Nobka_augmented-reality-design.jpg

کاربردهای AR و VR در معماری

بررسی برنامه های کاربردی مثل AR و VR در معماری و طراحی داخلی خانه.

مانند بسیاری از صنایع دیگر تکنولوژی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی، دنیای طراحی داخلی را نیز دگرگون کرده اند. از معماری تا طراحی داخلی خانه، VR و تکنولوژی های مرتبط شیوه های جدیدی برای ساخت محل کار و زندگی ما به کار گرفته اند.واقعیت مجازی به سرعت در حال تبدیل شدن به مسیر اصلی تکنولوژیست و به زودی هدست های VR و AR به فراوانی گوشی های هوشمند در خانه های امریکایی، مورد استفاده قرار میگیرند. جای تعجب نیست که دنیای معماری و طراحی داخلی خانه از این تکنولوژی جدید، محبوبیت و دسترسی گسترده و مقرون به صرفه آن بهره ببرد.

برای یک معمار، VR رویاییست که به حقیقت پیوسته است. تا قبل ازاین ، معماران برای مشاهده ی نتیجه ی کار خود مجبور بودند هفته ها و ماه ها منتظر بمانند. طراحی های یک معمار بر روی نقشه مانند نت های موسیقی است که یک آهنگساز روی کاغذ می نویسد، ممکن است آنچه روی نقشه طراحی شده دیدگاه یک معمار را نشان دهد ولی نمی توان این دیدگاه را به صورت واقعی تجربه کرد و به این منظور زمان، پول و نیروی کار ماهر را باید به کار گرفت. 

اگرچه ماکت هایی که بر اساس نقشه ساخته می شوند مفید هستند ولی نمی توانند جایگزین مقیاس های واقعی باشند. یک ماکت کوچک مفید تر از نقشه ی چاپی یا مانیتور دو بعدی کامپیوتر است، اما نمی تواند گستره و عظمتی را که معماران در هنگام طراحی نقشه های خود به آن پرداخته اند را بیان کند. علاوه بر این ساخت ماکت ها،گران و وقت گیر است و نمی توان پس از ساخت در آن تغییری ایجاد کرد.

از سوی دیگر VR طرح ها را در مقیاس واقعی، سریع و ارزان در اختیار کاربران قرار می دهد. یک طراحی CAD می تواند بلافاصله به دنیای مجازی منتقل شود و یک شبیه سازی با کیفیت خوب را نمی توان از واقعیت تشخیص داد. معماران می توانند درون آنچه طراحی کرده اند راه بروند، جزئیات را ببینند و حتی در همان لحظه تغییراتی در طرح خود ایجاد کنند. در دنیای مجازی، هر چیزی ممکن است و معماران می توانند از نرم افزار برای اضافه یا حذف کردن برخی المان ها استفاده کنند در حالیکه هیچ نیروی کاری برای ساخت و ساز و یا مجوز ساختمانی برای این تغییرات لازم نیست.

اپلیکیشن واقعیت هوشمند AR 

 اپلیکیشن واقعیت هوشمند AR 

اپلیکیشن واقعیت هوشمند، همگرایی جذابی بین گوشی های هوشمند، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که برای معماران حرفه ای و کاربرانی که طرح های خود را به این سرویس منتقل می کنند تا به فایل های سازگار با واقعیت هوشمند تبدیل شود، طراحی شده است. هنگامی که فایل در اپلیکیشن گوشی هوشمند بارگذاری شود، کاربران می توانند آن را روی نقشه ی کاغذی اسکن کرده و به واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده تبدیل نمایند.

این نرم افزار با انواع نمایشگرهای AR/VR head-mounted سازگار است. در VR، کاربران به معنای واقعی کلمه می توانند درون طرح های خود راه بروند و این تعاملی ارزشمند است چرا که باعث می شود حس کسانی که در فضای آن طرح زندگی خواهند کرد را درک کنند. درAR واقعیت هوشمند، یک مدل 3D را روی سطح یک میز یا هر سطح دیگری ایجاد می کند.

هر دو عملکرد ( AR و VR) این اپلیکیشن، مسیری جذاب و هیجان انگیز برای معماران است که در آن می توانند با طرح های خود قبل از اجرا، ارتباط برقرار کنند. این نرم افزار با تکیه بر نقشه های کاغذی به معماران اجازه می دهد تا از مهارت ها و دانش خود برای تکمیل طرح ها در دنیای مجازی استفاده کنند. 

کاربردهای AR و VR در طراحی داخلی

در دنیای طراحی داخلی خانه، استفاده از AR و VR بیشتر رایج است. با اینکه معماران به صورت تخصصی سال ها آموزش دیده اند ولی تقریبا همه ی آن ها در طراحی داخلی غیر حرفه ای هستند. ظهور واقعیت مجازی بدین معنیست که فرصت های بیشتری نسبت به قبل برای آزمایش دکوراسیون های مختلف یک خانه بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای، وجود دارد. در اینجا برخی از بهترین نمونه های عملکرد این تکنولوژی ها در محل کار مطرح می شود.

اپلیکیشن واقعیت افزوده ی IKEA 

اپلیکیشن واقعیت افزوده ی IKEA  

IKEA غول مدرن مبلمان سوئدی، دارای سابقه ی طولانی در به کارگیری آخرین تکنولوژی هاست تا کیفیت فروشگاه های خود را بهتر و مشتریان را خوشحال تر و راضی تر نماید. این برند با آخرین نسخه ی اپلیکیشن کاتالوگ رایگان خود به جمع واقعیت افزوده پیوست. 

این اپلیکیشن با نسخه ی چاپی کاتالوگ های 2017 به بعد،تجربه ای جادویی به مشتریان بخشیده است. شما می توانید به دلخواه صفحه ای از کاتالوگ را باز کرده و آن را روی زمین قرار دهید، گوشی یا تبلت خود را به سمت کاتالوگ نگه دارید و سپس آیتم مورد نظر به صورت سه بعدی و در اندازه ی واقعی روبروی شما ظاهر می شود! شما می توانید اطراف میز، صندلی و هر شیء دیگری که انتخاب  کرده اید راه بروید و با استفاده از گوشی خود آن را جابجا کنید.

با استفاده از این اپلیکیشن دیگرنیازی نیست تا مبلمان مورد نظر خود را خریداری کنید و به منزل ببرید و در نهایت متوجه شوید که متناسب با منزل شما نیست. این برنامه به طرز فوق العاده ای نگرانی های شما را برای تغییر دکوراسیون کاهش می دهد.

 

واقعیت مجازی در طراحی داخلی خانه به صورت حرفه ای

 واقعیت مجازی در طراحی داخلی خانه به صورت حرفه ای

طراحان داخلی حرفه ای تکنولوژی های AR و VR را با آغوش باز پذیرفته اند. شمار زیادی از برنامه ها برای کمک به طراحان جهت انتقال ایده ها به مشتریان وجود دارد. 

شرکت نبکا با استفاده از واقعیت مجازی، محصولی را برای معماران و پیمانکاران ساختمان توسعه داده است. این محصول به متخصصان فروش این امکان را می دهد که دید بهتری نسبت به فضای تمام ‌شده ساختمان داشته باشند و علاوه بر بازدید از تمامی قسمت‌های ساختمان، درون خانه مبله شده ی خود راه بروند و این تجربه عینی را با مشتریان خود به اشتراک بگذارند

ارائه ی طرح های مجازی بسیار مؤثر هستند چرا که مشتریان می توانند نتیجه ی نهایی را بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای ببینند. بدین ترتیب، طراحان و مشتریان می توانند قبل از انجام هر قسمتی از پروژه با یکدیگر به توافق برسند و در وقت و هزینه صرفه جویی کنند.

AR و VR در حال حاضر تاثیر زیادی بر معماری و طراحی داخلی می گذارند. روند تاثیر گذاری این تکنولوژی به پذیرش آن کمک می کند و به زودی استفاده نکردن از AR و VR در طراحی داخلی و دکوراسیون عجیب به نظر خواهد رسید.