آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت دوم)

آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت دوم)

در مطلب گذشته بهداشت و درمان در شهر هوشمند مورد بررسی قرار گرفت، در این مطلب به بررسی دیگر عوامل در شهر هوشمند نظیر خانه هوشمند، مشاغل و حمل‌ونقل می‌پردازیم.

شهر هوشمند

در مطلب گذشته بهداشت و درمان در شهر هوشمند مورد بررسی قرار گرفت، در این مطلب به بررسی دیگر عوامل در شهر هوشمند نظیر خانه هوشمند، مشاغل و حمل‌ونقل می‌پردازیم.

خانه‌ی هوشمند

خانه در مرکز توجه شهر هوشمند است و نیز جایی است که داده‌های ارزشمند را برای استفاده در شهر هوشمند ایجاد می‌کند. خانه‌ها بخشی از بافت شهر هوشمند هستند که با استفاده از دستیارهای هوشمند دیجیتالی نظیر Google Home یا Amazon Alexa و دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) در نزدیک مرزهای شهر هوشمند قرار دارد.

زندگی هوشمندانه چیزی است که ما همیشه از آن می‌ترسیم زیرا توسعه تکنولوژی معمولاً به روابط ما بستگی دارد. برق خانه‌های ما را روشن کرد و تلفن خانه‌های ما را به یکدیگر متصل کرد. خانه‌های هوشمند استفاده ما از فناوری را به سطح جدیدی می‌رسانند. در انجام این کار، پیشنهاد می‌شود که مصرف انرژی کارآمدتر و ارتباطات مؤثرتر باشد.

خانه‌های ما احتمالاً کوچکترین مراکز برای زندگی در شهر هوشمند هستند، هر واحد خانه بخشی از یک توده هوشمند بزرگتر است. زندگی عادی با دیگر بخش‌های زندگی هوشمند مانند مراقبت‌های بهداشتی ادغام خواهد شد. داده‌های تولید شده در زندگی روزمره ما می‌تواند برای بهینه‌سازی استفاده از انرژی و ایجاد شرایط زندگی کارآمدتر و راحت‌تر با استفاده از مجموعه‌ای از دستگاه‌های هوشمند و شبکه‌ای که ما را به زیرساخت وسیع خدمات شهری متصل می‌کند، استفاده شود.

احتمالاً بیش از هر منطقه دیگری از شهر هوشمند، خانه هوشمند رابط بین انسان و دستگاه‌ها است. خانه متصل نیز طیف وسیعی از شهر هوشمند را گسترش می‌دهد. خانه‌های خارج از مرزهای شهر هوشمند می‌توانند ماهواره‌های شهر را با استفاده از وسایل متصل به شهر تبدیل کنند. دسترسی به فناوری هوشمند و متصل که داده‌های شخصی را از داخل خانه‌های ما استخراج و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، همانطور که انتظار می‌رفت، نقطه مرکزی نگرانی‌های امنیتی است. یک مطالعه اتریشی در مورد نگرش نسبت به دستگاه‌های هوشمند انرژی در خانه‌ها نشان می‌دهد که اگر چه احساس اعتماد عمومی نسبت به ارائه‌دهندگان انرژی وجود دارد اما نگرانی در مورد حریم خصوصی و امنیت داده‌ها مسئله‌ای جدی است.

مشاغل

کار کردن و انجام کسب‌وکار در یک شهر هوشمند باید در راستای ایجاد فرصت‌هایی برای کسب‌وکار و شرایط کار بهتر باشد. با این حال، با تغییرات شهرهای هوشمند، شرایط کار نیز تغییر می‌کند. رباتیک و اتوماسیون در حال تغییر نوع کار ما هستند. به عنوان مثال، رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد، 2500 کارگر را با یک کیوسک سفارش غذای خودکار جایگزین کرده‌اند. اولین فروشگاه Amazon Go نیز که در سیاتل افتتاح شد و نیازی به فروشنده ندارد. PWC پیش‌بینی می‌کند که حدود 30 درصد از مشاغل انگلیس تحت تأثیر رباتیک قرار خواهند گرفت، همراه با این موضوع، کار از راه دور در حال افزایش است. انجمن جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند با ادامه رشد صنایع (Industry 4.0) شغل‌هایی نظیر متخصص داده‌کاوی و تخصص‌های مهندسی مانند نانوتکنولوژی و رباتیک شکوفا خواهد شد. بنابراین مهارت‌های مبتنی بر ارتباطات مانند روابط بین دولتی و ایجاد سیاست‌ها نیز مورد نیاز خواهد بود.

حمل‌ونقل

حمل‌ونقل هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از شهر هوشمند است. بهینه‌سازی حمل‌ونقل و کاهش آلودگی دو هدف اصلی است که می‌تواند یک شهر هوشمندانه را ایجاد کند. پارکینگ هوشمند، مدیریت حمل‌ونقل، کنترل ترافیک و دسترسی آسان تنها بعضی از اهداف یک سیستم حمل‌ونقل بهینه‌سازی شده است. شهرهای مدرن با مشکلات حمل‌ونقل مواجه هستند. آندرو کومو، فرماندار نیویورک، تابستان سال 2017 را "تابستان جهنمی" توصیف کرد و به وضعیت اضطراری اداره حمل‌ونقل شهری مترو پرداخت. نیویورک در طول روز در داخل و خارج از شهر حدود 9 میلیون نفر را مدیریت می‌کند. علاوه بر نیویورک، بسیاری از شهرهای جهان با سیستم‌های حمل‌ونقلی که بسیاری از آنها قدیمی هستند و برای ظرفیت‌های مورد نیاز جمعیت رو به رشد کافی نیستند مواجه هستند.

سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل برای حل این مشکل گزینه‌ی مناسبی هستند. حمل‌ونقل هوشمند تمام اجزای سیستم حمل‌ونقل را متصل می‌کند. ادغام فناوری‌هایی مانند وسایل نقلیه هوشمند، سیستم‌های حسگر پیشرفته، نظارت تصویری خودرو و سیستم‌های شناسایی ترافیک برای مدیریت و کنترل ترافیک استفاده می‌شوند.

قسمت سوم

خواندن مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود

مطالب مرتبط

مفهوم شهر هوشمند بر اساس نیازهای انسان از گذشته تاکنون

در این سری از پست‌ها، در مورد مفهوم "شهر هوشمند" و مفاهیم حریم خصوصی زندگی در چنین محیطی صحبت خواهیم کرد.

آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت اول)

زمان آن فرا رسیده است تا تعریفی دقیق از یک شهر هوشمند ارائه دهیم. در حال حاضر شهر هوشمند دارای پتانسیل رهبری تکنولوژی‌ها برای تبدیل‌شدن به یک واقعیت را دارد.

انقلاب صنعتی و ظهور شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند در حال ظهور هستند و ما به دوران جدیدی از شهرنشینی و صنعتی شدن نزریک می‌شویم و باید درس‌هایی که از اولین انقلاب صنعتی در مورد حریم خصوصی و اختصاص فضا گرفتیم را به یاد بیاوریم.

چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت اول)

تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال پیشرفت است. این تکنولوژی حتی راه خود را در خانه‌هایمان پیدا کرده است، بنابراین بعید نیست که در عرصه‌ی توسعه‌ی شهری نیز فعالیت داشته باشد.