کاربردهای ارتباطات واقعیت مجازی

کاربردهای AR و VR در ارتباطات

بررسی نوآوری های پیشرو مثل Facebook Social VR و Google Daydream و ...

یکی از تاثیرات اینترنت، ساده نمودن راه های برقرای ارتباط افراد با یکدیگر است. استفاده از نرم افزارهای رایگان در دسترس، سازمان دهی یک کنفرانس با چند نفر در چندین کشور دیگر، به اندازه صحبت کردن شما با همسایه ی خانه ی کناریتان ساده است. البته ماهیت دقیق این ارتباطات اغلب کمتر از ایده آل است. بارها ثابت شده که پیام های متنی نسبت به تعاملات رو در رو، برای برقراری ارتباطات انسانی کمتر مؤثر بوده است. حتی با کنار گذاشتن ملاحظات زبان بدن و حالات چهره، به خاطر نوع ساختار مغز ما،در هنگام خواندن متن پیام ها، در ارتباط تداخل ایجاد می شود. ما موجودات بصری هستیم و مغز ما برای پاسخ آنچه چشم به ما می گوید، عمل می کند. این یک تفکر جدید نیست و زمینه ی ارتباطات عملا با وجود اپلیکیشن هایی که به بهتر شدن ارتباطات آنلاین کمک می کنند، غنی شده است. کنفرانس های ویدیویی به طور گسترده ای از چت های متنی برای هر نوع ارتباط عمیق پیشی گرفته اند و حتی رسانه های اجتماعی از روند نرم افزارهایی مثل Google Hangouts و Facebook Live پیروی می کنند. فناوری همیشه در حال تغییر و بهبود است و به نظر می رسد که مرز بعدی ارتباطات دیجیتال تکنولوژی های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی باشند. تکنولوژی ارتباطات با از میان برداشتن فواصل جغرافیایی، افراد را به یکدیگر نزدیک تر می کند. این تکنولوژی به طور کامل فاصله ی فیزیکی را پنهان می کند و در نتیجه شما می توانید بدون توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارید، یک تعامل طبیعی و راحت و رو در رو با دوستان، خانواده و همکاران خود داشته باشید. واقعیت مجازی در از بین بردن دنیای فیزیکی فوق العاده است و به نظر می رسد به طور قطعی ارتباطات VR مسیر ارتباطات آینده است.

واقعیت مجازی و شبکه ی اجتماعی فیس بوک

واقعیت مجازی و شبکه ی اجتماعی فیس بوک

فیس بوک در خط مقدم جنبش VR قرار دارد. از آنجایی که صنعت رسانه های اجتماعی به شرکتی پیشگام برای توسعه ی VR نیاز دارد، مدیر عامل شرکت فیس بوک، مارک زاگربرگ، در سال های اخیر طرح های خود برای پیشی گرفتن در این تکنولوژی را ارائه کرده است. در کنفرانس Facebook F8 ، سال 2016، مفهوم واقعیت مجازی اجتماعی مطرح شد. در این کنفرانس نشان داده شد که شما می توانید با استفاده از صفحه نمایش Oculus Rift و کنترلرهای Oculus Touch، آواتارهای مجازی خود را بپوشید و یک عکس 360 درجه از محلی که در آن قرار دارید بگیرید. این سخنرانی نگاهی مبهم به آینده ی ارتباطات واقعیت مجازی بود. برای روشن شدن چگونگی عملکرد این تکنولوژی توجه شما را به ویدیوی زیر جلب می کنیم: 

چشم انداز گوگل

Google Daydream

گوگل، تفکرات و ابداعات خاص خود را درباره ی امکانات استفاده از VR در کنفرانس ها، چت ها و ارتباطات دارد. تیم توسعه دهنده ی تکنولوژی VR که روی پلتفرم بعدی موبایل گوگل به نام Daydream کار می کنند، وبلاگی را با جزئیات کامل درباره ی روند کار خود در اختیار کاربران قرار داده است. 
فلسفه ی گوگل در ارائه ی Daydream، از بین بردن موانعیست که از دسترسی همه ی مردم به این تکنولوژی جلوگیری به عمل می آورند. از این رو پلتفرم Daydream بر تلفن های همراه برای ارائه ی تجربیات VR متکی است. علاوه بر این ، قسمت فکری آن با صحبت کردن به صورت ذهنی و احساسی، کاربر را در فضای شبیه سازی غوطه ور می کند و به او حس ارتباط با کسانی که در اطراف او هستند را می دهد. بر اساس عملکرد تیم Daydream، نیازی به آواتارهای پیچیده یا ارائه ی تصاویر فانتزی که به نظر واقعی می رسند برای کاربران نیست. این تیم معتقد است که یک سر شناور با چشمان خنده دار برای آواتار کافیست و هدف اینست که احساسات و نشانه های اجتماعی از طریق آن نشان داده شود. به طور کلی وجود یک آواتار در هر شکلی، منجر به احساس حضور در آن مکان است که برای ارتباطات معنی دار بسیار مهم است

AltSpaceVR

AltSpaceVR

در حالیکه تجربیات واقعیت مجازی فیس بوک و گوگل هنوز در حد نظریه است، یک شرکت محصولات خود را در این زمینه به بازار عرضه کرده که با استقبال و تشویق فراوان روبرو شده است. AltSpaceVR استارت اپی است که در سال 2013، با حمایت و سرمایه گذاری تعدادی از شرکت های علاقمند به واقعیت مجازی، راه اندازی شده و اپلیکیشن های متعددی در این زمینه ارائه داده است. AltSpaceVR یک محیط مجازی مشترک است که در آن مردم در سراسر دنیا می توانند صحبت یا بازی کنند و یا در مکان های عجیب و غریب با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اپلیکیشن VR Call از نقطه نظر ارتباطات هیجان انگیز است. این اپلیکیشن اساسا یک برنامه ی کنفرانس ویدیویی در زمینه ی واقعیت مجازی است و به کاربران اجازه می دهد تا تماس های تلفنی خود را به دنیای مجازی مرتبط کنند. کاربران می توانند از حرکات و زبان بدن برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کنند که تا قبل از ظهور این تکنولوژی غیر ممکن بود.

اگرچه دیگر شرکت های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده روی اپلیکیشن های مشابه کار می کنند. ( به ویژه شرکت مایکروسافت با تکنولوژی Holoportation خود) ، AltSpaceVR یکی از اولین اپ هاییست که در این زمینه به بازار عرضه شده است. در واقع در دسترس بودن سخت افزار برای ورود و عرضه به بازار، باعث گسترش پذیرش AltSpaceVR شده و آن را در موقعیتی عالی برای هدایت بازار قرار داده است. 

مشکلات عملی حل شده توسط HTC Vive 

برای کاربران اولیه ی VR، یک نقطه ضعف به سرعت آشکار شد :" چگونه کاربران در حالیکه از هدست ها استفاده می کنند قادر به برقراری ارتباط با دنیای واقعی هستند؟ " اگرچه استفاده از فضای مجازی برای ساعت ها لذت بخش است ولی اکثر مردم نیاز دارند تا هم زمان با دنیای واقعی نیز ارتباط داشته باشند. 

هنگام طراحی Vive، شرکت HTC این مسئله را در نظر گرفت. علاوه بر دوربین جلویی Vive که می تواند آگاهی کاربر از دنیای واقعی را با لمس یک دکمه فراهم کند، HTC یک اپ رایگان برای سیستم عامل اندروید و ios ارائه کرده است تا مانع از دست دادن تماس تلفنی یا پیام های متنی شود. این اپلیکیشن به صفحه نمایش head-mounted وصل شده و اجازه می دهد که تماس های تلفنی یا پیام های متنی در دنیای مجازی به صورت یک بسته ی محرمانه ظاهر شوند. پیغام ها می توانند بلافاصله خوانده یا در یک فایل اطلاع رسانی برای مراجعه ی بعدی ذخیره شوند. HTC می گوید:" آنچه در دنیای واقعی مهم است به خاطر حضور در دنیای مجازی از دست ندهید!"

ارتباطات با VR جذاب است.

اکثر رسانه های ارتباطات دیجیتال، فاقد ترکیبی از نشانه های کلام، چهره یا زبان بدن که در مکالمات رو در رو رخ می دهد، هستند. تکنولوژی های واقعیت مجازی،امکان برقراری ارتباط به واسطه ی ویدیو چت های موجود ( مثل اسکایپ، فیس تایم ) با ویژگی هایی مثل نقشه برداری از موقعیت و تصاویر واقعیت افزوده را می دهند. تصویر زیر چگونگی شبیه سازی حواس ارتباطی ما را توسط تکنولوژی های واقعیت نشان می دهد. 

رشد واقعیت ترکیبی منجر به تغییر در ارتباطات، همکاری و محیط کار می شود
 
رشد واقعیت ترکیبی منجر به تغییر در ارتباطات، همکاری و محیط کار می شود. 

واقعیت مجازی به معنای برقراری ارتباط است.

به طرق مختلف، تقریبا همه ی اپلیکیشن های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی برای برقراری ارتباطات کاربرد دارند. واقعیت مجازی از بازی کردن با همسایه ها تا برگزاری یک کنفرانس تجاری با همکاران در قاره های دیگر، امکان ایجاد ارتباطات بی نظیری را می دهد. این یک فرصت عالی برای علاقه مندان به تکنولوژی است. به نظر می رسد شعار قدیمی " آینده همین الان است" امروزه از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک تر باشد، چرا که به زودی هدست های VR به اندازه ی تلویزیون ها در دسترس خواهند بود.