بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

افزایش بهره‌وری انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

اینترنت اشیا IoT

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم. اینترنت اشیا می‌تواند در پرداخت صورتحساب‌های برق تأثیرگذار باشد. اگرچه این تکنولوژی هنوز تمام تغییرات در پرداخت صورتحساب‌ها را پوشش نداده است اما با این حال دو برنامه‌ی کاربردی اینترنت اشیا در ادامه معرفی خواهند شد که برای تغییر نحوه‌ی اندازه گیری و صرفه جویی در انرژی تنظیم شده‌اند.

کنتور هوشمند

کنتور هوشمند، یک دستگاه دیجیتال است که بهره‌وری از آن مزایایی مانند ارائه اطلاعات دقیق در مورد استفاده از انرژی و بهبود ارائه‌ی خدمات به مشتریان را به همراه دارد. به شیوه‌ی سنتی، کنتور برق مورد استفاده‌ی شما توسط کارمند اداره برق خوانده می‌شود و بدین ترتیب قبض برق صادر می‌گردد. با این حال بین اندازه گیری قدیمی و هوشمند تفاوت‌هایی وجود دارد از جمله:

  • یک دستگاه آنالوگ به یک کارمند برای خواندن کنتور نیاز دارد، درحالی‌که یک کنتور هوشمند میزان مصرف انرژی در منزل یا محل کارتان را محاسبه کرده و نتیجه را برای شما می‌فرستد.
  • کنتورهای هوشمند برخلاف آنالوگ، می‌توانند نسبت به قطع برق، خرابی و صدمات دستگاه هشدار و اطلاعات لازم را ارائه دهند.
  • دستگاه‌های آنالوگ نیاز به تعمیر و نگهداری سالانه دارند درحالی‌که کنتورهای هوشمند 10 تا 20 سال یک بار به جایگزینی باتری احتیاج دارند.

کنتور هوشمند می‌تواند برای کنترل مصرف آب نیز استفاده شود. یکی از شرکت‌هایی که از این مزایا استفاده می‌کند Costco است که با شرکت هوشمند Apana مشارکت می‌کند تا مصرف آب خود را بهینه سازد. از زمان استقرار این کنتور 22 درصد صرفه جویی در صورت حساب آب گزارش شده است.

انتقال انرژی از شبکه‌ی برق

انرژی الکتریکی به طور گسترده‌ای در دسترس ما قرار داد و بی شک فراوانی این همه وسایل الکتریکی به تأمین انرژی آن‌ها هم احتیاج دارد. IoT برای تغییر این روند برنامه‌هایی را تنظیم کرده است.

یک سیستم توزیع انرژی در شبکه‌ی آب و برق، انرژی را از یک ژنراتور (به عنوان مثال، دیگ بخار سوخت و ژنراتور، دیزل ژنراتور، توربین بادی، توربین آب و غیره) دریافت کرده، آن را در یک فاصله معین انتقال می‌دهد، سپس از طریق یک سیستم توزیع به مصرف کننده وکل سیستم می‌فرستد. تفاوت در سیستم‌های اینترنت اشیا و شبکه‌های هوشمند در انتقال این انرژیست به طوری که نه تنها انرژی مستقیماً از شبکه برق دریافت می‌شود بلکه انرژی دریافت شده به شبکه باز می‌گردد.

در این میان وجود شبکه‌هایی مثل VG2 می‌تواند باعث پشتیبانی از خدمات اورژانسی و صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی در وسایل نقلیه شود. با این حال لازم به ذکر است ارتقا چنین سیستمی نیاز به زمان بیشتری دارد.

مزایای استفاده از IoT در خدمات عمومی واقعاً منحصر به فرد است. IoT چشم‌اندازی را در حوزه‌ی توزیع و مصرف انرژی ترسیم می‌کند که قبلاً قابل تصور نبود، ایجاد یک اکوسیستم تکنولوژیکی که روزی می‌تواند نسبت به نیروی انسانی نظارت کمتر و دقت و انسجام بیشتری را ارائه دهد.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.