کاربردهای اینترنت اشیا در کاهش ضایعات مواد غذایی

کاربردهای اینترنت اشیا در کاهش ضایعات مواد غذایی

هر بار که یک فناوری جدید ظهور می‌کند، بخشی از زنجیره تأمین و موادغذایی را هم در دل خود جای می‌دهد و برای برطرف شدن مشکلات مربوط به آن راهکارهایی را ارائه می‌دهد.

اینترنت اشیا IoT

به نظر می‌رسد هر بار که یک فناوری جدید ظهور می‌کند، بخشی از زنجیره تأمین و موادغذایی را هم در دل خود جای می‌دهد و برای برطرف شدن مشکلات مربوط به آن راهکارهایی را ارائه می‌دهد. در اوایل دهه 2000، والمارت از تهیه‌کنندگان خود خواست كه از فناوری RFID در پالت‌های مواد غذایی استفاده كنند.

البته اینترنت اشیا و حوزه وسیع هوش مصنوعی میزبان کاربردهای بالقوه در زنجیره تأمین هستند. بنابراین زنجیره تأمین مواد غذایی به عنوان یکی از حوزه‌های متمرکز برای گروه Hackathon محسوب می‌شود و این گروه توسط Softweb Solutions ، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه Avnet پشتیبانی می‌شود. Hackathon که با نام IoTConnectNXT شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از حدود 150 محقق فعال است که به 16 تیم تقسیم شده‌اند تا بتوانند پروژه‌هایی با محوریت IoT را کشف و رهبری کنند.

این گروه قصد دارد از اینترنت اشیا (IoT) در لجستیک بهره ببرد تا به حفظ بهتر و تازه بودن محصولات و کالاهای دیگر در زنجیره تأمین مواد غذایی گرم یا سرد، به هنگام حمل‌ونقل و انتقال کمک کند.

با وجود تلاش‌های بسیاری از سوی سازمان‌های مختلف برای به‌کارگیری فناوری‌های مختلف جهت کاهش ضایعات مواد غذایی، این مشکل همچنان ادامه دارد. در مطالعه جدیدی که از BCG منتشر شده این مشکل به ویژه برای محصولات بسیار حاد است. بر اساس یافته‌های BCG ، میزان 46 درصد از کل تولیدات هر ساله از دست می‌رود. مجموعاً تخمین زده می‌شود حدود 1.6 میلیارد تن محصول در سطح بین‌المللی دور ریخته می‌شوند.

این گروه راهکار خود را برای مقابله با این چالش "FreshNxT" نامگذاری کرده با این هدف که به شرکت‌های لجستیکی اطلاعات زمان واقعی و بر اساس وضعیت تحویل محصولات را ارائه دهد تا آنها را قادر سازد در راستای تصمیم‌گیری برای افزایش کیفیت تولید و همچنین اعمال تغییرات در وضعیت محصولات موجودی گام مؤثرتری بردارند.

IoT و فناوری‌هایی نظیر مدل‌سازی پیش‌بینی کننده در کل زنجیره تأمین مواد غذایی و کالاهای فاسد شده اعم از کشاورزان، شرکت‌های انبارداری، شرکت‌های فرآوری و توزیع و خرده‌فروشان کاربرد دارد. این گروه در ابتدا بر ردیابی و نظارت در زمان واقعی فرایندهای لجستیکی زنجیره تأمین تمرکز دارد.

این گروه تصمیم گرفته است تا از پالت‌های چندگانه همراه با سنسور و چرخ‌دستی‌هایی که محصول را حین انتقال نگهداری می‌کنند، استفاده کند و رطوبت و روند افزایش یا کاهش دما را در زمان واقعی اندازه‌گیری کنند. استراتژی استفاده از IoT در لجستیک به این گونه است که اطلاعات را می‌توان با نمودارهای داده‌ها بر حسب زمان با کیفیت تلفیق کرد تا اطمینان حاصل شود که وضعیت فعلی مطمئن و ایمن است. این سیستم از چندین پایگاه داده و از مدل‌سازی خاصی برای حفظ رطوبت و ردیابی دما محصولات با هدف حفظ طراوت آنها استفاده می‌کند.

راوال یکی از اعضای این گروه در این باره می‌گوید: "این رویکرد از ابتکارات مطرح شده در قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی و بخشی از قانون فدرال است که در سال 2011 به قانون تبدیل شد. این قانون نظارت گسترده از ابتدای تولید محصول تا پایان عرضه محصولات را توصیه می‌کند. چشم‌انداز ما در FreshNxT رسیدن به یک اکوسیستم کامل از راهکارهای پایدار است."

این گروه به دلیل استفاده از یک راهکار IoT محور، از پلتفرم IoT Connect Avnet برای فعال کردن هشدارها در زمان واقعی و گزارش مشکلات احتمالی استفاده کرده است.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا چگونه به تحول دیجیتال در بخش کشاورزی کمک می‌کند

بخش کشاورزی هم‌اکنون در حال تحول است چراکه کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) روش‌های سنتی کشاورزی را دگرگون می‌سازد. با استفاده از مواردی که بخش‌های مختلف بازار را هدف قرار می‌دهند، راهکارهای جدیدی برای رشد بخش‌های دیگر ایجاد می‌شود.

آیا به زودی اینترنت اشیا نظارت بر زیرساخت‌ها را متوقف خواهد کرد

زیرساخت‌ها از نظر تاریخی یکی از موضوعات مورد بحث در زمینه فناوری اطلاعات بوده‌است اما نوآوری‌های جدید آن را تغییر می‌دهند؟ آیا متخصصان IT در نهایت نظارت از زیرساخت را متوقف می‌کنند؟ اگر آن‌ها دیگر درباره زیرساخت فکر نکنند، چگونه باید بر روی کسب‌وکار نظارت داشته باشند؟

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه ­های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است.

راهکارهای IoT چگونه می‌توانند منجر به بهبود فرآیندهای مدیریت دفع زباله شوند؟

دفع زباله یک چالش بزرگ برای کلان شهرها است. امروزه ادارات دولتی در شهرهای هوشمند مانند سنگاپور، دبی، هنگ کنگ، آمستردام، استکهلم، توکیو، ملبورن، سیاتل، شیکاگو و سئول فشار زیادی را برای تطبیق فناوری در هر جنبه‌ای از شهرهای خود ایجاد کرده‌اند. روند دفع زباله در بسیاری از این شهرها به یک فعالیت مدیریت عملی بسیار هوشمند تبدیل ‌شده است.