Nobka_virtual-reality-sports.jpg

کاربردهای AR و VR در ورزش

بررسی چگونگی عملکرد اپلیکیشن هایی مثل طرح واقعیت مجازی و تکمیل واقعیت افزوده برای ايجاد محيط هاي ورزشی مجازی

ورزش به عنوان یک صنعت 1.5 تریلیون دلاری تجارت بزرگیست. از بازی در زمین برای پخش زنده در تلویزیون تا موبایل، جای تعجب نیست که ورزش همیشه در پذیرش تکنولوژی های جدید پیش قدم بوده است. از رادیو تا تلویزیون و حالا با واقعیت مجازی. توانایی واقعیت مجازی در اصل، انتقال کاربر به محل دیگریست و همین امر VR را برای آموزش، دیدن بازی ها و حتی فروش امتیازات، ایده آل می کند.

آموزش ورزش از طریق واقعیت مجازی
 
تکنولوژی VR در آموزش جراحان، خلبانان جنگنده ها و کارگران ساختمانی استفاده شده است. امروزه نیز ورزشکاران حرفه ای از این تکنولوژی برای تمرینات بهتر استفاده می کنند. شرکت واقعیت مجازی Eon Sport متخصص در ایجاد محیط های آموزشی برای ورزشکاران با استفاده از نمایشگرهای head-mounted عملا ورزشکاران را در زمین های ورزشی قرار می دهد.

با استفاده از قدرت شبیه سازی کامپیوتر، Eon یک فرصت منحصر به فرد برای تمرین در مقابل رقیبان واقعی خود فراهم می آورد. Eon برنامه های شبیه سازی خود را بر اساس داده های به دست آورده از تیم رقیب و سبک عملکرد آن ها و متناسب با نیازهای ورزشکاران تنظیم می کند. کاربران در مقابل یک صفحه ی سبز می ایستند و تجهیزات فیزیکی لازم را در دست گرفته تا با شبیه ساز ارتباط برقرار نمایند. صفحه ی سبز نمایش، دید کاربران را به دنیای مجازی منتقل می کند و بدین ترتیب مربیان و دیگر پرسنل تیم می توانند در کنار آن ها حضور پیدا کنند.

آموزش ورزش از طریق واقعیت مجازی eon-sports-vr-football

برنامه های آموزشی حرفه ای Eon توسط تیم هایی مثل NFL و SEC استفاده می شود. علاوه بر این، شرکت Eon نرم افزارهای کاربران خانگی را نیز برای عموم ارائه می دهد. این نرم افزار از فروشگاه آنلاین Eon قابل خرید می باشد.

وجود رقبایی مثل StrivVR نشان دهنده ی پایداری آموزش از طریق واقعیت مجازی در ورزش حرفه ای با مزایایی مثل ایمنی و جمع آوری بهتر اطلاعات است. اجتناب از ضربه ها و صدمات در طی تمرینات ورزشی به معنای ورزش سالم تر است. در عین حال محدود کردن فعالیت های ورزشی به شبیه سازی کامپیوتر بدان معناست که هر عمل و واکنش می تواند توسط مربیان و متخصصان به اشتراک گذاشته شود و همچنین برای تجزیه و تحلیل بعدی ثبت گردد.

نسل آینده ی گزارش های زنده ی ورزشی توسط VR

تماشاگران ورزشی از دیدن فلش و صدای زیاد در پخش بازی ها استفاده می کنند. با این حال در مورد واقعیت مجازی مقرون به صرفه بودن هزینه ها و قابلیت در دسترس بودن آن بدین معناست که آخرین تکنولوژی ها فقط به سازمان های چند میلیارد دلاری مانند NFL محدود نگردد. شرکت Virtually Live متعهد به گسترش " تجربه تماشاگران" است. این شرکت یک رویکرد خلاقانه برای تماشاگران دارد، به جای استفاده از دوربین های 360 درجه در زمین های ورزشی، دوربین های ایستا در اطراف استادیوم قرار می دهد که از هر زاویه ای می توانند فیلم بگیرند. نرم افزار این دوربین ها یک محیط مجازی کامپیوتری را ایجاد و آن را به بینندگان منتقل می کند و در نتیجه آن ها می توانند در طی گزارش با استفاده از نمایشگرهای head- mounted در جریان مسابقه قرار بگیرند و آزادانه حرکت کنند.

نسل آینده ی گزارش های زنده ی ورزشی توسط VR virtually-live-vr-streaming

مسابقات ورزشی با استفاده از گرافیک CGI بازسازی می شود. Virtually Live در مرحله ی راه اندازیست و هنوز به طور گسترده پذیرفته نشده اما میزان مطبوعات و پوشش رسانه ای دریافت شده امیدوار کننده است. این شرکت به عنوان یک مورد آزمایشی ، مسابقات قهرمانی FIA Formula E که یک مسابقه اتومبیل رانی مخصوص ماشین های الکتریکی بود را به صورت زنده گزارش نمود.

NextVR ورزش را به خانه ها می آورد

شرکت واقعیت مجازی NextVR از سال 2009 با استفاده از نمایشگرهای Oculus Rift و Samsung Gear VR به تماشاگران این امکان را می دهد که به صورت واقعی در استادیوم های مسابقات ورزشی حضور داشته باشند. در اوایل سال 2016 این شرکت یک قرارداد 5 ساله با شبکه ی Fox Sport برای پخش زنده ی مسابقات NASCAR به امضا رساند. این ایده به تماشاگران این امکان را می دهد که دید بهتری به صحنه ی مسابقه نسبت به حضور در ورزشگاه داشته باشند.

NextVR ورزش را به خانه ها می آورد nextvr-live-streaming-vr

NextVR نسبت به Virtually Live عملکرد قدیمی تری برای پخش زنده ی مسابقات دارد. این شرکت مجموعه ای از تجهیزات را مثل دوربین های 360 درجه را توسعه داده و بدین ترتیب آن ها می توانند یک رویداد ورزشی را به صورت 3D با کیفیت بالا و از تمام زوایا ضبط کنند. علاوه بر این بینندگان می توانند از تجهیزات خانگی خود برای حضور در مسابقات به صورت مجازی استفاده کنند.

آینده ی واقعیت مجازی در ورزش

واضح است که در آینده اپلیکیشن های بیشتر واقعیت مجازی در زمینه ی ورزش وجود خواهد داشت. صنعت ورزش در حال حاضر شامل رشته ها و فناوری های بسیاریست که VR توانایی تغییر همه ی آن ها را دارد. با ضبط یک بازی و سپس پخش آن در VR قضاوت داوران می تواند دقیق تر باشد. مشکلاتی که در مقیاس اینچ و میلی ثانیه در فوتبال اتفاق می افتد با پخش ویدیو از زوایای دیگر می تواند حل شود.

با پیشرفت تکنولوژی، احتمال وجود برنامه های کاربردی بیشتر در دنیای ورزش وجود دارد. واقعیت مجازی تکنولوژی جدیدی برای پیاده سازی های جدید و برنامه های کاربردی برای ورزش به حساب می آید.