اینترنت اشیا به گرسنگی در جهان پایان می‌دهد

اینترنت اشیا به گرسنگی در جهان پایان می‌دهد

فناوری‌های پیشرفته در اینترنت اشیا (IoT) می‌توانند به از بین بردن علل کلیدی زباله‌های مواد غذایی کمک کنند.

اینترنت اشیا IoT

گرسنگی در جهان در طی قرن‌ها به عنوان مشکلی جدی وجود داشته است. در این میان عباراتی مثل "تلاش برای حل گرسنگی در جهان" به شعاری غیرقابل تحقق، تبدیل شده است. آمارهایی که در این زمینه وجود دارند، نگران کننده هستند. 800 میلیون نفر در جهان در معرض گرسنگی قرار دارند، این در حالیست که جمعیت جهان طبق آخرین آمارها نزدیک به 7.6 میلیارد نفر است.

با توجه به تلاش‌های هماهنگ دولت‌ها، سازمان‌های جهانی، سازمان‌های خیریه و سازمان‌های محلی، تعداد گرسنگان در جهان از سال 1990 تاکنون 200 میلیون نفر کاهش یافته است بااین‌حال هدف داشتن جهانی بدون گرسنگی همچنان تحقق نیافته است.

این در حالیست که غذای تولید شده برای همه‌ی افراد روی کره‌ی زمین کافیست. بر اساس تحقیقات موسسه Potsdam در آلمان، مقدار غذای تولید شده در سال 2010 در این کشور، 20% بیشتر از مقدار مورد نیاز بوده است. پیش‌بینی می‌شود که این درصد تا سال 2050 به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. با توجه به اینکه اکثر کشورها بیشتر از مقدار مورد نیاز غذا تولید می‌کنند، سؤال اینجاست که چرا 800 میلیون نفر گرسنه وجود دارد؟

چند عنصر مختلف، از جمله قدرت خرید مردم گرسنه، به این معضل کمک می‌کند. اما فقدان یک سیستم توزیع غذا در سطح جهانی یک عامل کلیدی است. به گفته بانک جهانی، یک سوم تا یک چهارم از تمام مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان از بین می‌رود که معادل یک میلیارد تن مواد غذایی در هر سال است. اگر زباله‌های مواد غذایی یک کشور بود، سومین تولید کننده‌ی گازهای گلخانه‌ای پس از ایالات متحده و چین به شمار می‌رفت.

کنترل گرسنگی در جهان از طریق اینترنت اشیا در زنجیره‌ی تأمین

فناوری‌های پیشرفته در اینترنت اشیا (IoT) می‌توانند به از بین بردن علل کلیدی زباله‌های مواد غذایی کمک کنند. IoT می‌تواند این برنامه‌ها را با ارائه‌ی داده‌های به هنگام برای تجزیه و تحلیل و کمک به تصمیم گیری‌های مرتبط با سرمایه گذاری در آینده، اجرا نماید. در ادامه به برخی از راهکارهای اینترنت اشیا در این زمینه اشاره می‌شود:

بهبود عملکرد برداشت محصولات و ذخیره‌سازی آن‌ها

بر اساس آمارهای سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، بین 30 تا 40 درصد مواد غذایی پیش از تولید و قبل ازعرضه به به بازار، از بین می‌روند. IoT می‌تواند توانایی‌های نظارتی را برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان فراهم کند. چنین اطلاعاتی می‌تواند به آنها کمک کند تا بهترین روش‌های برداشت و ذخیره‌سازی محصولات به ویژه برای محصولاتی که بیشتر در معرض تلفات هستند مانند میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب کنند.

بهبود شبکه توزیع موجود

طبق برآوردهای بانک جهانی، در جنوب و جنوب شرقی آسیا، تقریباً 90 درصد کالری تلف شده از مواد غذایی در طول ذخیره‌سازی و حمل و نقل از بین رفته است. حتی در کشورهای توسعه یافته، IoT می‌تواند شبکه توزیع را کارآمدتر کند. به عنوان مثال، با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا می‌توان کامیون‌های حامل مواد غذایی در جاده‌ها را شناسایی کرد و مسیرهای جایگزین برای اجتناب از رفتن در مسیر پر ترافیک را به رانندگان پیشنهاد داد و همچنین شرایط مواد غذایی را در داخل ظروف نظارت کرد.
به حداقل رساندن زباله‌های مواد غذایی در کشورهای ثروتمند

یخچال‌های هوشمند می‌توانند مقدار و کیفیت مواد غذایی را ردیابی کنند. آنها می‌توانند هشدارها یا سفارش‌های خرید پیشنهاد شده را ارسال نمایند، حتی کیفیت مواد غذایی را بر اساس الگوی مصرف برای خرید برنامه‌ریزی می‌کنند.

به اشتراک‌گذاری مازاد مواد غذایی

IoT می‌تواند فروشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر نقاطی که احتمال هدر رفتن مواد غذایی وجود دارد را برای تأمین غذا به مؤسسات خیریه محلی و برنامه‌های توزیع دیگر، توانمند سازد.

گرسنگی جهانی تنها مسئله اخلاقی یا بشردوستانه نیست ولی به شدت رو به رشد است. گرسنگی یک درصد تولید ناخالص ملی سالانه یک کشور را تشکیل می‌دهد. مطالعه‌ی اخیر توسط دانشگاه ناتینگهام نشان می‌دهد که هزینه‌های سالانه مرتبط با کمبود مواد غذایی کودکان چندین کشور آفریقایی بیش از 16 درصد از تولید ناخالص ملی کشورها است. به نظر می‌رسد با استفاده از فناوری‌های IoT می‌توان به یکی از دشوارترین مشکلات جوامع پایان داد.

مطالب مرتبط

اتومبیل‌های خودران و تکنولوژی اینترنت اشیا

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

8 رویکرود که در آن به کمک IoT صنعت گردشگری متحول خواهد شد

گردشگری یکی از بزرگترین صنعت‌هایی است که در سطح بالایی از رقابت قرار دارد و مشتریان همیشه از آن خلاقیت و مقرون به صرفه بودن هزینه را انتظار دارند. برای این کسب و کار به توجه به فشار بالای رقابت و تقاضا برای خدمات بهتر در کنار هزینه‌های پایین، اولین راهکار IoT می‌باشد.

اینترنت اشیا (IoT) در آشپزخانه

اینترنت اشیا (IoT) قرار است زندگی روزمره ما را دچار تغییر و تحول کند. در حال حاضر، این موضوع بیشتر در داخل و اطراف خانه تمرکز دارد. در چهار دیواری خانه‌ها، فرصت و پتانسیل بسیار بالایی برای محصولات در زمینه اینترنت اشیا وجود دارد تا زندگی ما را ساده‌تر، امن‌تر کند و از دغدغه‌های ما بکاهد.