کاربردهای هوانوردی واقعیت مجازی

کاربرد های AR و VRدر صنعت هوانوردی

بررسی چگونگی عملکرد اپلیکیشن هایی مثل آموزش پرواز از طریق واقعیت مجازی و کمک خلبانی با واقعیت افزوده.

اگرچه صنعت هوانوردی امروزه رایج است اما هنوز هیجان انگیز و غالبا خطرناک است. این روزها مردم به راحتی از طریق خطوط هواپیمایی پرواز می کنند اما نباید این حقیقت را فراموش کنیم که پرواز در لغت به معنی نشستن در آسمان است! هدایت کردن یک هواپیما با مرگ و زندگی افراد در رابطه است. خدمه ی یک هواپیمای تجاری مسئول زندگی صدها نفر هستند و موفقیت یا شکست یک ماموریت نظامی بستگی به هدایت تمام و کمال هواپیما در هر مرحله از مسیر دارد. حتی سقوط یک هواپیمای کوچک باری یک فاجعه برای خدمه ی هواپیما و همچنین انسان هایی که روی زمین هستند، محسوب می شود. ماهیت حمل و نقل هواپیمایی مدرن، بر پیشرفت روند تکنولوژی تکیه و صنعت حمل و نقل هوایی از راه های جدیدی برای اطمینان از امنیت و موفقیت هواپیماهای خود استقبال کرده است. واقعیت مجازی یک فرصت عالی برای آزمایش این تکنولوژی های جدید می باشد. یکی از نخستین نمایشگرهای head-mounted برای استفاده توسط نیروی هوایی ایالات متحده، بیش از پنجاه سال پیش ساخته شده است.

آموزش پرواز با واقعیت مجازی

واضح ترین کاربرد VR در صنعت هوانوردی، آموزش است. شبیه سازهای پرواز در سال های اخیر در دسترس همگان قرار گرفته اند و حتی برای استفاده ی خانگی هم محبوب بوده اند. در فضای تخصصی تر، شرکت هایی مثل بویینگ، کابین های هواپیمایی خود را مستقل از تجهیزات فیزیکی ساخته اند و صفحه های نمایش فیلم، جایگزین پنجره ها شده اند. این در حالیست که به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر، شبیه سازها گران و حجیم هستند. 

امروزه شرکت های متعددی تکنولوژی VR را در جهت استفاده از شبیه سازها به کار می گیرند. قابل توجه ترین شبیه سازی برای شرکت Bohemia می باشد که سال ها در بازار شبیه سازی، در زمینه های خانگی و حرفه ای، درخشیده است. نمایشگرهای Oculus Rift و کنترل کننده های Leap Motion با حرکت صندلی های D-Box و یک موتور رندر اختصاصی، شبیه سازهای جدید BIS هستند که منجر به یک تجربه ی خارق العاده می شوند و هر جنبه ای از پرواز را از کنترل تا حتی خرابی موتور هواپیما و تکان های ناشی از پرواز را به دقت تقلید می کنند. 

شرکت VR Development Future Virtual که در همایش بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) مشارکت کرده است، از VR برای کمک به آموزش نه تنها خلبانان بلکه خدمه پرواز و خدمه زمینی نیز استفاده می کند. شرکت کنندگان می توانستند با استفاده از یک صفحه ی نمایش Oculus Rift head-mounted، پروسه ی پیش از پرواز، راه رفتن اطراف هواپیما، بررسی آن از نظر خرابی و مشکلات احتمالی و قرار دادن تجهیزات ایمنی در محل مورد نظر را کاملا تجربه کنند.

Aero Glass، واقعیت افزوده ی کمک خلبان

یک شرکت فناوری واقع در جنوب کالیفرنیا، در حال آزمایش یک اپلیکیشن هیجان انگیز واقعیت افزوده است که با استفاده از Aero Glass، مسیر پرواز و داده های دریافتی از تجهیزات هواپیما را در مقابل دید خلبان پوشش می دهد. خلبان ها می توانند بدون اینکه چشمان خود را از مسیر پرواز برگردانند و یا وقت خود را صرف استفاده از تجهیزات به صورت فیزیکی یا لمسی بکنند، به کلیه ی اطلاعات پرواز دسترسی داشته باشند.

استفاده از AR و VR درتکنولوژی های نظامی هم پرطرفدار است. Aero Glass یک نمونه از این کاربردهاست. این محصول مفهوم نمایشگر head-mounted را که هم اکنون توسط خلبانان جنگنده مورد استفاده قرار می گیرد را به کار گرفته و آن ها را به بازار خصوصی و تجاری عرضه می کند. اگرچه ارتش سال ها از کاربرد این نمایشگرها بهره برده است اما هزینه های تعمیر و نگهداری اجزای اختصاصی سخت افزار این دستگاهها، باعث می شود شهروندان عادی به آن دسترسی نداشته باشند. از طرفی Aero Glass، به خوبی در دسترس صاحبان خطوط هواپیمایی کوچک و خصوصی می باشد. استفاده از این تکنولوژی در اپلیکیشن های دیگر دور از انتظار نیست. رانندگان کامیون ها، دوچرخه سواران، مسافرین و حتی دونده ها می توانند از ادغام داده های مسیریابی و دنیای واقعی بهره مند شوند.

Aero Glass  ، واقعیت افزوده ی کمک خلبان

واقعیت ترکیبی و Protaspace

حمل و نقل هوایی و دسترسی به نقاط دوردست کاریست که توسط JPL، Space X و ناسا انجام می شود. مسیر رفتن به فضا همواره سخت و دشوار بوده است ولی یک اپلیکیشن واقعیت افزوده به اطمینان ما از موفقیت در ماموریت بعدی سفر به فضا، کمک می کند. با استفاده از هدست های Microsoft HoloLens ، مهندسین JPL در حال ساخت یک فضاپیمای جدید برای رفتن به مریخ در دنیای مجازی هستند. بدین ترتیب، طراحان و مهندسین قبل از اینکه به کارخانه ی ساخت این فضاپیما مراجعه کنند، می توانند ساخت آن را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند.

در آنچه که پروژه ی Protospace نامیده می شود، به دانشمندان یک مدل مجازی از سفینه را ارائه می شود. این سفینه در مقیاس کامل نشان داده می شود و منجر به درک بصری از اندازه و نحوه ی ساخت آن که روی صفحه ی نمایش کامپیوتر قابل اجرا نیست، می گردد. سازندگان می توانند اطراف آن راه بروند، به داخل آن دسترسی داشته باشند و پنل های مجازی را بررسی کرده تا آرایش قطعات داخلی را ببینند. با قرار دادن نمونه های فیزیکی در اتاق و استفاده از AR برای پر کردن شکاف های مجازی، مهندسان می توانند مشکلات مخفی که با استفاده از ابزارهای طراحی قدیمی مشخص نمی شود را، پیدا کنند. در مرحله ی ساخت و ساز، قرار دادن قسمت های مختلف این دستگاه در کنار هم می تواند منجر به کند شدن سرعت حرکت شود که با استفاده از AR برای مشخص کردن کل زمان فرآیند ساخت و ساز، می توان از تاخیر در ساخت پروژه جلوگیری کرد.

این ها تنها کاربردهای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی در بخش های تجاری و نظامی نیستند. اگرچه صنعت هوانوردی دارای تاریخچه طولانی در استفاده از VR است، پذیرش جریان گسترده ی پیشرفت تکنولوژی به این معنیست که همه چیز خیلی سریع تغییر خواهد کرد. هوانوردی یکی از صنایعیست که VR در سال های آینده بیشترین تاثیر را روی آن خواهد گذاشت.

واقعیت ترکیبی و Protaspace