چگونه اینترنت اشیا موانع موجود برای افراد معلول را از بین می‌برد

چگونه اینترنت اشیا موانع موجود برای افراد معلول را از بین می‌برد

معلولین هنوز هم در زندگی روزمره با موانع بسیاری روبرو هستند. اینترنت اشیا (IoT) در رفع این موانع به میدان آمده است.

اینترنت اشیا IoT

معلولین هنوز هم در زندگی روزمره با موانع بسیاری روبرو هستند. اینترنت اشیا (IoT) در رفع این موانع به میدان آمده است.

در ابتدا باید بفهمیم از نظر قانون افراد معلول چگونه طبقه‌بندی می‌شوند. طبق مقررات تأمین اجتماعی، اگر نتواند دیگر کارهایی را که قبلاً انجام می‌داد را انجام دهد و به دلایل پزشکی نتواند به توانایی در انجام کارهای خود بازگردد و این ناتوانی ادامه داشته باشد معلول است. این شخص ممکن است چندین سال در این حالت دوام آورد یا در نهایت به زودی فوت کند. تأمین اجتماعی از یک فرایند 5 مرحله‌ای برای سنجش اینکه شخص مطابق با این تعریف دقیق از ناتوانی هست یا خیر، استفاده می‌کند.

به‌عنوان‌مثال درآمد بیش از 1000 دلار در ماه یا توانایی تطبیق با مهارتهای دیگر که ممکن است باعث اشتغال شود به طور کلی فرد را از ادعای معلولیت محروم می‌کند. از طرف دیگر شرایط خاص که تحت نظر لیست شرایط پزشکی سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند یا عدم توانایی در انجام کارهایی که فرد قبلاً توانایی انجام داشته، بر ادعای معلولیت صحه می‌گذارند.

افراد معلول دائماً با موانع روبرو هستند. سازمان بهداشت جهانی موانع را به عنوان عواملی تعریف می‌کند که عملکرد را محدود می‌کند. این موارد از موانع جسمی گرفته تا موانع نگرشی، موانع ارتباطی تا موانع سیاست‌گذاری و موارد متغیر دیگر.

اگرچه غالباً از این امر غافل می‌شویم اما بین افراد دارای معلولیت و افراد فاقد اختلاف قابل‌توجهی نیز وجود دارد. دسترسی به وب به عنوان روشی فراگیر برای اطمینان از دسترسی برابر به محتوا در شبکه جهانی برای افراد دارای معلولیت جسمی و محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعریف شده است. دسترسی به وب به دلایل مختلفی مهم است که اصلی‌ترین آن فراهم کردن فرصت برابر برای کاربران است. به ویژه برای افراد معلول ، دسترسی یکپارچه به مطالب در وب می‌تواند تغییراتی در زندگی ایجاد کند و این امکان را فراهم می‌کند تا فرصتهای بهبود یافته در آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و شغلی فراهم شود.

با این حساب دسترسی به وب به موضوعی بسیار اولویت‌دار برای توسعه‌دهندگان فناوری تبدیل شده است. بنابراین ضروری است که هم وبسایت و هم تجهیزات (IoT) برای همه افراد کاربرپسند باشند.

نقش اینترنت اشیا IoT در شکستن موانع

IoT در صورت استفاده صحیح می‌تواند از طریق دسترسی به فناوری متصل، فرصت‌های ابتکاری را برای افراد معلول ایجاد کند. برخی از کاربردها در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • برطرف شدن مشکلات تحرکی

طبق مقاله‌ای از گروه Thales، پیشرفت‌های فناوری IoT به افراد معلول کمک می‌کند تا مشکلات تحرک را برطرف کنند. به‌عنوان‌مثال کراس واک، یک برنامه کمک کننده در هلند است که قابل بارگیری در تلفن‌های هوشمند است و به عابران معلول اجازه می‌دهد تا چراغ راهنمایی را هشدار دهند و برای عبور درخواست زمان اضافی کنند. یک کاربر با توجه به تحرک خود، یکی از چهار نوع تنظیمات را انتخاب می‌کند. این محصول IoT با تعامل همزمان با GPS و نرم‌افزار چراغ راهنمایی، قابلیت همکاری عالی را نشان می‌دهد.

تحولاتی نظیر این کمک‌ها در از بین بردن موانع حمل‌ونقل که معلولان با آن روبرو می‌شوند و به آنها امکان دسترسی به مراکز حمل‌ونقل عمومی و تحرک بیشتر را می‌دهند. همچنین تحولات مربوط به IoT این امکان را به افراد معلول می‌دهد که با فراهم آوردن یک جایگزین مناسب برای افراد، به طور موقت بر عدم وجود زیرساخت‌ها و سیاست‌های تطبیقی و کمک کننده غلبه کنند.

  • درک محیط اطراف

ادغم دو فناوری اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) می‌توانند به افراد معلول کمک کنند که محیط پیرامون خود را بهتر درک کنند. این قابلیت مخصوصاً برای كسانی كه از بینایی برخوردار هستند مفید است. برنامه هوش مصنوعی (AI) مایکروسافت برای افراد با مشکل بینایی طراحی شده است تا بتوانند از محیط خود مطلع شوند. این برنامه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند معلولان را در محیط‌های شلوغ هدایت کند و حتی می‌تواند به مردم در مورد وضعیت آنها هشدار دهد.

Cloud Vision API که توسط گوگل برای توسعه دهندگان برای ایجاد برنامه‌ها و دستگاه‌هایی که دارای ویژگی‌های تشخیص و طبقه‌بندی هستند، معرفی شده است. این برنامه به کاربران کمک می‌کند تا شرایط فیزیکی در محیط اطراف خود را درک و متناسب کنند. توانایی درک بهتر محیط اطراف می‌تواند به معلولین در غلبه بر بسیاری از موانع ارتباطی که با آنها روبرو هستند، کمک کند. این پیشرفت‌ها درک بهتری را ثمر می‌بخشد و می‌تواند برای افراد دارای ناتوانی بینایی، شنوایی و شناختی بسیار مفید باشد.

  • بهبود استقلال

استفاده از فناوری اینترنت اشیا IoT در تجهیزات هوشمند باعث استقلال در افراد معلول می‌شود. خانه‌های هوشمند از جمله بلندگوهای متصل، یخچال، اجاق‌ها و ترموستات‌ها به افراد معلول کمک می‌کنند کنترل بیشتری بر عملکرد روزانه خود داشته باشند و می‌توانند متناسب با نیازهای کاربر به طور خاص برنامه‌ریزی شوند. فناوری IoT در پوشیدنی‌هایی نظیر ساعت‌های هوشمند این امکان را فراهم می‌کند که محتوا از جمله ایمیل و متون را به بریل ترجمه یا خوانده شوند. IoT با بهبود استقلال، به افراد معلول کمک می‌کند تا بر موانع اجتماعی و موانع رفتاری غلبه کنند و به آنها امکان می‌دهد با تهیه تجهیزات در دسترس و مفید، کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند.

تحولات جدید و نوآورانه در این زمینه شامل کفی‌های هوشمند که نوعی کفی قابل تعویض است و از لرزش‌ها برای سهولت در پیمایش استفاده می‌کند. دستگاه‌های پوشیدنی جدید که مانند رادار کار می‌کنند و برای کمک به ناوبری استفاده می‌شوند. این پیشرفت‌ها برای غلبه بر موانع جسمی که افراد معلول با آن روبرو هستند مانند پله‌هایی که ممکن است از ورود کسی به ساختمان جلوگیری کند یا محدودیت‌هایی که می‌تواند مانع از استفاده یک فرد معلول از پیاده‌رو شود، مفید واقع شود.

معلولین به دلیل موانع جسمی و اجتماعی زیادی که با آنها روبرو هستند بسیار رنج می‌برند. از ترک تحصیل و افزایش خشونت بر کودکان گرفته تا اشتغال و درآمد نابرابر. امروزه عصر دیجیتال و اینترنت اشیا IoT سعی دارد برخی از این موانع را از بین ببرد. با گذشت زمان امید است که فناوری به غلبه بر بخش بیشتری از چالشهای معلولان کمک کند و نتیجه آن بهبود استقلال و فرصت و دسترسی برابر باشد.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا صنعتی و تحول در بخش صنایع سنگین

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) شامل سنسورهای صنعتی و سایر دستگاه‌های دیجیتالی است که از طریق اینترنت اطلاعات ارسال و دریافت می‌کنند. این فناوری تأثیرات قابل‌توجهی را در بخش صنایع سنگین ایجاد خواهد کرد.

چگونه می‌توان مشکلات و سرعت شبکه WiFi را حل کرد

از نظر تئوری تمام آنچه شما نیاز دارید یک روتر جدید برای ارتباطات بی‌سیم و بدون دردسر در خانه یا محل کار است با این حال اغلب در ارتباط بی‌سیم با مشکلاتی مواجه هستیم.

بهبود کارایی سیستم تهویه مطبوع با استفاده از اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در دنیای مدرن با سرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت است. جامعه در حال دور شدن از دستگاه‌های مستقل و ورود به عرصه دستگاه‌های متصل است.اینترنت اشیا (IoT) با استفاده در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر وسایل شخصی، خرده فروشی، توزیع برق و خدمات مالی اهمیت و نقش خود را به اثبات رسانده است.

فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.