اهمیت اینترنت اشیا در آینده‌ی تله مدیسین(قسمت دوم)

اهمیت اینترنت اشیا در آینده‌ی تله مدیسین (قسمت دوم)

در مطلب گذشته به تأثیر اینترنت اشیا و تله مدیسین در کمک به سالمندان مورد بررسی قرار گرفت، در این مطلب به تأثیر آن در دیگر موارد می‌پردازیم.

در مطلب گذشته به تأثیر اینترنت اشیا و تله مدیسین در کمک به سالمندان مورد بررسی قرار گرفت، در این مطلب به تأثیر آن در دیگر موارد می‌پردازیم.

دسترسی پزشکان به داده‌ها از طریق دستگاه‌های پزشکی

یکی از موانع شناخته شده تله مدیسین این است که اگرچه پزشکان می‌توانند مشکلات پوستی مثل اگزما را روی پوست فرد را بررسی کنند یا متوجه شوند ولی نمی‌توانند به ضربان قلب کسی گوش دهند یا فشار خونشان را به آسانی از طریق سیستم‌های پزشکی تلفنی بسنجند. اگر پزشکان به صلاحیت بیماران برای اندازه‌گیری فشار خون یا ضربان قلب اعتماد کنند، ممکن است از بیماران بخواهند میزان ضربان قلبشان را اندازه‌گیری کنند و به آن‌ها اطلاع دهند.

در این راستا CyberMed می‌خواهد IoT و telemedicine را ترکیب کند تا بیماران از وسایل پزشکی ساخته شده شرکت استفاده کنند. افرادی که عینک‌های stethoscopes دیجیتال یا ایکومترهای پالس را خریداری می‌کنند از آن‌ها را در چکاپ تله مدیسین خود استفاده می‌کنند. بدین ترتیب داده‌های جمع‌آوری‌ شده برای ارزیابی به هنگام توسط پزشکان به ابر(cloud) منتقل می‌شود.

قابلیت اطمینان و کیفیت داده‌ها، دو چالش در ارتباط با IoT و telemedicine هستند که با یکدیگر ارتباط دارند. اگر شخصی یک دستگاه IoT را استفاده نکند - یا بدتر از آن، آن را نادرست استفاده کند - کیفیت داده بد یا گمراه کننده خواهد بود. CyberMed تلاش می‌کند به مسائل مربوط به پوشیدگی و کیفیت داده‌ها با اجازه دادن به پزشکان برای دریافت اطلاعات بدون نیاز به استفاده مداوم از ابزار رسیدگی کند.

قبل از اینکه تأسیسات بهداشتی بیمارستان تله مدیسین را برای بیماران ارائه دهد، ضروری است برنامه تله مدیسین را برای ارزیابی حرفه‌ای جهت خدمات پیشنهادی تعیین شود. سپس، این نهاد می‌تواند تصمیمات مهم کسب و کار را، از جمله تعیین حقوق برای پزشکانی که در تله مدیسین شرکت می‌کنند را مشخص نماید.

در حال حاضر Telemedicine قدم‌های ابتدایی را در بازار جهانی برداشته است. IoT کمک می‌کند تا این پیشرفت در مراقبت از بیماران سریعتر از همیشه انجام شود. به زودی، مردم گزینه‌های بیشتری برای درمان دریافت خواهند کرد به‌طوری‌که حتی نمی‌توانند خانه‌های خود را برای دریافت مراقبت‌های پزشکی ترک کنند. 

آرامش بیماران از طریق نظارت به هنگام

نظارت به هنگام، موضوع جدیدی نیست. در حال حاضر این روند کمک می‌کند تا پزشکان، امروزه تشخیصات خوبی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، یک پزشک ممکن است یک آریتمی قلبی را در اتاق معاینه تشخیص ندهد، اما ممکن است از بیمار بخواهد یک مانیتور Holter را برای یک دوره 24 ساعته یا طولانی‌تر برای تشخیص ناهنجاریهایی که در طول زمان رخ می‌دهد، بپوشد تا نوع دقیق بیماری مشخص گردد.

وضعیت فوق ممکن است در عصر IoT وجود داشته باشد، اما فناوری آن را به گونه‌ای ساخته است که مردم می‌توانند کنترل بیشتری بر سلامتی خود بخصوص در زمان‌های بین دو ویزیت خود داشته باشند. این امر باعث می‌شود در مواقع اورژانسی بیمار خونسردی خود را حفظ کند چراکه می‌داند از طریق پزشک وضعیت وی تحت کنترل است.

CliniCare گوشی پزشکی و دماسنج را برای استفاده در خانه به فروش می‌رساند. به نظر می‌رسد این تکنولوژی مشابه ابزارهایی است که CyberMed استفاده می‌کند، اما تفاوت این است که به برنامه‌ای متصل می‌شوند که تغییرات ضربان قلب، الگوهای تنفس و دمای بدن را اندازه‌گیری می‌کند.
علاوه بر این، CliniCare با Doctor On Demand همکاری می‌کند، به این معنی که کاربران در هنگام استفاده از ابزارهای IoT قادر به دسترسی به مراقبت‌های پزشکی خواهند بود. برنامه CliniCare به راحتی داده‌های خود را به یک ارائه دهنده خدمات دوربینی یا یک پزشک دیگر در صورت لزوم انتقال می‌دهد.

Telemedicine به‌طور چشمگیری دسترسی به مراقبت‌های پزشکی را تغییر داده است. صنعت تله مدیسین به پزشکان امکان می‌دهد در گستره‌ی زمانی و مکانی وسیع‌تری امکان خدمات‌رسانی به بیماران را داشته باشند.

خواندن مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود

مطالب مرتبط

تحلیل احساسات و عوطف در اپلیکیشن‎های اینترنت اشیا (قسمت اول)

فرصت‌های جدید هوش مصنوعی به نفوذ در رفتار کاربران تکنولوژی منجر می‌شود. برنامه نویسان وب اکنون می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند و برنامه‌های تأثیرگذاری برای دستگاه‌های IoT طراحی نمایند.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در بهداشت و درمان(قسمت اول)

پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا در سال‌های اخیر چشمگیر و باورنکردنی بوده است. اتصالات هوشمند را می‌توان در همه‌جا از مزارع تا تولید بطری آب مشاهده نمود. علاوه بر اینترنت اشیا، شاهد افزایش بخش‌های خاص صنعت مانند IIoT (اینترنت صنعتی اشیا) یا IoMT (اینترنت پزشکی) نیز هستیم.

تأثیر اینترنت اشیا در تناسب اندام و ورزش (قسمت اول)

تجهیزات ورزشی فعال IoT و برنامه‌های کاربردی تناسب اندام روی گوشی‌های هوشمند دیگر موارد جدیدی نیستند. سالن‌های ورزشی و تناسب اندام در حال پیشبرد تمرین‌های گروهی با برنامه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی شده توسط IoT هستند و همچنین ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی و ساعت نیز بازار را در بر گرفته‌اند. در واقع، تحقیقات اخیر از IDC پیش‌بینی کرده است که بازار وسایل پوشیدنی هوشمند ورزشی در سراسر جهان تا پایان سال به حدود 125 میلیون واحد خواهد رسید.

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.