اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و در مدیریت هوشمند دفع زباله

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در حوزه مدیریت هوشمند دفع پسماند

برنامه‌های کاربردی مدیریت پسماند شهروندان مبتنی بر IoT، شیوه‌های مدیریت زباله‌ها در شهرها را پایدارتر می‌کنند. بهینه‌سازی مسیرهای جمع‌آوری زباله بر اساس میزان ‌پرشدن سطل های زباله که توسط سنسورها اندازه‌گیری می‌شود، یکی از این کاربردهای کاملاً تأثیرگذار است.

اینترنت اشیا IoT

برنامه‌های کاربردی مدیریت پسماند شهروندان مبتنی بر IoT، شیوه‌های مدیریت زباله‌ها در شهرها را پایدارتر می‌کنند. بهینه‌سازی مسیرهای جمع‌آوری زباله بر اساس میزان ‌پرشدن سطل های زباله که توسط سنسورها  اندازه‌گیری می‌شود، یکی از این کاربردهای کاملاً تأثیرگذار است. در نهایت، مدیریت بازیافت زباله نیاز به همکاری عمیق‌تر میان بخش دولتی و خصوصی دارد.

مدیریت دفع زباله بخش مهمی از مدیریت شهری به ویژه در زمینه‌ی حفظ محیط‌زیست است. ما باید به دنبال ابزارهای پایدار برای مدیریت، کاهش و استفاده مجدد از زباله‌های تولید شده در شهرها باشیم. گام درست در این راستا این است که فناوری را به عملیات مدیریت شهری روزمره وارد کنیم.

اینترنت اشیا (IoT) با موفقیت به جنبه‌های کسب و کار در این زمینه نفوذ کرده است. همانطور که تأثیر IoT در صنعت مدیریت زباله افزایش می‌یابد، به نظر می‌رسد آینده بازیافت امیدوار کننده باشد. برنامه‌های IoT در مدیریت زباله به طور مؤثر عملیات شهری را بهبود می‌بخشند. مسیرهای از پیش تعیین شده و روش‌های قدیمی برای جمع‌آوری زباله به طور فزاینده با مخازن فعال با سنسور و برنامه‌های مدیریت زباله جایگزین شده‌اند.

موفقیت برنامه‌های کاربردی IoT شامل جمع‌آوری داده‌های فراوان به‌هنگام و تقسیم آن داده‌ها به بینش‌هایی مناسب برای کاربران است کاربران می‌توانند از طریق آن اقدام کنند. با پیشرفت فناوری سنسورها، مجموعه‌ای از اشیاء روزمره برای تبادل اطلاعات به اینترنت متصل می‌شوند. شایع‌ترین کاربرد IoT در عملیات مدیریت دفع زباله در حال حاضر بهینه‌سازی مسیر خودکار کامیون‌های زباله است. این کامیون‌ها به‌طورکلی یک مسیر خاص را هر روز برای جمع‌آوری زباله‌ها دنبال می‌کنند. با اتصال به اینترنت اشیا می‌توان در زمان و هزینه رفت و آمد این کامیون‌ها صرفه‌جویی نمود.
برنامه‌های کاربردی IoT در مدیریت زباله این سناریو را با آگاهی دادن به کارکنان بهداشت .بهبود می‌بخشند. 

سطل‌های زباله متصل به سنسور و اینترنت می‌توانند اطلاعات را در مورد سطح پر شدن، دما، محل سکونت، یا هر نوع داده‌ای که حسگرها جمع می‌کنند جمع‌آوری کنند. با استفاده از رابط کاربری که مکان‌ها را نشان می‌دهد و سطوح تمام سطل‌ها را پر می‌کند، گردانندگان ضایعات می‌توانند به مسیری را که برای آنها برنامه‌ریزی شده است، به صورت اولویت‌بندی شده و نیازهای فوری به پاکسازی دست یابند.

در این راستا، بخش‌های بهداشتی شروع به ‌بدست آوردن داده‌های جدید با استفاده از برنامه‌های کاربردی IoT در مدیریت زباله کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ISB Global از برنامه‌های کاربردی IoT برای مدیریت ضایعات به‌طور مؤثر استفاده می‌کند. با استفاده از سنسورهای نصب شده بر روی هر سطل، جمع‌آوری و ترکیب داده‌های مبتنی بر ابر و یک برنامه کاربردی برنامه هوشمند، ISB یک شبکه از دستگاه‌های متصل را برای مدیریت ضایعات مؤثر ایجاد کرده است. سیستم آنها اطلاعاتی از قبیل وزن، حجم، هزینه‌ها، تعداد کامیون‌ها را ضبط و تمامی اطلاعات را ذخیره می‌کنند.

گام بعدی برای "مخازن دیجیتال" در تنظیم خودکار طبقه‌بندی محتوای ضایعات قرار دارد. شركت لهستانی Bin با "Smart Waste Bins" كه توانایی تشخیص و مرتب‌سازی زباله را به چهار دسته شیشه، کاغذ، پلاستیک و فلز تقسیم می‌کند: ارائه کرده است. با ادغام ورودی‌ها از واحدهای سخت‌افزاری (سنسور) به برنامه‌های کاربردی، ما می‌توانیم به بخش‌های بهداشتی اجازه تجزیه و تحلیل الگوهای زباله بهتر دهیم و مسیرهای بهینه‌سازی مجاز را به دست آوریم و همچنین شهروندان را به تغییر عادات در رابطه با دفع زباله سوق دهیم.

حتی بسته‌بندی هوشمند با برچسب‌های دیجیتال (کدهای QR، بارکد، کدهای Datamatrix، برچسب‌های RFID و NFC) می‌توانند نقش مهمی در مسئولیت‌پذیری مردم نسبت به دفع ضایعات بازی کنند. کسانی که گیج می‌شوند، می‌توانند به سرعت با استفاده از یک اسکن ساده از برچسب‌های دیجیتالی با گوشی‌های هوشمند خود، دستورالعمل‌هایی را در مورد چگونگی دفع یک آیتم خاص در فرمت تعاملی بیابند.

وسایل الکترونیکی حاوی پلاتین، طلا، نقره، لیتیوم و پالادیوم و سایر مواد خام مانند آهن، مس و آلومینیوم می‌باشند که منابع ارزشمندی هستند که می‌توانند بازیافت و استفاده مجدد شوند. بدین ترتیب یک مجموعه کامل از فرصت‌ها برای کسب و کار جهت استفاده از سیستم‌های دیجیتال بهداشتی برای دفع زباله‌های الکترونیکی و منابع با ارزش و محدود فراهم می‌کند.

هدف نهایی برنامه‌های کاربردی IoT در مدیریت زباله‌ها، تولید صرف انرژی کمتر و ارائه خدمات با کیفیت بالاتر به شهروندان است. مجموعه رو به رشد مجموعه‌ای از سیستم‌های مستقل متصل به یکدیگر، مدیریت عملیات شهری روزمره و بهبود تجربه‌های شهروندان است. بااین‌وجود، ما نیاز به هماهنگی عمیق‌تر بین بخش‌های عمومی و خصوصی از طریق تمایل به تعامل با سازمان‌های منطقه‌ای، ایالتی و فدرال برای استفاده از IoT در مدیریت زباله داریم.

مطالب مرتبط

علی رغم آن که آمارهای متعددی از وجود گرسنگی و سوتغذیه در دنیا حکایت دارد، اتلاف مواد غذایی یکی از موضوعات غم‌انگیزی است که هر ساله و در حجم زیادی در حال وقوع است. علاوه بر این که هشت درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای جهانی نیز مربوط به اتلاف مواد غذایی است. یکی از جدیدترین راهکارهای مقابله با اتلاف مواد غدایی، اینترنت اشیا (IoT) می‌باشد.

پروسه‌ی جمع آوری زباله ، مسئله‌ی مهمی برای ارائه دهندگان خدمات شهری است. روش سنتی جمع آوری زباله‌ها پروسه‌ای پیچیده و زمانبر است که به نیروهای انسانی زیادی نیاز دارد و با تکنولوژی‌های امروز سازگار نیست. مدیریت نامنظم جمع آوری زباله شامل ضایعات خانگی ، صنعتی و زباله‌های زیست محیطی یکی از دلایل اصلی بسیاری از مشکلات بشر است. سوء مدیریت در جمع آوری زباله‌ها باعث ایجاد آلودگی بیماری‌های مختلف می‌شوند و تاثیرات نامطلوبی بر بهداشت موجودات زنده خواهند داشت.

IoT تاثیرات گسترده ای بر حفظ محیط زیست دارد. افزایش بهره وری در تولید از طریق اینترنت اشیا به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند و کلان داده ها با کمک سیستم های نظارت بر آب و هوا، اطلاعات مفیدی در مورد محیط هایی که بر سلامت ما تاثیر می گذارند فراهم می آورند. با این حال IoT روش های جالبی برای رسیدگی به جنبه های مختلف حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از جنگل زدایی و شکار دارد.

اینترنت اشیا نقش مهمی در آینده ی شهرهای هوشمند ایفا می کند. IoT می تواند در حوزه های مختلف خدمات توسط دولت ها برای ایجاد محیطی دوستانه در شهرها استفاده شوند. دستگاه های مجهز به سنسوها می توانند تاثیرات محیط زیست بر شهرها را کنترل و اطلاعات مربوط به فاضلاب ها، کیفیت هوا و جمع آوری زباله ها را جمع آوری نمایند. علاوه بر این، چنین دستگاه هایی می توانند به نظارت بر جنگل ها، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها کمک کنند.