Nobka_virtual-reality-marketing.jpg

کاربردهای AR و VR در بازاریابی

بررسی بهترین کمپین های AR و VR و چونگی استفاده از این تکنولوژی های جدید

ایده ی ورود به یک دنیای مجازی که به طور کامل از واقعیت شکل گرفته، واقعا هیجان انگیز است. اپلیکیشن های کاربردی زیادی وجود دارند که می توانند برای شبیه سازی هر چیزی از فرود هواپیما تا برنامه ی شام از طریق امواج عمل کنند. با توجه به حجم رسانه ها و توجه عمومی که به VR شده است، جای تعجب نیست که در دنیای تبلیغات و بازاریابی به طور عمده از آن استفاده می شود. استفاده از VR در بازریابی یک هنر جدید است. در حال حاضر یک فهرست برای آژانس های تبلیغاتی واقعیت مجازی و استودیوهای محتوا وجود دارد. تبلیغات VR تمایل زیادی به شگفت زده کردن مردم دارند و اینکه به مشتریان تجربیات به یادماندنی بدهند که به اندازه ی خود محصول درباره ی آن صحبت شود.

در سال های اخیر، بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک در حال به کارگیری تکنولوژی های AR و VR برای مطرح نمودن نام تجاری و همچنین فروش محصولات خود هستند. در اینجا به بررسی برخی از پیشرفت های هیجان انگیز واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی در بازاریابی می پردازیم:

عینک VR در بسته بندی های مک دونالد!

اخیرا فست فود مک دونالد جعبه های ارسال Happy Meal خود را به عینک های VR گوگل تبدیل نموده است. در واقع پک های ارسال Happy Meal می توانند با تا شدن از قسمت های مشخص شده و قرار دادن گوشی هوشمند درون آن به هدست های VR تبدیل شوند.

عینک VR در بسته بندی های مک دونالد

طی سال ها، زمین های بازی مک دونالد نقش مهمی در بازاریابی آن داشته اند، چرا که همه ی کودکان پس از صرف یک وعده غذای خوشمزه از وقت گذراندن در زمین بازی لذت می برند. مک دونالد با بهره گرفتن از این موضوع دسترسی به دنیای مجازی را در اختیار کودکان امروزی قرار می دهد تا آن ها در محیطی امن تر و سالم تر، سرگرم شوند.

کودکان امروزی از درک تکنولوژی بسیار بالایی برخوردارند و خواهان تجربه کردن سرگرمی های جالب هستند، بنابراین یک تجربه ی مجازی با استفاده از Happy Meal مک دونالد می تواند جایگزین بهتری نسبت به بازی با تاب و سرسره باشد. به نظر می رسد که اگر اولین تجربه ی مک دونالد در این زمینه موفق باشد، در آینده روی برنامه های بیشتری در این زمینه سرمایه گذاری خواهد کرد.

کاربرد واقعیت افزوده در جواهری De Beers 

برند معروف De Beers در صنعت طلا و جواهر، در سال های اخیر کمپین های بازاریابی منحصر به فردی داشته است که یکی از مهم ترین نمونه های آن کمپین “ My forevermark fitting" است.

 کاربرد واقعیت افزوده در جواهری De Beers

در کمپین Forevermark خانم هایی که قصد خرید جواهر دارند، می توانند مدل مورد نظر خود را از سایت انتخاب کرده و آن را پرینت بگیرند سپس کاغذ را مقابل وب کم سایت Forevermark قرار دهند و گوشواره، گردنبند و یا انگشتر مورد نظر خود را با استفاده از واقعیت افزوده بدون اینکه نیازی داشته باشند از خانه خارج شوند، امتحان کنند.

تبلیغات واقعیت افزوده در این زمینه بسیار مؤثر بوده است و برای خانم ها و خریداران تجربه ای سرگرم کننده محسوب می شود. نکته ی شگفت انگیز این تبلیغات اینست که ایده ی واقعیت افزوده در سال 2011 در حالی مطرح شد که نام آن برای بسیاری ناآشنا بود. با این که این کمپین پایان یافته است، اما همچنان به عنوان نمونه ای قدرتمند از کاربرد واقعیت افزوده در تبلیغات و بازاریابی، از آن یاد می شود.

کوکاکولا و تجربه ی VR 

در جام جهانی 2014 برزیل، کوکاکولا از فرصت ایجاد شده بهره برد و از 3.5 میلیون نفر در تبلیغ برند خود به صورت مؤثر استفاده نمود. شرکت کنندگان در این تبلیغ با استفاده از نمایشگرهای Oculus Rift head-mounted با برچسب کوکاکولا به صورت مجازی در اتاق های مخصوص با یکدیگر فوتبال بازی کردند. در واقع کوکاکولا دنیای فیزیکی را با دنیای مجازی برای یک تجربه ی فراموش نشدنی ترکیب نمود.

کوکاکولا و تجربه ی VR 

نمونه ی دیگر تبلیغات کوکاکولا، استفاده از باکس های 12 تایی نوشابه برای ساختن هدست های گوگل است. گوگل با هزینه ی کم وایجاد دسترسی آسان به VR از طریق تلفن همراه، برای شرکت هایی که به دنبال گسترش بازاریابی خود هستند بستری مناسب فراهم می کند.