wind-turbines-1.jpg

اینترنت اشیا بیش از هشت برابر انرژی مصرفی خود را صرفه جویی خواهد کرد

طبق گزارش جدیدی که در آوریل 2021 توسط Transforma Insights و 6GWorld منتشر شده است ، موردی مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. طبق این گزارش، انتظار می‌رود تا سال 2030 استقرار اینترنت اشیا و تغیییراتی که در صنایع مختلف ایجاد می‌کند منجر به صرفه‌جویی بیش از هشت برابری در مصرف انرژی خواهد شد. این معادل صرفه جویی 230 میلیارد متر مکعب آب و جلوگیری از انتشار یک گیگاتون گاز CO2 است. این گزارش، پایداری در فن‌آوری‌های جدید، نوظهور و تأثیری را که این فناوری ها بر مصرف برق ، سوخت، آب ، انتشار CO2 و ضایعات الکترونیکی (eWaste ) خواهد گذاشت را بررسی می‌کند.

اینترنت اشیا IoT

تحقیقات جدید موسسات Transforma Insights ، 6GWorld و InterDigital نشان می‌دهد که اینترنت اشیا چگونه بر مصرف منابع آب ،هوا و انرژی تأثیر مثبت می‌گذارد.

آیا پایداری در همه زمینه‌ها از طریق کاربرد روش‌های دوستدار محیط زیست، می‌تواند محرک افزایش استفاده از فناوری اینترنت اشیا باشد؟ همان چیزی که فناوری منتظر آن بوده است؟ طبق گزارش جدیدی که در آوریل 2021 توسط Transforma Insights و 6GWorld منتشر شده است ، موردی مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. طبق این گزارش، انتظار می‌رود تا سال 2030 استقرار اینترنت اشیا و تغیییراتی که در صنایع مختلف ایجاد می‌کند منجر به صرفه‌جویی بیش از هشت برابری در مصرف انرژی خواهد شد. این معادل صرفه جویی 230 میلیارد متر مکعب آب و جلوگیری از انتشار یک گیگاتون گاز CO2 است. این گزارش، پایداری در فن‌آوری‌های جدید، نوظهور و تأثیری را که این فناوری ها بر مصرف برق ، سوخت، آب ، انتشار CO2 و ضایعات الکترونیکی (eWaste ) خواهد گذاشت را بررسی می‌کند. 

یافته های کلیدی این گزارش نشان می دهد که تا سال 2030:

  • راهکارهای اینترنت اشیا باعث کاهش مصرف برق به میزان بیش از 1.6 پتاوات ساعت (PWh معادل 1015 وات در ساعت)می‌گردد که برابر با برق مصرفی بیش از 136.5 میلیون خانه برای یک سال است. ضمنا اینترنت اشیا منجر به کاهش خالص مصرف سوخت معادل 3.5 PWh در سال خواهد شد.
  • دستگاه‌های اینترنت اشیا و فن‌آوری‌های نوظهور تقریباً 230 میلیارد متر مکعب آب را صرفه‌جویی می‌کنند. 35٪ از این تأثیرات ناشی از بهبود عملیات شبکه هوشمند آب خواهد بود و باقیمانده آن نیز توسط سیستم‌های هوشمند کشاورزی مجهز به اینترنت اشیا مانند مدیریت محصولات و کنترل آفات از راه دور تامین می‌گردد.
  • پیش‌بینی می‌شود تولید فناوری‌های جدید و نوظهور اینترنت اشیا باعث افزایش مصرف جهانی برق به میزان 34 تراوات ساعت شود(TWh) (معادل 1011 وات در ساعت) اما این افزایش با صرفه جویی بیش از 1.6 PWh برق توسط راهکارهای اینترنت اشیا جبران می‌گردد.
  • توزیع و استقرار راهکارهای اینترنت اشیا منجر به مصرف سوختی معادل 53 TWh اضافی می‌شود. همچنین باعث تولید ضایعات الکترونیکی بیشتر با وزن بیش از 657،000 تن (به دلیل تولید سخت‌افزارهای اضافی موجود در هر دستگاه و افزایش میزان حمل و بارگیری محصولات) خواهد شد.
  • راهکارهای اینترنت اشیا در مجموع یک گیگا تن از انتشار CO2 می‌کاهد.

هنری تیرری، مدیر ارشد فناوری شرکت InterDigital ، می‌گوید: "در هر حوزه فناوری، محققان، نهادهای حاکم، قانون‌گذاران و سازمان‌های تنظیم کننده استاندارد در حال گسترش دیدگاه خود نسبت به تاثیرات متقابل راهکارهای خلاقانه و جدید در زمینه‌های اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی هستند. اینترنت اشیا یک فناوری است که به اعتقاد ما می‌تواند دنیای ما را متحول کند و جایگاه آن در گسترش تکنولوژی 5G و در نهایت توسعه 6G فوق العاده مثبت و برجسته است، که این نشان می‌دهد شرکت‌های خلاق در این حوزه نقش بزرگی برای بهبود وضعیت کلی جهان ما دارند". به‌علاوه این گزارش تفاوت در مصرف انرژی و منابع در راهکارهای سازمانی و تجاری را معرفی می‌کند. راهکارهای سازمانی اینترنت اشیا معمولاً به صورت کاهش در مصرف برق، سوخت یا آب منجر به افزایش کارایی یا سود اقتصادی خالص می‌گردند. برعکس، دستگاه های مجهز و متصل به فناوری اینترنت اشیا به طور معمول برق بیشتری نسبت به نمونه‌های غیر متصل خود مصرف می‌کنند. از طرف دیگر، در راهکارهای مبتنی بر مصرف کننده، قابلیت‌های اینترنت اشیا برای بهبود تجربه کاربر اضافه می‌شود و این باعث مصرف برق بیشتری می‌گردد. جیم موریش، بنیانگذار Transforma Insights ، می‌گوید: "واضح است که توسعه و استفاده از فن‌آوری‌های جدید آثار مخرب زیست محیطی دارد (sustainability footprint)، اما توجه به این نکته نیز مهم است که بسیاری از برنامه‌های سازمانی به منظور افزایش کارایی سیستم‌ها استفاده می‌شوند و میزان اثرات مثبت این افزایش کارآیی معمولاً بر این آثار مخرب برتری دارد. برای بسیاری از فن‌آوری‌های جدید، این افزایش در " هزینه های انرژی " در ارتباط با افزایش مصرف برق مطرح می‌شود، در حالی که صرفه جویی ناشی از بکارگیری اینترنت اشیا شامل کاهش کلی استفاده از سوخت های فسیلی است. این به خودی خود مفید است، زیرا برق به راحتی از طریق منابع تجدید پذیر نیز تأمین می شود". این گزارش خاطر نشان می‌کند که راهکارهای اینترنت اشیا مانند سیستم های HVAC و اتوماسیون هوشمند ساختمان، مزایای زیست محیطی پایداری را ایجاد می‌کنند و صرف نظر از اینکه در یک محیط مصرف کننده یا سازمانی به کار گرفته شوند، همراه با شبکه های هوشمند برق از تأثیرگذارترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف برق خواهند بود. این گزارش اشاره می‌کند که اینترنت اشیا از نظر صرفه‌جویی در مصرف سوخت بیشترین تاثیر را روی صنعت مدیریت ناوگان جاده‌ای برای وسایل نقلیه و کامیونت‌های تحویل کالا دارد که تقریباً 37٪ کاهش سوخت را به همراه دارد.

مطالب مرتبط

هرچه هوش مصنوعی قدرتمندتر، مستقل‌ترو گسترده‌تر می‌شود، امنیت (مشکل حل نشده ی هوش مصنوعی) در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد.

اینترنت اشیا و صرفه‌جویی در مصرف آب

اینترنت اشیا (IoT)، کنتورهای هوشمند آب و فناوری‌های دیگر فواید بسیاری را به همراه دارند. دولت‌ها در سراسر جهانبه دلیل ضررهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با فشار زیادی مواجه هستند و شاید برای چند سال آینده در امر تأمین بودجه تحت فشار قرار بگیرند.

بهبود کارایی سیستم تهویه مطبوع با استفاده از اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در دنیای مدرن با سرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت است. جامعه در حال دور شدن از دستگاه‌های مستقل و ورود به عرصه دستگاه‌های متصل است.اینترنت اشیا (IoT) با استفاده در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر وسایل شخصی، خرده فروشی، توزیع برق و خدمات مالی اهمیت و نقش خود را به اثبات رسانده است.

پایش دقیق وضعیت خاک با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا

چالش‌هایی که امروزه کشاورزان با آن روبرو هستند، مقدار زیادی خاک است که به نگهداری فیزیکی آنها نیاز دارد، برای بررسی منظم رطوبت خاک نیز باید مسافت زیادی توسط کشاورز طی شود. همچنین تخمین میزان آب مورد نیاز نیز دشوار و غالباً نادرست است.