کشاورزی هوشمند، آینده صنعت کشاورزی است (قسمت دوم)

کشاورزی هوشمند، آینده صنعت کشاورزی است (قسمت دوم)

در مطلب گذشته، چرخه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا و راهکارهای IoT برای مشکلات کشاورزی بررسی گردید، در این مطلب اتوماسیون در گلخانه‌های هوشمند، استفاده از Drone ها در کشاورزی، طرح اینترنت غذا یا مزرعه در سال 2020 (IoF2020) می‌پردازیم.

در مطلب گذشته، چرخه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا و راهکارهای IoT برای مشکلات کشاورزی بررسی گردید، در این مطلب اتوماسیون در گلخانه‌های هوشمند، استفاده از Drone ها در کشاورزی، طرح اینترنت غذا یا مزرعه در سال 2020 (IoF2020) می‌پردازیم.

اتوماسیون در گلخانه‌های هوشمند

گلخانه‌های سنتی کنترل‌های پارامترهای زیست‌محیطی را از طریق اقدامات دستی یا مکانیسم کنترل نسبی کنترل می‌کنند که اغلب باعث کاهش تولید، کاهش انرژی و افزایش هزینه نیروی کار می‌شود.

گلخانه‌های هوشمند تحت کنترل IoT می‌توانند به صورت هوشمندانه بر کنترل آب و هوا نظارت داشته باشند و همچنین نیاز به مداخله دستی را از بین ببرند. در این راستا سنسورهای مختلف برای اندازه‌گیری پارامترهای زیست‌محیطی با توجه به نیازهای خاص محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داده‌ها در یک پلتفرم مبتنی بر ابر برای پردازش بیشتر و کنترل با حداقل مداخله دستی ذخیره می‌شوند.

استفاده از درن‌ها (Drone) بخش کشاورزی

Drone ها در کشاورزی یکی از مهمترین ابزارها برای ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، نظارت بر محصول، کاشت، تجزیه و تحلیل خاک و زمین و سایر حوزه‌ها هستند. از آنجا که درن‌ها، تصویربرداری چندبعدی و حرارتی را در حین پرواز انجام می‌دهند، داده‌هایی که آنها جمع‌آوری می‌کنند، به کشاورزان کمک می‌کند تا بینش‌های مختلفی از معیارهای سنجش از جمله: شاخص‌های سلامت گیاه، شمارش گیاه و پیش‌بینی عملکرد، اندازه‌گیری ارتفاع گیاه، نقشه‌برداری کانوپی، گزارش تخلیه، اندازه‌گیری انبار، اندازه‌گیری کلروفیل، محتوای نیتروژن در گندم، نقشه‌برداری زهکشی، نقشه‌برداری تعداد علف‌های هرز و غیره را به دست آورند.

مهمتر از همه، کشاورزی هوشمند مبتنی بر IoT نه تنها عملیات کشاورزی گسترده را هدف قرار می‌دهد؛ بلکه می‌تواند ارزش‌های نوظهور در کشاورزی مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی خانواده، از جمله پرورش گاوها یا حفظ انواع خاص دام با کیفیت بالا را حفظ نماید.

اینترنت غذا یا مزرعه در سال 2020

طرح اینترنتی اینترنت غذا و مزرعه 2020 (IoF2020)، بخشی از رهبری صنعتی هوراگون 2020، از طریق تحقیقات و کنفرانس‌های منظم، پتانسیل فناوری‌های IoT برای صنعت غذا و کشاورزی اروپا را بررسی می‌کند. IoT اعتقاد بر این دارد که یک شبکه هوشمند از سنسورها، محرکها، دوربینها، روباتها، درن‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند در سطح بالا، کنترل و تصمیم‌گیری خودکار، باعث ایجاد یک اکوسیستم پایدار در این رده از صنایع می‌شوند.

سومین انقلاب سبز

کشاورزی هوشمند و کشاورزی مبتنی بر IoT راه را برای آنچه که می‌تواند به عنوان یک انقلاب سبز سوم نامیده شود باز می‌کنند. به دنبال پرورش گیاهان و انقلاب‌های ژنتیک، سومین انقلاب سبز کشاورزی در راه است. این انقلاب بر استفاده ترکیبی از فناوری‌ها، تجهیزات کشاورزی، IoT، تجزیه و تحلیل داده‌های حجیم، درن‌ها، رباتیک و غیره متکی است.

در آینده این انقلاب هوشمند کشاورزی نشان می‌دهد که همزمان با کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها و کودها بهره‌وری کلی افزایش خواهد یافت. فناوری‌های IoT باعث بهبود ردیابی مواد غذایی می‌شوند که به نوبه خود منجر به افزایش ایمنی مواد غذایی خواهند شد.

بنابراین، کشاورزی هوشمند دارای یک پتانسیل واقعی برای ارائه یک محصول تولیدی و پایدارتر از تولید کشاورزی، بر اساس رویکرد دقیق‌تر و منابع موجود است.


راهکارهای نبکا:

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمند، آینده صنعت کشاورزی (قسمت اول)

کشاورزی هوشمند یک مفهوم در حال ظهور در سال‌های اخیر است که به مدیریت مزارع با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرن برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات همراه با بهینه‌سازی نیروی انسانی اشاره دارد.

کشاورزی هوشمند و چالش امنیت غذایی

امروزه امنیت غذایی به یکی از مهمترین اولویت‌های امنیتی کشورها تبدیل شده است. کاهش منابع آبی، کمبود مواد غذایی و لزوم تأمین آن برای کشورهای جهان مسائلی هستند که ظرفیت بالقوه تبدیل به بحران‌های امنیتی را دارند. اینترنت اشیا و هوشمندسازی فرایندهای کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی، یکی از راه‌های مقابله با مخاطرات این حوزه است.

بررسی دقیق IoT در کشاورزی و راه‌حل‌های هوشمند کشاورزی:

ایده‌های نوآورانه و پیشرفت‌های تکنولوژیک به صنعت کشاورزی کمک می‌کند تا تولید افزایش و تخصیص منابع بهینه شود. در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم، شاهد تعدادی از نوآوری‌های مکانیکی مانند تراکتور و ماشین بودیم. امروزه برای تولید محصولات کشاورزی بیشتر با هزینه‌های پایین‌تر و مصرف بهینه منابع از اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌شود. IoT از راه‌اندازی یک راهکار هوشمند و جامع در کشاورزی تا تولید یک سنسور خاص برای بازار می تواند ایفای نقش کند.

در کشاورزی هوشمند و دقیق، دستگاه‌های با تکنولوژی "اینترنت اشیا"، سیستم‌های مکان‌یابی و فناوری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند که از طریق آنها می‌توان به حل چالش‌های آینده در حیطه نحوه تولید و مدیریت بهتر مواد غذایی دست یافت.