اینترنت اشیا و رشته‌های ورزشی

اینترنت اشیا و رشته‌های ورزشی

انقلاب بزرگی در رشته‌های ورزشی از طریق اینترنت اشیا به وجود آمده است. نوآوری‌های زیادی برای تغییر در نحوه بازی‌ها و نحوه‌ی تماشای بازی‌های موردعلاقه‌ی ما وجود دارد.

اینترنت اشیا IoT

IoT یا اینترنت اشیا مفهومی است که در طول این سالها هیجان‌انگیزتر شده است. اساساً، IoT شبکه‌ای از "اشیای فیزیکی" است که از طریق تکنولوژی قادر است در داخل شبکه و فضای خارجی پردازش کند و همچنین احساس و ارتباط برقرار کند.

انقلاب هیجان‌انگیز اینترنت اشیا:

حوزه‌ی ورزش نیز به عنوان یک حوزه هیجان انگیزاز اینترنت اشیا بهره‌مند شده است. اینترنت اشیا یک بازی در حال تغییر است. سازمان‌های ورزشی و تیم‌ها بیشتر از هر زمانی نسبت به گذشته از طریق دستگاه‌های شبکه‌ای و پوشیدنی،چه در داخل و خارج از زمین، به روش‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند از قبیل:

  1. تجهیزاتی مثل پدهایی که روی شانه‌ی بازیکنان قرار داده می‌شود با سنسورهایی برای اندازه‌گیری عملکرد در میدان.
  2. سنسورهای متصل به کلاه بازیکنان برای اندازه‌گیری ضربه وارد شده.
  3. توسعه محافظ هوشمند دهان برای افزایش ایمنی.
  4. نصب دوربین‌هایی در اطراف زمین بسکتبال برای ردیابی و تجزیه‌وتحلیل حرکات بازیکنان.
  5. نصب سنسورهای متصل به پوست ورزشکاران برای اندازه‌گیری اطلاعات فیزیولوژیکی و سطح هیدراتاسیون
  6. استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی مخصوص برای دسترسی به عملکرد و کنترل نظارت در ورزشگاه.
  7. تعبیه سنسورهایی در یک توپ فوتبال در زیر چمن برای استفاده از تکنولوژی داوری در خط هدف.
  8. توسعه فن‌آوری پیشرفته که به عنوان یک پوشش عمل می‌کند برای تجزیه‌وتحلیل حرکت عضله سمت راست
  9. استفاده از دوربین‌های سرپوشی شده برای ضبط صحنه‌های منحصربه‌فرد بازی

ورزش‌های مبتنی بر IoT:

امروزه فناوری‌های مبتنی بر IoT برای افزایش کیفیت تماشای بازی برای افراد وجود دارد. بعنوان مثال بازی بسکتبال را در نظر بگیرید، سنسورهای جدیدی بوجود آمده است تا به مخاطب نشان دهد که چقدر سخت است تا یک بازیکن توپ را داخل حلقه وارد کند که هزینه آن بیش از 10 دلار نیست. 

حفاظت از بازیکنان:

IoT در ورزش نیز برای محافظت از بازیکنان نیز روش‌های قدرتمندی را در نظر دارد. بیشتر ورزش‌ها به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته می‌شوند درحالی‌که در واقع بعضی از آن‌ها برای بازیکنان خطرناک هستند. به همین دلیل برخی از شرکت‌ها اقدام به ساخت دستگاه‌هایی می‌کنند که می‌تواند این موارد را حل کند. مثلاً زمانی که یک بازیکن ضربه‌ای میزند و یا اینکه سقوط می‌کند. سنسورهایی در داخل کلاه ایمنی تعبیه شده است که می‌تواند تأثیر آن را اندازه‌گیری کند و اطلاعات را به مربی و تیم پزشکی انتقال دهد. این امر پزشکان را قادر می‌سازد تا تشخیص دهند که آیا بازیکنان می‌توانند به بازی ادامه دهند یا نه.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ورزش حوزه‌ای است که می‌تواند به درستی توسط اینترنت اشیا دچار تحول بزرگی شود. IoT در واقع در شیوه بازی‌هایی که انجام می‌شود و تماشا می‌شود تغییر شگرفی ایجاد کرده است.