and VR are the same False.jpg

AR و VR یکسان هستند

تفاوت های اساسی بین واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) نسبتا ساده است. AR محتوای دیجیتالی را در دنیای واقعی قرار می دهد (مثل بازی Pokemon GO) در حالیکه VR شما را در یک دنیای مجازی قرار می دهد که محیط آن می تواند فیلم های 360 درجه یا فضای تولید شده توسط کامپیوتر باشد. VR به طور خاص در برخی مسائل نیاز به شفاف سازی دارد چرا که محتوای VR همیشه به همان دلیل که در نظر گرفته شده است، به کار گرفته نمی شود. به طور مثال برخی افراد مشاهدات خود را به صورت ویدیوهای 360 درجه در یوتیوب آپلود کرده اند که ربطی به تکنولوژی VR ندارد. تعریف لغوی واقعیت مجازی، ایجاد محیطیست که می توان به صورت واقعی یا فیزیکی با آن تعامل داشت. بنابراین یک ویدیوی 360 درجه پانوراما در فیس بوک شامل این تعریف نمی شود. 

تکنولوژی واقعیت ترکیبی (MR) پدیده ای زود گذر است.

ما تمایل داریم ماندگاری یا بی مصرف شدن یک تکنولوژی در آینده را پیش بینی کنیم. به خاطر وجود تکنولوژی هایی مثل 3D که زود از مرکز توجه خارج شدند، درباره ی واقعیت ترکیبی نیز همین امر پیش بینی می شود. با این حال برخلاف 3D، تکنولوژی های واقعیت ترکیبی توسط بزرگترین قطب های تکنولوژی در جهان پشتیبانی می شوند. اینکه شرکت های بزرگی مثل اپل و گوگل میلیون ها دلار برای واقعیت ترکیبی سرمایه گذاری کنند تا به " 3D بعدی " تبدیل شود، دور از ذهن به نظر می آید. واقعیت ترکیبی، مشابه با راه اندازی iPhone در سال های اولیه اش است ( که 7 میلیون واحد از آن فروخته شد و این رقم به سرعت در عرض ده سال به میلیارد رسید). همچنین لازم به ذکر است که دستگاههایی مثل iPhone دسترسی به واقعیت ترکیبی را تسریع می کنند. علاوه بر همه تکنولوژی MR همیشه نیاز به هدست های گران قیمت ندارد.

Nobka_Its expensive. False and true.png

MR می تواند گران یا ارزان باشد.

هزینه ی استفاده از تکنولوژی MR کاملا بستگی به موقعیت شما دارد. اگر شما یک tech titan هستید، سرمایه گذاری در واقعیت ترکیبی بسیار ارزان است ولی اگر یک شرکت به دنبال اضافه کردن MR به ترکیب بازاریابی خود هستید، این کار می تواند هزینه ی بالایی داشته باشد.
جزئیات تولید، هزینه ها را مشخص می کند. تهیه کردن یک فیلم 360 درجه از مسیر دوی قهرمان جهان Ron Haslam، هزینه ی کمتری نسبت به ماه ها بازسازی کل مسیر دوچرخه سواران و سرعت فیزیکی آن ها در فضای 3D خواهد داشت.
هزینه ی یک پروژه ی VR در انتها مشخص می شود. اینکه شما انتظار دارید در نهایت چه تاثیری در ذهن کاربران داشته باشید خود به تنهایی یک چالش است، اما تاثیر نهایی بهترین نقطه برای شروع این پروژه و تعیین کننده ی هزینه های آن است. 

Nobka_Its only for kids and gaming False.jpg

این تکنولوژی ها فقط برای بچه ها و بازی کاربرد دارد.

این باور یکی از بزرگترین تهدیدهای واقعیت ترکیبی به شمار می رود. جای انکار نیست که MR صنعت بازی را تغییر می دهد اما باید توجه داشت که دیگر صنایع را نیز دگرگون می کند. ممکن است که شما نتوانید شن و ماسه ی کنار دریا در عکس های تبلیغاتی آژانس های مسافرتی را لمس کنید، اما با استفاده از تکنولوژی VR می توانید قبل از مسافرت به مکان دلخواه، یک بار رفتن به آنجا را امتحان کنید. بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند به لطف وجود تکنولوژی VR می توانند لیست آرزوهای خود را عملی کنند. از طرف دیگر در علم پزشکی، دمانس و اختلالات روانی از طریق این تکنولوژی درمان می شود. آموزش و پروش نیز بخش دیگریست که با واقعیت افزوده متحول شده است.

Nobka_Its only going to get better False.jpg

این تکنولوژی روز به روز پیشرفت می کند.

روند پیشرفت تکنولوژی های MR، VR و AR واضح است. ما تنها در سال دوم HoloLensدر سفر پنج ساله ی مایکروسافت هستیم و نسبت به سال دوم پیشرفت های چشمگیری دیده می شود. 
به عنوان یک توسعه دهنده ی واقعیت ترکیبی، ما تجارب زیادی در بازاریابی و برگزاری رویدادها با استفاده از تکنولوژی های VR و AR کسب کرده ایم. با توجه به روند سرمایه گذاری و رشد صعودی این تکنولوژی جای هیچ شکی نیست که پیشرفت آن حتمی است. این امر یک چشم انداز هیجان انگیز برای کاربران و کسب و کار آن ها به شمار می رود.