آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت سوم)

آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت سوم)

در دو مطلب گذشته بهداشت و درمان، خانه هوشمند، مشاغل و حمل‌ونقل در شهر هوشمند پرداختیم، در این مطلب به بررسی دیگر عوامل در شهر هوشمند نظیر محل کار، زیرساخت، محیط‌زیست، اقتصاد و حاکمیت می‌پردازیم.

شهر هوشمند

در دو مطلب گذشته بهداشت و درمان، خانه هوشمند، مشاغل و حمل‌ونقل در شهر هوشمند پرداختیم، در این مطلب به بررسی دیگر عوامل در شهر هوشمند نظیر محل کار، زیرساخت، محیط‌زیست، اقتصاد و حاکمیت می‌پردازیم.

محل کار

در یک نظرسنجی از آکادمی WorkTech در مورد انواع امکاناتی که مردم از یک دفتر هوشمند انتظار دارند، ویژگی‌هایی نظیر کنترل اتوماتیک دما و سیستم روشنایی شبانه‌روزی در رأس فهرست ظاهر شدند. ساختمان‌های هوشمند متناسب با این نیازها در حال حاضر طراحی و ساخته شده‌اند.

ساختمان‌های هوشمند یک بخش کوچک از شهر هوشمند هستند. این روند را می‌توان "ساختمان‌های اینترنت اشیا" عنوان کرد که هر جنبه‌ای از زندگی را به منظور بهینه‌سازی و تعامل با اشخاص و اشیا به هم متصل می‌کند. برای دستیابی به نگاه هوشمندانه، هر بخش به زیرساخت ساختمان متصل است و می‌تواند از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای امور روزمره خود استفاده کند. ساکنان نیز به ساختمان هوشمند متصل هستند. ساختمان هوشمند نه تنها زمان حضور شما در منزل را می‌داند، بلکه از محل حضور شما در هر زمانی آگاه است، حتی ممکن است از اطلاعات گجت‌های پوشیدنی شما برای بررسی اینکه آیا شما نیاز به استفاده از پلکان بیش از آسانسور دارید، استفاده کند.

زیرساخت

همه این اتصالات، انتقال داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌ها نمی‌توانند با استفاده از جادو کار کنند. باید یک زیرساخت قوی و مؤثر بر اساس ساختار شهر هوشمند وجود داشته باشد. شهر هوشمند بر اساس داده‌ها ساخته شده است. داده‌ها از طیف وسیعی از دستگاه‌ها و سنسورها نظیر تجهیزات اینترنت اشیا (IoT)، نظارت تصویری / هواپیماهای بدون سرنشین، شبکه‌های هوشمند، سنسورهای دیگر، دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و غیره جمع‌آوری شده است. داده‌ها اغلب جمع‌آوری‌ می‌شوند تا دیدگاه مناسبی از شهر، مردم و خدمات آن را به نمایش بگذارد.

جمع‌آوری داده‌ها مانند تپش قلب شهر هوشمند است که تأثیرات حریم خصوصی آن بعداً بررسی خواهد شد.

محیط‌زیست

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2015 بزرگترین علل مرگ‌ومیر در جهان را بیماری‌هایی نظیر سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های ریوی اعلام کرده است. این سازمان در گزارش دیگری اعلام کرد است که می‌توان با استفاده از برنامه‌ریزی و سیاست‌های مناسب شهری از این عوامل جلوگیری کرد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که بسیاری از بیماری‌ها نتیجه مستقیم کیفیت نامناسب آب‌وهوا می‌باشند. علاوه بر این، سازمان ملل متحد دریافت که در سال 2015، 75 درصد از منابع زمین و 80 درصد از گازهای گلخانه‌ای در شهرها مصرف شده‌اند.

یکی از قوی‌ترین جنبه‌های یک شهر هوشمند، کنترل محیط است. گزارش تجزیه‌وتحلیل انرژی جهانی Enerdata’s global energy analysis نشان می‌دهد که مصرف انرژی همان‌طور که انتظار می‌رود با افزایش جمعیت، به طور پیوسته افزایش می‌یابد. انرژی هوشمند به ما کمک می‌کند که مصرف انرژی کنترل شود.

سیستم تأمین آب هوشمند به شهر اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به الگوهای استفاده، جریان، فشار و آلاینده‌ها را در زیرساخت‌های آب شهر به دست آورد. مدیریت مصرف آب یک مشکل مهم زیربنایی برای هر شهر نه فقط در شهرهای هوشمند است. در شهر هوشمند، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها اطلاعاتی را فراهم می‌کند تا به طور مؤثر خدمات را مدیریت کرد.

ما همواره شاهد چالش‌های آب و هوایی نظیر سیل و خشکسالی روبرو هستیم. شهرهای هوشمند باید از داده‌ها برای کنترل بیشتر آب و سیستم‌های مدیریت فاضلاب شهر و انعطاف‌پذیری در برابر حوادث طبیعی نظیر طوفان و بارش باران و برف استفاده کند. نمونه‌هایی نظیر شهر دیجیتال شیکاگو که از سنسورهای زیر زمینی برای سنجش بارش باران، سیل و طوفان استفاده می‌کند و می‌توان از آن به عنوان الگو برای مدیریت هوشمند آب شهر استفاده شود.

اقتصاد

شهرها محرک رشد اقتصادی هستند. بر اساس گزارش The New Climate Economy، شهر هوشمند از نوآوری و تکنولوژی برای ساختن اقتصادهای انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند و آن را به سطح جدیدی می‌رساند.

انجمن شهرهای هوشمند معتقد است سرمایه‌گذاری در زیربنای هوشمند منجر به رفاه برای همه خواهد شد. چالش‌های بیش از حد رشد جمعیت مانند آلودگی می‌تواند با استفاده از رویکردهای هوشمند که به بهبود کلی اقتصاد کمک می‌کند، برطرف شود. سرمایه‌گذاری در آب و برق هوشمند تأثیر مثبتی بر اقتصاد، بهبود بهره‌وری و همچنین توانایی پاسخ سریع به بلایای طبیعی مانند طوفان‌ها دارد. بر اساس مقاله Kumar, et.al. ، اقتصاد هوشمند از اجزای تشکیل شده است که عبارتند از: رهبری کارآفرینی ، سرمایه‌گذاری استراتژیک در دارایی‌ها ، ارزش‌های خلاقیت و استقبال از ایده‌های جدید.

با توجه به این مطلب اقتصاد، به طور ذاتی با فعالیت شهروندان هوشمند و کاربرد علم داده مرتبط است.
حاکمیت

در نهایت، شهرهای هوشمند به حاکمیت هوشمند نیاز دارند تا اجازه دهند بخش‌های تشکیل دهنده به خوبی کار کنند. طبق گفته انجمن شهرهای هوشمند، چهار عنصر اصلی برای حکمرانی خوب در شهر هوشمند وجود دارد:

  • رهبری قوای اجرایی
  • مشارکت ذینفعان
  • حاکمیت
  • یکپارچگی

هر کدام از این موارد برای ساختن شهر هوشمند بر اساس مدیریت داده‌ها مورد نیاز است. داده‌های هوشمند و حکمرانی هوشمند به طور ذاتی با یکدیگر مرتبط هستند و این مجموعه به بررسی نحوه اداره این داده‌ها بر اساس احترام به اطلاعات شخصی، بدون در نظر گرفتن شکل آن می‌پردازد.

کلام آخر

شهر هوشمند بخشی از یک سنت طولانی در میان انسان‌ها است که مکان‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌توانیم در آن زندگی و کار کنیم. این یک پیشرفت طبیعی در نیمه دوم قرن بیست و یکم است تا شهرهای جدید خود را بر اساس تکنولوژی بسازیم. فناوری امیدی برای حل افزایش جمعیت جهان و شهرسازی شهروندان ما است اما فناوری نیاز به غذا دارد تا کار را انجام دهد و در مورد شهر هوشمند، این غذا داده‌ها هستند.

با در نظر گرفتن این مطلب در ایجاد شهر هوشمند نیازی به از دست دادن ارزشمندترین حقوق بشر یعنی حریم خصوصی نداریم.

خواندن مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود

مطالب مرتبط

مفهوم شهر هوشمند بر اساس نیازهای انسان از گذشته تاکنون

در این سری از پست‌ها، در مورد مفهوم "شهر هوشمند" و مفاهیم حریم خصوصی زندگی در چنین محیطی صحبت خواهیم کرد.

آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت دوم)

در مطلب گذشته بهداشت و درمان در شهر هوشمند مورد بررسی قرار گرفت، در این مطلب به بررسی دیگر عوامل در شهر هوشمند نظیر خانه هوشمند، مشاغل و حمل‌ونقل می‌پردازیم.

آناتومی شهرهای هوشمند (قسمت اول)

زمان آن فرا رسیده است تا تعریفی دقیق از یک شهر هوشمند ارائه دهیم. در حال حاضر شهر هوشمند دارای پتانسیل رهبری تکنولوژی‌ها برای تبدیل‌شدن به یک واقعیت را دارد.

چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت اول)

تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال پیشرفت است. این تکنولوژی حتی راه خود را در خانه‌هایمان پیدا کرده است، بنابراین بعید نیست که در عرصه‌ی توسعه‌ی شهری نیز فعالیت داشته باشد.